222. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji,panezpravodaji.Nežotevřurozpravu,ještěomluvímpanaministraZaorálka,kterýseomlouváod15hodindokoncejednacíhodnezpracovníchdůvodů.Otevírámrozpravu.Ještěneždámslovořádněpřihlášeným,mámzdejednupřihláškuspřednostnímprávematojepanpředsedaFiala.Prosím,máteslovo.Poslanec Petr FialaVáženýpanepředsedo,dámyapánové,školskýzákonotevírámezaposlednídvarokytušímpošesté,cožsamoosoběnenísamozřejmědobré,protoženašeškolstvíurčitěpotřebujestabilituatyneustálézměny,kekterýmdocházíakterýmškoly,ředitelé,učitelé,rodičežákyvystavujeme,pozitivnínejsou.Utěchpředcházejícíchnovelizací,avítetozmýchvystupování,jsemnaprostouvětšinutěchnávrhůpokládalzazbytečné,nebopřímošpatné,ažužjetopovinnáškolka,jednotnépřijímačky,avzpomenetesinatydebaty,kteréjsmetuměli.Narozdílodtohonaopakpovažujizměnufinancováníregionálníhoškolstvíjakoněco,conutnéje,coseudělatmělo.Přestoalenávrh,kterýtadypředkládápaníministryně,podpořitnemohuapovažujihovesvémdůsledkuzahorší,nežjetensoučasnýstav.Jásespaníministryníshodnu,istím,cotadyříkalpanposlanecKořenek,pokudjdeoanalýzuněkterýchproblémů,kterévsoučasnostisfinancovánímregionálníhoškolstvímáme.Podlemějedenztěchproblémů,kterýtuažtakakcentovánnebyl,jetakénemožnost,nebonedostatečnámožnostředitelůškol,abynakládalisfinančnímiprostředky,abyjimtyprostředkynechodily,jakseříká,obarvenéauždopředuurčené,alemohlisnimipodlepotřebyškolyvolnějinakládatatřebasetoprojeviloivevýraznějšímrozdíluvefinancovánítěchpedagogů,kteříjsoukvalitní,atd.atd.Pokládámzaproblematickýizpůsob,jakýmsetřebanavyšujíplatyučitelůpředevšímvtétarifnísložce,aneprávěvténadtarifní,kdetozaseumožňujeředitelůmstímspravedlivějinakládat,atd.Tojejedenztěchproblémů.Aletenvelkýstrukturálníadlouhodobý,tensetýkáprávěnerovnostivefinancováníjednotlivýchškol,regionálníchškol,vrámcinebomezijednotlivýmikraji,jednotlivýmiregionyČeskérepubliky.Jájsemužpředletyupozorňovalnato,žepokudtentosystémnezlepšíme,nezměníme,takdřívečipozdějitenrozdílfinancováníkrajůbudemít,resp.školvjednotlivýchkrajích,dopadnakvalituvzděláváníatytorozdíly,kterévkvalitěvzdělávánímezijednotlivýchkrajijsou,sebudouještězvětšovat.Aniteďnatomnejsmedobře,protožekdyžsepodívátenamezinárodnísrovnání,takrozdílveznalostechmezijednotlivýmikrajidosahujeaž1,5rokuškolnídocházky,cožjsoučísla,kteránásnemohounechatlhostejnými.Atonenízpůsobenofinancováním,aletofinancovánítomuvytvářenírozdílůdlouhodoběmůženapomoci.Abystemidobřerozuměli,očemmluvím,iti,kteřísetřebadetailyfinancováníškolstvínezabýváte,takvámuvedudvakonkrétnípříklady.PokudněkdobudestudovatnastředníškoleelektrotechnikutřebavJihočeskémneboÚsteckémkraji,taknanějpříslušnáškola,středníškola,dostane37tisíckorunročně,zatímcokdyžbudestudovatstejnýoborvestejněvelkétříděvestejnéškoleveStředočeskémkrajineboKarlovarskémkraji,taknanějtastředníškoladostane41nebo42tisíckorun.Pokudbychomtopřepočetli,spočítalitonacelektéškoly,taktaškolavprvnímpřípadědostane5,9milionukorun,zatímcotadruhádostaneročně6,5milionukorun.Atosi,dámyapánové,představíte,žejerozdílpoměrněvelký.Atojsoučíslanaprostoreálná.Uveduvámještějedenpříklad.KdyžvašedítěbudestudovatnačtyřletémgymnáziuvPrazenebovLibereckémkraji,taknanějškoladostanevprůměru34tisíc,cožznamená6,8milionuročně,pokudbysetaškolaskládalazečtyřročníků,dvoutřídatambylo25dětí,zatímcozastejnéstudiumnačtyřletémgymnáziuvestejněvelkétříděveZlínskémnebovOlomouckémkrajibudenatodítědostávatškola38tisíckorun,coždohromadydá7,6milionu.Atojsouvelkérozdílyatojesoučasnýstavatojedůsledektoho,cotupředstavovalpanposlanecKořenek,jaksecelostátnínormativypřetavípřeskrajskénormativy,atovevýsledkuvedektétonerovnosti.Totojepotřebazměnit.Alejájsemsivždyckymyslel,žetazměnamásměřovatktomu,ženormativbudespravedlivý,celostátněplatný,přehledný,jednoduchý,samozřejměmusíbýtkorigovánněkterýmikoeficientyprospecifickésituace,jakojetřebamalázákladníškolavmaléobci,kdejepotřebasamozřejmězajistitto,abytaškolaexistovala,atamtonebudestačitčistětímnormativem.Alevzásaděnormativníprincipjepoměrnějednoduchý.Ještěabychtořeklopravduconejpřehledněji,takvefinancováníškolstvísimůžetepředstavitdvazákladnímodely.Jedenmodelbudenákladový,toznamená,žemátenějakýpočetškol,natěchškoláchjenějakýpočetučitelů,ředitelů,školníkůajánevím,codál,tosevšechnosečte,kolikjdenajejichplatypeněz,vynásobíseto12,máteročnínákladyataksedajívypočítatnákladynavytápěníavšechnydalšíadostanetenějakousumunákladů,kteréjsounacelourepublikupotřeba.Takovýsystémjsmetadyměli.Tenfungovalzakomunistů,naštěstíužjepryč.Aleabyitehdymohlfungovat,takvyžadovalněco,codnesnemáme,anaštěstítonemáme,atojemimořádněsilnácentrálníautorita,kteráprostětvrděurčuje,cosekdekoupí,kolikkdebudeučitelů,kolikkdebudelidí,jaktobudevypadat,abudesetozcentraříditapaksedajínákladytímtozpůsobemproplácet.Naprotitomunormativnípřístup,kterýtuvprincipumámeteď,vycházízlogiky,žetadymámenějakýpočetžákůastudentů,třebateďzhruba2miliony,nakterévydáme100miliardročně,faktickyjetoasi90.miliard.Kdyžtozjednodušíme,nažáka50tisíc.Tačástkajakonormativserozdělíveprospěchkonkrétníškoly,nakaždéhožákajdenějakásuma.Jetosrozumitelné,jetojednoduché,jetospravedlivé,jetopřehledné.To,covsoučasnostinavrhujeMinisterstvoškolství,tytoatributypostrádá.Nenítoanipřehledné,anisrozumitelné,ajednoduchéužvůbecneavdůsledkutonebudeanispravedlivé.Nenítokroklepšímsměrem.Navícjetovykročenízlogikynormativníhofinancovánínapůlnebonatřičtvrtiny,toteďaninedokážuztěchmateriálůodhadnout,knákladovémufinancování.Amožnáto,cojenatomvelmiproblematické,jeito,žetojejakásikombinacenákladovéhomodelusnormativnímmodelem.Vznikánámtadyjakýsikočkopes,cožvpraxipodleměfungovatbudevelmišpatně,rozhodněnelépenežsystém,byťnedokonalý,kterýmámeteď.Znovuopakuji,očekávaljsem,žeministerstvopůjdecestouposílenísvécentrálnírolevestanovánínormativů,žesenapravínerovnost,kterávefinancovánínajednohožákanapříčČeskourepublikouexistuje,alenežesevytvořísystém,kdesenějakýmzpůsobembudoufixovatnáklady,tysebudoujaksikorigovatmaximálnímpočtemodučenýchhodinavšechnodohromadytovytvoříjakýsizpůsobfinancování,kterýbudenesmírněadministrativněnáročný,nepřehlednýavekterémsenevyznávůbecnikdo.Zevšechtěchtodůvodůchcinejenomříct,žetentonávrhObčanskádemokratickástrananepodpoří,aleijménemObčanskédemokratickéstranynavrhuji,abychompředloženýnávrhzamítlihnedvprvnímčtení.