30. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 928/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Jan Bartošek30.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.328/1999Sb.,oobčanskýchprůkazech,vezněnípozdějšíchpředpisů,adalšísouvisejícízákony/sněmovnítisk928/-prvéčteníZpověřenívládypředloženýnávrhuvedeministrvnitraMilanChovanec.Prosím,ujměteseslova.Ministr vnitra ČR Milan ChovanecDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové,dovoltemi,abychstručněuvedlnávrhzákona,kterýmseměnízákonoobčanskýchprůkazechadalšísouvisejícízákony.Podleplatnéprávníúpravyexistujítřitypyobčanskýchprůkazů,atoobčanskýprůkazsestrojověčitelnýmiúdajiaskontaktnímelektronickýmčipem,občanskýprůkazsestrojověčitelnýmiúdajibeztohotočipuaobčanskýprůkazbezstrojověčitelnýchúdajů.Cílempředkládanéhonávrhuzákonajeplošnézavedeníobčanskýchprůkazůsestrojověčitelnýmiúdajiaskontaktnímelektronickýmčipem.Občansképrůkazysestrojověčitelnýmiúdaji,alebezkontaktníhočipu,bysejižvbudoucnunevydávaly.Občanskýprůkazstímtoelektronickýmčipembudepovinnýmosobnímdoklademobčana.Mělbybýtnejenprostředkemproprokázánítotožnostipřiprezenčnímprokazování,aletaképrostředkemprojednoznačnouelektronickouidentifikaci.Budejejmožnévyužítproelektronicképodánínaportálechjednotlivýchrezortůvrámciveřejnésprávy.KúčinnostinávrhuzákonabytatomožnostmělabýtzajištěnasvyužitímpřístupusezaručenouidentitouuorgánůsociálníhozabezpečeníanemocenskéhopojištěníaproelektronickoukomunikacisorgányFinančníaCelnísprávy.Ponabytíúčinnostinavrhovanéhozákonabymělbýttentotypobčanskéhoprůkazuvydávánbezsprávníhopoplatku.Vsoučasnédobějesprávnípoplatekzatentotypdokladuvevýši500korun.Potomtonávrhubytentoobčanskýprůkazmělbýtzdarma.Zákonnepředpokládájednoznačnouplošnouvýměnudokladů,nebojednorázovou.Občansképrůkazysebudounahrazovatpostupněpodletoho,jakbudekončitdosavadníplatnoupříslušnýchdokladů.Návrhzákonatakénověupravujeinformováníobčanaprostřednictvímtextovézprávyneboe-mailuomožnostipřevzítvyhotovenýobčanskýprůkaznebocestovnídoklad.Účinnostzákonajenavrženasročnímodstupemodjehovyhlášení.Důvodemjepředevšímpotřebavytvořittechnickézázemíprovýrobupotřebnéhomnožstvíobčanskýchprůkazůskontaktnímelektronickýmčipem.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji.Prosím,abyseivtomtopřípaděslovaujalazpravodajkaproprvéčteníposlankyněVěraKovářová.Prosím.Poslankyně Věra KovářováDěkuji,panemístopředsedo.Váženékolegyně,váženíkolegové,vládnínávrhnovelyzákona,kterýmseměnízákonč.328/1999Sb.,oobčanskýchprůkazech,vezněnípozdějšíchpředpisů,adalšísouvisejícízákony,vycházízcelospolečensképotřebyelektronickékomunikaceobčanasveřejnoprávnímiinstitucemiapopř.isprivátnímsektorem.Stávajícílegislativníúpravajižpředdelšídobouumožnilavydáváníobčanskýchprůkazůsčipem,atoza500korun,alenadruhéstraněnebylastátnísprávaschopnazajistitjejichvyužitípřistykuobčanasestátem.VsouvislostisezavedenímnařízeníeIDASnámpředkládáMinisterstvovnitravýšezmíněnounovelu,kterázavádíceloplošnévydáváníobčanskéhoprůkazuskontaktnímelektronickýmčipem,kdysvytvořenímnárodníidentitníautoritybudestátgarantovatmaximálnívyužitíelektronickéidentifikace.ÚčinnostzákonajestanovenauplynutímdvanáctiměsícůodednejehovyhlášeníveSbírcezákonů.Ministerstvovnitravdůvodovézprávědáleuvádí,žesúčinnostípředkládanéhozákona,tedyuplynutímdvanáctiměsícůodednejehovyhlášeníveSbírcezákonů,budezaručenaelektronickáidentifikaceobčanapomocíobčanskéhoprůkazuselektronickýmčipemvefrekventovanýchagendáchresortuMinisterstvapráceasociálníchvěcíaMinisterstvafinancí.Jinýmislovytoznamená,žesepočításmožnostíčinitvněkterýchinformačníchsystémechveřejnésprávypodánísvyužitímidentifikačníhocertifikátu.Zneužitítohotocertifikátubudebránitzajištěnípřístupuprostřednictvímosobníhoidentifikačníhokódu,resp.budeexistovatbezpečnostní,identifikačníavkonečněfáziideblokačníkód.Nákladynarealizacivydávánínovýchobčanekpřistávajícímprůměrnémpočtucca1,5milionuročněsivyžádajíasi250milionůkorunvprvnímroce,vnásledujícíchletech140milionůazároveňodhademjednotlivéresortysouhrnněpočítajísčástkouasi100milionůkorun.Dovolímsiprotojakozpravodajkaupozornitnaněkterézásadníkrokyspojenésúspěšnourealizacízáměrue-občanky.Zaprvé-jednáseotermínvyužitelnostie-občanky.Oprotipůvodnímmediálnímvýstupůmopoužíváníe-občankyvroce2017sereálnědostávámespíšedodruhépolovinyroku2018,atoještěvzávislostinaúspěšnémvysoutěženítechnologieStátnítiskárnycenin.Pravděpodobnětedymasovýnáběhe-občankybudespojovánažsrokem2019.Adále,právěsrelativnědelšídobounáběhue-občankybudezásadnímmomentemefektivníhovyužívánítohotonástrojemarketingovákampaňmimojinéeliminujícínegativnípohlednastávajícíobčankysčipem.Zadruhé-efektivitavynaloženýchnákladů.Protoženákladyspojenésvydáváníme-občankyjsounemalé-nutnopřipočítatipotřebnoučtečkunastraněuživatele-,jenezbytněnutné,abyproklamativníprohlášenívdůvodovézprávě,žeresortyMinisterstvapráceasociálníchvěcíaMinisterstvafinancíbudoupřipravenynaelektronickoukomunikaciprostřednictvíme-občanky,nezůstalapouzenapapíře,alespolusdalšímiinstitucemi,resp.jejichagendovýmisystémy,bylyjednoznačněschopnytaktokomunikovat.Třetímdůležitýmbodemjsouzpůsobyprokázáníidentity.Přestožesetatonovelazabývápouzeprokazovánímidentitysnejvyššídůvěrougarantovanoustátem,jenutnépřipustitaakceptovat,žeexistujídalšímožnostinaúrovnistřednídůvěryhodnosti,kterévmnohýchběžnýchživotníchsituacíchjsoupostačujícíanapříkladvbankovnímsektorujiždávnofungují.Protojedůležité,abyzákonpřipravovanýMinisterstvemvnitraoprokazováníidentitybylconejdřívepředložendolegislativníhoprocesu.Vesmysluvýšeuvedenýchkonstatovánínavrhujisněmovnítisk928dodruhéhočtenípropustit.