2013-048-05-222
222. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Děkuji , pane poslanče . Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Kořenka . Prosím , máte slovo .
Poslanec Petr Kořenek
Děkuji , paní předsedající . Teď nebudu vystupovat jako zpravodaj , ale několik poznámek k financování . Chtěl bych jenom vzpomenout , že jako člověk , který se ve školství pohyboval a snad o něm něco málo ví , tak osobně považuji za největší problém školství to , že bylo zrušeno odvětvové řízení . Myslím si , že to je věc , která nikdy neměla nastat , protože jestliže vzdělávání je jedna z největších hodnot , tak jeho decentralizace rozhodně školství neprospěla . Co se týká novely zákona , tak o novele se diskutuje léta . Já sám jsem byl účastníkem mnoha sezení , mnoha kulatých stolů a v podstatě žádný výsledek se nedostavil . Ještě bych chtěl říct , že jako ředitel školy jsem si nikdy , orientačně ano , ale nedokázal přesně spočítat , kolik dostanu , protože to nevěděl ani kraj . A dneska je změna v tom , že pokud se naučí ten ředitel a musí se to , nebo má na to ekonoma , s těmi čísly pracovat , tak si myslím , že tak jak jsem si to modeloval , je ten návrh předvídatelný . Proč nemůže být současný systém spravedlivý ? Velmi krátce se to pokusím vysvětlit . Kraj dostane peníze ve čtyřech kohortách . Já už jsem to tu říkal . A jedna , ta pátá , je podle ústavní péče . Ty kohorty se dneska pohybují kolem 50 , 60 tisíc podle věkové kategorie . Čili jedna věková kategorie je tři až pět let , druhá šest až čtrnáct , třetí patnáct až osmnáct a čtvrtá devatenáct až dvacet jedna . Pak je tam položka na ústavní výchovu nebo na počet lůžek v ústavní výchově a tam je tuším podle té zprávy 255 tisíc . Já jenom k tomu . Takže když tyto čtyři kohorty dostane kraj a začne je rozpracovávat do svých normativů - a teď se omlouvám , nevím přesný počet , jestli je jich 14 - , tak samozřejmě že objem prostředků podle té sítě v kraji je rozdílný . Takže ani nemůže nastat situace , že bude stejně financován obor v jednom kraji , druhém kraji , ve třetím kraji . Protože tam hraje výraznou roli osídlení , věková struktura a všechno ostatní . Tak proto jsou ty rozdíly tak zásadní . A jenom bych chtěl říct ještě takovou poznámku , že v minulosti se již takto školy financovaly , a rozhodně si nemyslím , že to , co bylo v minulosti , bylo všechno zásadně špatné . Ředitel věděl , s jakými prostředky pracuje , fungovalo to a mohl se skutečně věnovat rozvoji školy , kvalitě vzdělávání a nebyla to honba za penězi a za projekty všeho druhu , aby škola měla na rozvoj , na platy apod . Nicméně tak jak je ten zákon připraven , přesto podávám návrh na prodloužení lhůty pro projednávání návrhu zákona , a to o 30 dnů , čili na 90 dnů celkem . Činím tak v souladu s § 91 odst . 3 zákona č . 90 / 1995 Sb . , o jednacím řádu Poslanecké sněmovny . A navrhuji projednat návrh zákona ve výborech ve lhůtě o 30 dnů delší , tedy ve lhůtě 90 dnů . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name