2013-054-05-010
10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 928/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Janu Klánovi . Nyní pan poslanec Ivan Pilný v obecné rozpravě . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ivan Pilný
Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , já už jsem tady uváděl při prvním čtení důvody , proč tenhle zákon je zbytečný . Já se je tady pokusím stručně zopakovat a něco k nim ještě přidat , abych neopakoval jenom to , co už jsem tady říkal . Současný stav je takový , že občanky s čipem jsou vydávány za poplatek a nemají žádnou funkčnost . Má je tím pádem také nepatrný zlomek občanů . Stávající agendy státní a veřejné správy umožňují vstup jinými způsoby . Jenom Ministerstvo financí v daňové agendě má tři způsoby identifikace . Jsou to datové schránky pod penalizací , daňové přiznání pod penalizací v datových schránkách , kontrolní hlášení DPH a EET . Všechno jsou úplně jiné způsoby identifikace než občanský průkaz . Důchodový úřad má také jiné způsoby identifikace . Datové schránky , které jsem tady zmínil , jsou u nás velmi málo využívané , jenom na 15 % a jenom na třetinu kapacity , pokud se týká poslaných zpráv . Jsou nejdražší v Evropě , stojí nás 500 mil . korun ročně . Jistě pro komunikaci se státní a veřejnou správou by se daly využít . V komerční sféře vůbec nepřichází použití občanky s čipem , která ještě navíc vyžaduje čtečku , která v žádném přístroji současném ani novém není a musí se k tomu dokupovat , tak nedovedu si představit , že by internetové bankovnictví , které je zabezpečeno dvěma způsoby , nebo už stávající bezkontaktní karty s čipem , které jsou používány pro zaplacení , věci , které jsou používány pro hlasování , otevírání dveří jak u auta , tak i u domu , že by se nějakým způsobem tam mohla vůbec promítnout nová občanka s čipem . Teď ještě k tomu schématu . Po té výměně občanky už budou vydávány jenom občanky s čipem . To se samozřejmě netýká tady už zmíněné skupiny občanů 70 + , to jsem třeba já . My si občanky vyměňovat nemusíme vůbec . Takže z toho tito občané , kteří budou přibývat , tuto povinnost samozřejmě nemají . Interval platnosti občanského průkazu je deset let . To znamená , že můžeme předpokládat , že asi po pěti letech bude zhruba polovina lidí mít občanský průkaz s čipem . Aktivace toho čipu není povinná , to znamená , budeme muset přesvědčit aspoň některé z nich nějakými důvody , zatím mě jich moc nenapadá , aby si vůbec ten čip aktivovali . Takže po pěti letech tady bude odhadnuto 20 % lidí , kteří budou mít občanku s čipem s funkčností , která v současné době není známa . Komerční použití je prakticky vyloučeno , protože další organizace nebudou přizpůsobovat své systémy zastaralé technologii , kterou tato občanka s čipem představuje . Dneska už má zhruba půl miliardy lidí smartphony , kde je identifikace zabezpečena úplně jinak , a pomocí mobilních telefonů budeme mít a máme už teď desítky aplikací . Bezpečná identifikace je tam zajištěna např . otiskem prstu . Sjednotit systémy veřejné a státní správy bude velmi nákladné , pokud to bude vůbec možné . K těm stamilionům nákladů , které doprovázejí zavedení občanky , samozřejmě přibudou další náklady na to , aby občanka mohla v těch systémech fungovat . Ostatní pokusy , co zavést do toho čipu , já se o nich krátce zmíním , možná to může být náhrada elektronického podpisu , ale trochu přitažená za vlasy , protože potřebuje tu čtečku . Aby se tam dávaly lékařské údaje - nedovedu si představit lékaře , který by dával transfuzi krve podle toho , co má někdo v občance . To prostě asi pravděpodobně nepůjde stejně tak jako využití zdravotních důvodů . Další údaje , které jsou tam navrhovány , jsou prostě už v registrech . My jsme se tady na posledním zasedání Iniciativy 202020 bavili o tom , že prostě ty údaje jsou v registrech , a duplikovat je na jakýchkoli dalších nosičích nedává prostě smysl , protože státní správa je má . My nemusíme nosit řidičský průkaz , my ho musíme mít u sebe , protože to přikazuje zákon . Protože každý policajt má tento údaj přístupný v registru , o tom mě ujistil pan plukovník Lerch . Takže zavádění takové zastaralé technologie opravdu nemá smysl . Argumentovat Estonskem , které tuto technologii zvolilo před několika lety a vlastně na zelené louce , nedává smysl , protože my jsme už trošku někde jinde . Další důvod , který přibyl , je to , že Ministerstvo vnitra celkem správně připravuje zákon o elektronické identitě . Ten zákon by měl být dopsán do konce února . My jsme se napříč politickým spektrem zavázali na zasedání výboru 202020 , kde jsou zastoupeny všechny politické strany , že tento zákon zkusíme urychleně projednat v Poslanecké sněmovně , protože opravdu je nutný . Přijímat zákon o občanských průkazech se zastaralým způsobem identity vyžadující čtečku a kartu s čipem je absurdní . V případě , že ten zákon bude projednán tak , že ta občanka tam vůbec najde nějaké uplatnění , tak potom můžeme o něm samozřejmě uvažovat . Občanka jako taková samozřejmě ještě nějaký důvod k existenci bude mít , protože na ní jsou údaje pro identifikaci , biometrické údaje a podobně . Ty tam jsou a určitě ještě řadu let se budou nějakým způsobem využívat , ale tyto údaje nepotřebují žádný čip . Nepotřebují občanku s čipem , ty tam prostě už vlastně téměř všichni dneska máme . Já jsem uvažoval , jak se s tímto zákonem vypořádat , protože moje návrhy na přepracování tohoto zákona byly zamítnuty , dokonce u něj byla zkrácena lhůta . Samozřejmě Poslanecká sněmovna může z jakéhokoliv zákona udělat politikum , ale já jsem se snažil tady mít pouze věcné připomínky a najít cestu , jak tento problém vyřešit . První , co bych teď chtěl udělat , je to , že podávám návrh na přerušení projednávání tohoto bodu do projednání zákona a přijetí zákona o elektronické identitě . V případě , že tento návrh nebude Sněmovnou přijat , tak potom samozřejmě musím v podrobné rozpravě navrhnout návrh na zamítnutí tohoto zákona , o kterém se bude hlasovat ve třetím čtení . Podávám návrh na přerušení tohoto bodu do přijetí zákona o elektronické identifikaci Poslaneckou sněmovnou . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name