|

2013-056-09-289

289. Ústní interpelace

Date2017-04-27
Meeting2013/056
Agenda Item2013/056/289
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/bqbs/b34228901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám, paní poslankyně. Další se svojí interpelací vystoupí pan poslanec Ludvík Hovorka a připraví se pan poslanec Antonín Seďa. Máte slovo. Poslanec Ludvík Hovorka Vážený pane předsedo vlády, děkuji vám za písemnou odpověď na minulou interpelaci ve věci auditu dálnice D8 - 805. Smyslem auditu je prověření, zda technický obsah projektové dokumentace, vlastní realizace stavby, veškeré získané podklady a průzkumy včetně monitoringu byly technicky správné. Je třeba prověřit, zda byly dodrženy při přípravě a vlastní realizaci stavby všemi účastníky výstavby, tedy projektantem, investorem a externím technickým dozorem. Zadání auditu by mělo být tedy správně členěno takto: Za prvé prověrka přípravy stavby, kontrola, zda zadání stavby a vypracovaná projektová dokumentace splňovala platné technické požadavky podle technických kvalitativních podmínek Ministerstva dopravy, zda jsou splněny požadavky starostů obcí a podmínky CHKO, hlukové studie, zda byly vykoupeny všechny pozemky a vydaná platná stavební povolení na všechny stavební objekty, kontroly pasportů domů a objízdných přístupových komunikací před zahájením stavby, kontrola hydrogeologického monitoringu, monitoringu území, zaměření území v souladu s předpisy Ministerstva dopravy. Dále kontrola souladu, zda rozpracovaná dokumentace zhotovitele stavby odpovídala zadávací dokumentaci investora. Za druhé výkon činnosti technického dozoru a správce stavby, tedy kontrola uzavřené smlouvy, zda odpovídá předpisům Ministerstva dopravy na výkon činnosti a odpovědnosti technického dozoru a dále pak, zda přejímky dozoru odpovídají předpisům Ministerstva dopravy, včetně kontroly stavebních deníků, kontrola zápisů ohledně vývěrů vody a poruch v zářezu v místě budoucího sesuvu z roku 2013, kontrola výkonu dozoru při výstavbě Prackovické estakády se zaměřením na měřené pohyby opěry a založení Pražské opěry, kontrola betonáže pilot a přerušení betonáže, kontrola výkonu geotechnického dozoru, zda zjištění geotechnického dozoru bylo zohledňováno při výstavbě, zaměření na porušení povinností technického dozoru a správce stavby. Kontrola řízení stavby investorem, správcem stavby, jak kontrolu realizoval, jaké pokyny byly vydávány, kontroly zápisů z porad a řešení problematiky stavby. Za třetí kontrola vlastní stavby. Za čtvrté analýza víceprací, tedy kontrola protokolů o schválení víceprací, kontrola technického zdůvodnění, kontrola stavebních povolení na úpravu stavebních objektů a výstavbu nových stavebních objektů, kontrola kalkulací a cen víceprací, kontrola výkupů pozemků na nové stavební objekty. Z těchto důvodů žádám, aby zadání auditu D8 bylo upraveno podle těchto požadavků, aby audit nebyl formální, ale byl to dokument umožňující posouzení správnosti celého procesu přípravy i vlastní výstavby. Děkuji, že se touto interpelací budete zabývat. Zadání, které jsem dostal minule písemně, že bude upraveno podle těchto požadavků. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám také děkuji, pane poslanče. Další vystoupí se svou interpelací pan poslanec Seďa a připraví se pan poslanec Bendl. Prosím, máte slovo. Poslanec Antonín Seďa Děkuji. Vážený pane předsedo vlády, NKÚ prověřil jak Ministerstvo financí vedlo účetnictví, sestavovalo závěrečné účty kapitol spravovaných Ministerstvem financí a předkládalo údaje pro hodnocení plnění státního rozpočtu za rok 2015. V případě kontroly účetnictví kontroloři odhalili řadu nesprávností a to zejména v podrozvahových účtech, kdy jde o nesprávnosti za více než 31 miliard korun. Kontrola také ukázala, že v oblasti výkaznictví státu existují systémová rizika a že pro vykazování některých údajů nejsou stanovena jasná pravidla, což může ovlivnit podobu státního závěrečného účtu a účetní výkazy za celou Českou republiku. NKÚ našel největší objem nesprávně vykázaných údajů v účetní závěrce. Jde o nesprávnosti v celkové výši za více než 108 miliard korun. Kontroloři také zjistili, že Ministerstvo financí nevytvořilo žádné účetní rezervy ani nesnížilo hodnotu některého majetku, což zkresluje údaje o stavu jeho majetku či faktických závazcích, a to o desítky miliard korun. Reforma účetnictví státu z roku 2010 přitom po Ministerstvu financí požaduje, aby tyto kroky provádělo. Pokud resort tyto nedostatky nenapraví, nesprávnosti ovlivní sestavení účetních výkazů za Českou republiku. Vážený pane premiére, podle mého názoru jsou odhalené chyby na Ministerstvu financí velmi závažné, které nelze tolerovat, a to nejen z toho důvodu, že je garantem státního rozpočtu a transparentního rozdělování peněz daňových poplatníků. Zpráva NKÚ však ukazuje, že pan ministr financí spíše káže vodu a pije víno. A to opravdu nechci hovořit o jeho dřívějších podnikatelských aktivitách, které dnes šetří orgány činné v trestním řízení. Proto se chci zeptat, jakým způsobem odstranilo Ministerstvo financí odhalené systémové chyby a zda se stejné chyby nevyskytují v závěrečném účtu Ministerstva financí za rok 2016. Děkuji za vaše odpovědi.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name