|

2013-054-05-010

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 928/ - druhé čtení

Date2017-01-17
Meeting2013/054
Agenda Item2013/054/010
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/bqbs/b16701001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Janu Klánovi. Nyní pan poslanec Ivan Pilný v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, jsem tady uváděl při prvním čtení důvody, proč tenhle zákon je zbytečný. se je tady pokusím stručně zopakovat a něco k nim ještě přidat, abych neopakoval jenom to, co jsem tady říkal. Současný stav je takový, že občanky s čipem jsou vydávány za poplatek a nemají žádnou funkčnost. je tím pádem také nepatrný zlomek občanů. Stávající agendy státní a veřejné správy umožňují vstup jinými způsoby. Jenom Ministerstvo financí v daňové agendě tři způsoby identifikace. Jsou to datové schránky pod penalizací, daňové přiznání pod penalizací v datových schránkách, kontrolní hlášení DPH a EET. Všechno jsou úplně jiné způsoby identifikace než občanský průkaz. Důchodový úřad také jiné způsoby identifikace. Datové schránky, které jsem tady zmínil, jsou u nás velmi málo využívané, jenom na 15 % a jenom na třetinu kapacity, pokud se týká poslaných zpráv. Jsou nejdražší v Evropě, stojí nás 500 mil. korun ročně. Jistě pro komunikaci se státní a veřejnou správou by se daly využít. V komerční sféře vůbec nepřichází použití občanky s čipem, která ještě navíc vyžaduje čtečku, která v žádném přístroji současném ani novém není a musí se k tomu dokupovat, tak nedovedu si představit, že by internetové bankovnictví, které je zabezpečeno dvěma způsoby, nebo stávající bezkontaktní karty s čipem, které jsou používány pro zaplacení, věci, které jsou používány pro hlasování, otevírání dveří jak u auta, tak i u domu, že by se nějakým způsobem tam mohla vůbec promítnout nová občanka s čipem. Teď ještě k tomu schématu. Po výměně občanky budou vydávány jenom občanky s čipem. To se samozřejmě netýká tady zmíněné skupiny občanů 70+, to jsem třeba . My si občanky vyměňovat nemusíme vůbec. Takže z toho tito občané, kteří budou přibývat, tuto povinnost samozřejmě nemají. Interval platnosti občanského průkazu je deset let. To znamená, že můžeme předpokládat, že asi po pěti letech bude zhruba polovina lidí mít občanský průkaz s čipem. Aktivace toho čipu není povinná, to znamená, budeme muset přesvědčit aspoň některé z nich nějakými důvody, zatím jich moc nenapadá, aby si vůbec ten čip aktivovali. Takže po pěti letech tady bude odhadnuto 20 % lidí, kteří budou mít občanku s čipem s funkčností, která v současné době není známa. Komerční použití je prakticky vyloučeno, protože další organizace nebudou přizpůsobovat své systémy zastaralé technologii, kterou tato občanka s čipem představuje. Dneska zhruba půl miliardy lidí smartphony, kde je identifikace zabezpečena úplně jinak, a pomocí mobilních telefonů budeme mít a máme teď desítky aplikací. Bezpečná identifikace je tam zajištěna např. otiskem prstu. Sjednotit systémy veřejné a státní správy bude velmi nákladné, pokud to bude vůbec možné. K těm stamilionům nákladů, které doprovázejí zavedení občanky, samozřejmě přibudou další náklady na to, aby občanka mohla v těch systémech fungovat. Ostatní pokusy, co zavést do toho čipu, se o nich krátce zmíním, možná to může být náhrada elektronického podpisu, ale trochu přitažená za vlasy, protože potřebuje tu čtečku. Aby se tam dávaly lékařské údaje - nedovedu si představit lékaře, který by dával transfuzi krve podle toho, co někdo v občance. To prostě asi pravděpodobně nepůjde stejně tak jako využití zdravotních důvodů. Další údaje, které jsou tam navrhovány, jsou prostě v registrech. My jsme se tady na posledním zasedání Iniciativy 202020 bavili o tom, že prostě ty údaje jsou v registrech, a duplikovat je na jakýchkoli dalších nosičích nedává prostě smysl, protože státní správa je . My nemusíme nosit řidičský průkaz, my ho musíme mít u sebe, protože to přikazuje zákon. Protože každý policajt tento údaj přístupný v registru, o tom ujistil pan plukovník Lerch. Takže zavádění takové zastaralé technologie opravdu nemá smysl. Argumentovat Estonskem, které tuto technologii zvolilo před několika lety a vlastně na zelené louce, nedává smysl, protože my jsme trošku někde jinde. Další důvod, který přibyl, je to, že Ministerstvo vnitra celkem správně připravuje zákon o elektronické identitě. Ten zákon by měl být dopsán do konce února. My jsme se napříč politickým spektrem zavázali na zasedání výboru 202020, kde jsou zastoupeny všechny politické strany, že tento zákon zkusíme urychleně projednat v Poslanecké sněmovně, protože opravdu je nutný. Přijímat zákon o občanských průkazech se zastaralým způsobem identity vyžadující čtečku a kartu s čipem je absurdní. V případě, že ten zákon bude projednán tak, že ta občanka tam vůbec najde nějaké uplatnění, tak potom můžeme o něm samozřejmě uvažovat. Občanka jako taková samozřejmě ještě nějaký důvod k existenci bude mít, protože na jsou údaje pro identifikaci, biometrické údaje a podobně. Ty tam jsou a určitě ještě řadu let se budou nějakým způsobem využívat, ale tyto údaje nepotřebují žádný čip. Nepotřebují občanku s čipem, ty tam prostě vlastně téměř všichni dneska máme. jsem uvažoval, jak se s tímto zákonem vypořádat, protože moje návrhy na přepracování tohoto zákona byly zamítnuty, dokonce u něj byla zkrácena lhůta. Samozřejmě Poslanecká sněmovna může z jakéhokoliv zákona udělat politikum, ale jsem se snažil tady mít pouze věcné připomínky a najít cestu, jak tento problém vyřešit. První, co bych teď chtěl udělat, je to, že podávám návrh na přerušení projednávání tohoto bodu do projednání zákona a přijetí zákona o elektronické identitě. V případě, že tento návrh nebude Sněmovnou přijat, tak potom samozřejmě musím v podrobné rozpravě navrhnout návrh na zamítnutí tohoto zákona, o kterém se bude hlasovat ve třetím čtení. Podávám návrh na přerušení tohoto bodu do přijetí zákona o elektronické identifikaci Poslaneckou sněmovnou. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name