2013-049-06-057
57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 851/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi vnitra Milanu Chovancovi za uvedení . A ještě než budeme pokračovat zpravodajskou zprávou , dovolte mi , abych konstatoval omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny . Od 16 hodin se omlouvá pan poslanec Vozka , dále mezi 13 . a 19 . hodinou pan poslanec Ladislav Okleštěk , od 16 hodin z pracovních důvodů pan poslanec Milan Šarapatka a paní kolegyně Semelová - to je na zítřek . Nyní bych požádal , aby svou zpravodajskou zprávu přednesl pan poslanec Jiří Koubek , který je zpravodajem pro prvé čtení . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jiří Koubek
Děkuji , pane místopředsedo . Vážený pane ministře , vážené dámy a pánové , úvodní zpráva pana ministra byla myslím velmi podrobná a dotýká se všech záležitostí , které v tom zákoně jsou . Dovolte mi , abych přesně , stejně jako pan ministr , vyzdvihl to , že doposud podle stávajících tří zákonů , a to zákona o obcích , zákona o krajích a zákona o hlavním městě Praze , z hlediska peněžitých nároků souvisejících s výkonem funkce členů zastupitelstev jsou právě v obcích , krajích a hlavním městě Praze nedůvodné rozdíly . Už jsme to diskutovali při minulé novele , kterou jsme tady projednávali na jaře , a to se bohužel nepodařilo úplně odstranit . Jsem rád , že Ministerstvo vnitra přináší novelu těchto tří zákonů , které se snaží tyto parametry sjednotit . Jestli se to podařilo úplně ve všech , tak jak by asi bylo žádoucí , to je možná více debata na výbor pro veřejnou správu , případně na rozpočtový výbor , ale dovolte mi vyzdvihnout dva momenty , které si myslím , že každý starosta , který s tím přijde do styku , musí určitě ocenit . To první je , že stávající dvousložkový systém výpočtu odměn pro členy zastupitelstev obcí a hlavního města Prahy činil zejména v menších obcích problémy . Víme , že starostové někdy měli problém si vůbec dopočítat , jaká jim náleží mzda . Audity následně přicházely na to , že měli mít mzdu o 120 Kč vyšší a podobně , což jsou zanedbatelné částky , a jednalo se spíše o chyby , které se potom následně objevovaly v jednotlivých zprávách o špatném hospodaření obcí , a byly to myslím zbytečné problémy . Navržený způsob rozdělení obcí do 15 kategorií je myslím přesně ten správný a efektivní . Můžeme se bavit o velikosti těch kategorií , ale tento model je rozhodně funkční a zejména je aplikovatelný tak , že hnedka od 1 . ledna starosta v zásadě bude vědět , kolik jednotliví členové zastupitelstva budou brát odměnu za výkon své funkce , což dosud nebylo možné , protože s každým jedním občanem se tato odměna lišila , což už podle této novely nebude tak úplně jednoduché . Za druhé . Už tady bylo zmíněno a dovolím si to vypíchnout , otázka zákonné možnosti odměnit člena zastupitelstva . Víme , jak se toto různě obchází formou darů . Je to velmi neblahá praxe . Řekl bych , že to i podlamuje důvěru občanů v jednotlivé místní samosprávy , pokud jsou vypláceny darovacími smlouvami peněžité odměny za práci zastupitelům , a přitom to není právě odměna za výkon funkce , ale různě se to kryje a maskuje za jiné činnosti . Myslím si , že je dobře , že možnost i nad zákonný rámec odměnit zastupitele či starostu za mimořádný výkon se v této novele objevila . Co se týče navrženého odměňování za výkon neuvolněného starosty , o kterém tady pan ministr mluvil , mám určité pochybnosti , zda navržená odměna ve výši 0,3 násobku , či případně zvažované v druhé variantě 0,4 násobku , která by náležela případně uvolněnému starostovi , je tak zásadním rozdílem , jak se nám snaží v důvodové zprávě ministerstvo podat . Dopad na nejmenší obce do 300 obyvatel podle důvodové zprávy je někde v rozmezí od 128 do 170 tisíc Kč . Docela si rád na výboru pro veřejnou správu regionální rozvoj vyslechnu třeba stanovisko sdružení místních samospráv , jak moc tyto varianty skutečně budou mít dopad na rozpočty nejmenších obcí . Dovolím si tady zmínit ještě odchodné v souvislosti s ukončením funkčního období v důsledku voleb , kdy se sjednocuje praxe v obcích , krajích a hlavním městě Praze , kdy je navržena varianta odchodného ve výši 1 + 3 měsíční odměny . S tím se jistě budete potýkat vy , poslanci , kteří jste zároveň zastupiteli v obcích v republice , protože doposud praxe 1 + 5 byla jiná , a bude to jistě na vás , abyste to svým starostům či uvolněným místostarostům vysvětlili , za jakých okolností dochází k této změně . Řekl bych , že to bude určitě jedna z věcí , kterou budeme debatovat na výboru pro veřejnou správu . Vedle výše odměn , způsobu odměňování nebo odstupňování jistě může býti jednou z debat i téma dovolené a nové zákonné úpravy , která se v zákoně nebo v té novele objevila , tedy povinnost vést evidenci , či přímo registr o čerpání dovolených uvolněných zastupitelů . Myslím si , že máme témat do výboru pro veřejnou správu mnoho , a já vás mohu jenom poprosit , abychom to propustili do druhého čtení . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name