2013-048-06-051
51. Návrh poslanců Anny Putnové, Karla Schwarzenberga, Vlasty Bohdalové, Heleny Langšádlové, Františka Váchy, Augustina Karla Andrleho Sylora, Jany Fischerové, Bohuslava Svobody, Zbyňka Stanjury, Věry Kovářové, Jana Zahradníka, Markéty Wernerové a Jaroslava Lobkowicze na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů (zákon o pedagogických pracovnících), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 278/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Já vás , paní kolegyně , ještě jednou přeruším a znovu požádám sněmovnu o klid . A to na levé i pravé části sněmovny . (Bez odezvy.) Myslím to úplně vážně . A pokud budete diskutovat o něčem jiném , tak v předsálí . Prosím , pokračujte .
Poslankyně Anna Putnová
Tento pedagogický pracovník je označen jako garant , který přebírá zodpovědnost za úroveň výuky na daném stupni . Garant školní výuky pro první a druhý stupeň je přitom v ideálním případě absolvent oboru český jazyk a literatura , pro první stupeň to může být též učitel pro první stupeň . Vedle plně kvalifikovaných učitelů ideálně s dlouhodobou praxí se na výuce podílejí studenti vyšších ročníků pedagogických nebo filozofických fakult , případně pracovníci s jiným vzděláním , například absolventi uměleckých , hudebních a výtvarných oborů . Je zřejmé , že nastíněný koncept českých škol bez hranic podporuje českou identitu a rozvíjí v dětech české kořeny . Rozvíjí je tam , kde žijí dočasně i trvale v zahraničí , a přispívá k rozšiřování českého jazyka a kultury také tím , že děti o svých zážitcích , schopnostech , o tom , co prožily v sobotní škole , mluví na svých domácích školách . Problémem je , že tato záslužná činnost , která je svou podstatou veřejná služba , nemá potřebné právní zakotvení ani stabilní zdroje financování . Přecházím tedy k principům navrhované právní úpravy . Vzhledem k výše uvedenému se jeví jako nezbytné zakotvit postavení poskytovatelů výše uvedeného vzdělání v zahraničí do českého právního řádu a zároveň je integrovat do veřejného financování . To je smysl té změny . V obecné rovině se tedy předpokládá , že zavedení nového školského zařízení , a to vzdělávacího zařízení v zahraničí , pro něž bude v základních rysech upraveno jeho právní postavení , včetně vztahů se zastupitelskými úřady , a zakotven titul pro financování ze státního rozpočtu . Bude tak užito stávající úpravy institutu zájmového vzdělání . Novela nijak nemění institut samotný , jak je zakotven v českém právním řádu , jen rozšiřuje výčet zařízení , která pod něj spadají . Činnost vzdělávacího zařízení v zahraničí bude zčásti financována ze státního rozpočtu , ovšem v návaznosti na prokázané účelně vynaložené výdaje na zákonem stanovené položky v předchozím roce , čímž bude zajištěno , že stát neponese náklady na tzv . pilotní provoz . Financování uskutečňované na normativním základě , který předpokládá určité zprůměrovatelné náklady , se jeví jako těžce proveditelné . Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a rovněž s politikou pomoci občanům České republiky v zahraničí , jakož i s politikou podpory zachování české kultury a vzdělanosti . Návrh zákona neznamená významné zatížení státního rozpočtu . Jedná se o řády desítek milionů korun . Pokud by byly poskytnuty finanční prostředky všem dosavadním devíti školám , tak takový kvalitativní odhad , který jsme provedli na základě propočtu první české školy bez hranic v Paříži , činí 17 milionů ročně . Domnívám se , že je to úprava , která by velmi podpořila a pomohla by stabilizovat instituce , které poskytují české vzdělání , prohlubují českou identitu v dětech , a budu velmi ráda , pokud nám umožníte projednat detaily této novely ve druhém čtení . Tímto se také hlásím se svým přednostním právem po zpravodajské zprávě do obecné rozpravy .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name