2013-053-04-034
34. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 911/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Já vám , paní poslankyně , rozumím . Vím , že se těžko říká zpravodajská zpráva , když je tady hluk . Prosím tedy ještě jednou kolegy a kolegyně , aby se zklidnili .
Poslankyně Hana Aulická Jírovcová
Chápu , že tato oblast asi nezajímá všechny , ale aspoň byste si mohli vyříkat své věci venku .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Prosím , paní zpravodajko , pokračujte .
Poslankyně Hana Aulická Jírovcová
Děkuji , pane místopředsedo . Kapitola 313 , kde je u části aktivní politiky zaměstnanosti plánován rozpočet ve výšce 4 mld . 12 mil . 960 tis . , tedy zhruba o 2 mld . korun méně než v roce 2016 , lze tedy očekávat , že dojde k zásadnímu navýšení v této části aktivní politiky zaměstnanosti , jelikož zaměstnavatelé tento již zmíněný příspěvek na vyhrazené společensky účelné pracovní místo značně využívají . Týká se to nejen stávajících smluv , které budou pochopitelně prodlužovány , ale samozřejmě naroste i počet nově uzavřených smluv . U plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením ministerstvo chce zřídit evidenci plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením . Tímto ministerstvo reaguje na potřeby ověření , zda dodavatel v rámci náhradního plnění neposkytuje své výrobky , služby nebo zakázky nad rámec limitu stanoveného zákonem o zaměstnanosti a na potřebu snadnější kontroly ze strany orgánů kontroly , zda odběratel , který plní povinný podíl , náhradní plnění , si započítal jen ty dodávky , které mu byly dodány poskytovatelem náhradního plnění , včetně jejich započitatelného rozsahu . Vládní návrh předpokládá značný vliv na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty . Primárně však předpokládá vliv na výdajové straně státního rozpočtu u této navrhované právní úpravy zavedení evidence náhradního plnění , neboť v této oblasti , kde lze i dle Ministerstva práce očekávat možné zvýšení rozpočtových nákladů . Ministerstvo práce a sociálních věcí chce tuto novelu zákona projednat ve zkrácené lhůtě o 30 dnů . Jako zpravodaj však musím tento návrh odmítnout , jelikož se jedná o závažné oblasti , na které by mělo být dostatek času , abych je zodpovědně prodiskutovali . Navíc musím znova zopakovat , že vidím zásadní problém , že se tento tisk neprojednává současně se zákoníkem práce . Děkuji za pozornost . (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní zpravodajce za její zpravodajskou zprávu . Otevírám obecnou rozpravu , do které mám jednu přihlášku v tuto chvíli , a to paní poslankyně Adamové . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Markéta Adamová
Děkuji za slovo . Vážené dámy , vážení pánové , pokusím se být hodně stručná , protože zpravodajská zpráva paní kolegyně Jírovcové Aulické byla velmi obsažná . A já jí za to děkuji , protože narazila na celou řadu věcí , které bych tady také jinak řekla . Já jenom připomenu , že zákon o zaměstnanosti máme z roku 2004 a od té doby byl již šedesátkrát novelizován , což je pět novel ročně , když to tak vezmeme opravdu jenom průměrem , a to rozhodně tedy nepřispívá ke stabilitě právního a podnikatelského prostředí . To nejde za touto vládou , to je prostě obecné konstatování . Byť se častokrát jednalo jenom o dílčí změny , tak si myslím , že bychom tady tento fakt si měli u mnoha novel vždycky říct a brát v potaz , jestli tedy novelizace jsou vždycky nutné . Rozsáhlejší novelizace ale byla provedena v roce 2011 a ty byly tehdy s ohledem na probíhající úsporná opatření . Tento návrh novely se zaměřuje na tradiční rizikové oblasti , jako je právě agenturní zaměstnávání , náhradní plnění , úpravy nekolidujícího zaměstnání , ale pak jsou tam i parametrické či drobné změny . A já bych chtěla vypíchnout tři takové hlavní výtky , které k tomuto návrhu zákona mám , a souhlasím se zpravodajkou , že bychom to měli projednávat společně se zákoníkem práce , protože ty normy spolu velmi souvisí . K navrženým změnám tedy ohledně nekolidujícího zaměstnání vykonávaného formou dohody o provedení práce , které pak má být překážkou pro evidenci občana jako uchazeče o zaměstnání , musím říct , že se jedná o absurdní ustanovení z mnoha pohledů . Představte si třeba situaci , že pomůže někdo známému jednorázově s úklidem po malování na základně dohody o provedení práce . Na základě toho bude vyřazen z evidence . Stát ho tedy v podstatě nutí udělat to nelegálně v rámci šedé ekonomiky bez řádného zdanění . Zaměstnavatel si třeba nemůže vyzkoušet nezaměstnaného formou dohody o provedení práce , než ho přijme na stabilní práci . Další situace , která se nebude moci odehrát . Nezaměstnaný bude raději ležet doma , protože stát mu zakázal vzít jednorázovou nebo krátkodobou práci . Je to tedy nedomyšlené a nesprávně uchopené . Snad jen perlička dokreslující absurditu navrženého opatření je to , že dohodu o pracovní činnosti uchazeč o zaměstnání uzavřít může , i když bude tak malého rozsahu , že nevznikne povinnost odvést sociální pojištění . Myšlenka , že zaměstnavatel raději přijme nezaměstnaného na stálý pracovní poměr , když mu stát zakáže uzavřít právě dohodu o provedení práce , je naprosto scestná . Další oblast , agenturní zaměstnávání , povinná kauce pro agentury je nově zaváděným opatřením , které má zajistit solventnost agentury vůči státnímu rozpočtu . Kauce v navrhované výši 500 tisíc korun je významnou překážkou vstupu do podnikání v oboru , nahrává již funkčním agenturám , které mají dostatečné finanční rezervy . Systém kaucí pro zahájení podnikání , nedávno např . v oboru distribuce pohonných hmot , nyní tedy v oblasti agenturního zaměstnávání , není správný . Stát si půjčuje bezúročně od podnikatelů finanční prostředky , což může být podle mého názoru úspěšně napadeno soudně . Navíc v předkládaném návrhu není možné použít bankovní záruku , což myslím , že u distribuce pohonných hmot je možné , a v důvodové zprávě se navrhovaným kaucím věnuje obsáhlá pasáž zdůvodňující zákonnost navržené úpravy , což podle mě jenom dokládá , že předkladatel si je vědom rizika právě protiústavnosti tohoto opatření . A poslední věc , kterou bych chtěla ještě vypíchnout , protože si myslím , že další debata by měla proběhnout opravdu ve výborech a neměli bychom zkracovat lhůtu na projednávání , protože se jedná o zásadní změny , je právě zmiňovaná účinnost . Ta je navržena od 15 . dne po zveřejnění ve Sbírce zákonů . To považuji za příliš krátkou dobu , je to opravdu nehoráznost . Úprava se dotýká velkého okruhu občanů i podnikatelských subjektů , měla by být tedy dodržena standardní legisvakanční doba , tak aby byla možnost se na to připravit . Neměli bychom opravdu dovolit , aby takto krátkou lhůtu , pouhé dva týdny , měly jednotlivé subjekty na to , aby se přizpůsobily nové normě . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name