|

2013-047-02-014b

14. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 764/ - druhé čtení

Date2016-05-25
Meeting2013/047
Agenda Item2013/047/014
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/bqbs/b06201401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji, pane zpravodaji a otevírám obecnou (sloučenou)rozpravu. Sloučená rozprava k bodům 13 a 14 /sněmovní tisky 763 a 764/ Eviduji přihlášku pana poslance Pilného. Prosím, máte slovo. Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, vím, že zákon, který takový kouzelný titul a který směrnici eIDAS, vyvolává poměrně mdlý zájem, málokdo tomu rozumí. bych se vám ve svém příspěvku pokusil vysvětlit, o co jde, protože tento zákon se bude týkat každého občana České republiky. Tak především tento zákon nezavádí jednotnou elektronickou identitu, tak jako mají v Estonsku. To prostě není možné, v současné době na to není infrastruktura, existuje celá řada soukromých služeb, víte, jak vytahujete své PINy nebo máte elektronické bankovnictví. Nejsme připraveni na to něco takového zavést. Tento zákon zavádí poměrně jednoduchou věc. Při styku s veřejnou nebo státní správou zrovnoprávňuje elektronické dokumenty, tzn. že musíte dokázat, že vy jste ten, kdo ten dokument podává, a že máte oprávnění k této transakci. To je všecko, co by měl tento zákon splňovat. A není to o tom, že nám ho tlačí Evropská unie. Je to zákon, který by určitě měl být přijat. Ovšem zákon v této podobě vypadá úplně jinak. Za prvé je do něj přilepena taková přímá novela nebo nepřímá novela zákona 106 o informacích obecného data. Je to Národní katalog otevřených dat, který vlastně vytvářet linky na všechna otevřená data, která by měla přístupná jakémukoli občanovi nebo komerční společnosti, která by je chtěla využívat. Je to de facto něco, co je částečně obsaženo v tom zákoně 106. Toto do toho zákona za prvé nepatří, za druhé naivní představa, že to bude řešeno linky a že se v tom zákoně předepisuje určitý formát dat, který mají ty textové informace splňovat, je pohledem do zpětného zrcátka. Ty informace samozřejmě existují i v grafické podobě, existují fotografie, videa, územní rozhodnutí, která jsou prostě grafická atd. Na to zákon nepamatuje. Těch dat, která jsou v současné době k dispozici, jsou ziliony. Desetitisíce subjektů vytvářejí tato data. A tento přílepek k zákonu nedoprovází žádná RIA, ani kolik to bude stát stát, ani kolik to bude stát veřejnou správu. Do toho zákona to prostě nepatří. Dál. Hospodářský výbor sice projednával tento zákon, ale neměl vůbec k dispozici pozměňovací návrhy. Takže jedním z pozměňovacích návrhů paní poslankyně Kovářové je také, aby jeden odbor na Ministerstvu vnitra, který spravuje registr, mohl vykonávat hospodářskou činnost. To tady bylo. Odlučovali jsme z České pošty závod, který se stal potom nakitem, jehož definice a to, co vlastně bude dělat, je trošku šedá zóna. V tomto případě tento odbor získává jenom hospodářskou činnost, kterou můžeme buď zřídit zřizovacím dekretem, což se nestalo, nebo zvláštním zákonem. Nevím, jak tento odbor tu hospodářskou činnost bude vykonávat, protože lidí, kteří rozumějí elektronickým certifikacím, je tady v této zemi tak, že bych je spočítal na prstech dvou rukou. To je první problém. Druhý problém je prostě, proč by měl vykonávat hospodářskou činnost, když tady jsou certifikační autority. chápu, že Ministerstvo vnitra musí mít dozor nad tím, jak ty certifikace vypadají, a je monitorovat, ale to nesouvisí s hospodářskou činností. Dál. Pokud se týká sjednocení těch důvěryhodností dokumentů, které budou předkládány státní správě, tak tento zákon přímo novelizuje několik desítek zákonů. Ta identifikace je provedena tzv. zvláštním právním předpisem. Tento zvláštní právní předpis se liší kus od kusu, tzn. nejedná se o nějaký jednotný předpis. vás teď nebudu unavovat elektronickým podpisem, zaručeným elektronickým podpisem, elektronickou pečetí a dalšími věcmi, které budou, které mají prokazovat vaši identitu. Chápu, že v krátké době, protože byla zkrácena lhůta na projednání zákona, pokusit se sjednotit tu identifikaci je úkol téměř nemožný. Je to také důvod, proč jsem žádal opakovaně pana ministra vnitra, aby nezkracoval lhůtu k tomuto zákonu. Poslední jednání o této záležitosti iniciované ICT unií proběhlo v pondělí na Ministerstvu vnitra a neskončilo žádným závěrem. Zákon, který teď máme schvalovat, také novelizuje zákon o občanským průkazech. Jak vypadá dnešní občanka? Můžete si dnes koupit občanku s čipem, zaplatit poplatek, na tom čipu není nic. Po přijetí tohoto zákona budeme mít občanku s čipem, za kterou nebudete platit, ale vůbec není známo, co na bude. Jakékoliv konkrétní představy o tom, co tam bude, prostě neexistují. jsem na to upozorňoval při tom, když jsme se tímto zákonem zabývali. Moje role jako poslance je velice složitá, protože podle mého názoru zákon, tak jak je připraven, by neměl opustit Poslaneckou sněmovnu. Jsem ovšem členem koalice, takže nebudu navrhovat zamítnutí zákona, ale rozhodně ve třetím čtení tohoto zákona navrhnu vrácení do druhého čtení, aby zákon mohl být řádně projednán a aby se na něm dalo opravit, co se . Co by se tam mělo opravit minimálně. Za prvé odstranit přílepek, který tam zavádí katalog otevřených dat, a dát ho do zákona 106, jehož novela se na ministerstvu stejně připravuje. Za druhé zrušit oprávnění toho odboru na Ministerstvu vnitra, který zavádí hospodářskou činnost. Tu první věc lze udělat bez problému, to je otázka jenom stanoviska Ministerstva vnitra. Ta druhá samozřejmě vyžaduje, aby byl připraven nějaký pozměňovací návrh, který by bylo dobře, kdyby připravilo Ministerstvo vnitra. Bez problému se stanu jeho nositelem, nebo může to být jiný poslanec hospodářského výboru. Pokud se týká občanky, tak zase opět dojde k nějaké dohodě, co na občance vlastně bude. Protože tak jak jsem to říkal a jak to slyšíte, jestli vám zvoní v uších, sKarta, Opencard, tak mně taky. Takže pokud ta představa nebude vyjasněna, tak potom samozřejmě bude asi nutné opravit znění tohoto zákona opět pozměňovacím návrhem, který by byl v tomto případě velmi jednoduchý. Když se nám tohle podaří, tak vypustíme ze Sněmovny zákon, kterým uděláme z občanů testovací králíky. Bude to minimalistická verze, která bude splňovat to, co po nás chce Unie, ale budeme testovat, jak to vlastně vypadá, jak se k tomu lidé postaví, a na základě toho zákon bude muset být nutně novelizován. Ovšem problém je ten, že dnes existují elektronické transakce, které musejí být prováděny dokonce pod penalizací. vám uvedu jenom příklad jednoho ministerstva a jediné komodity. Ministerstvo financí a daňová správa. Tak pokud podáváte daňové přiznání a máte datovou schránku, což je určitý způsob identifikace, tak pod penalizací to musíte podávat elektronicky. Pak jsme zavedli dvě agendy. Kontrolní hlášení DPH a elektronickou evidenci tržeb. V obou těchto případech se identita prokazuje úplně jiným způsobem. Takže občan, a těch jsou tedy statisíce, jenom v tomto jednoduchém případě, to jsou daně a Ministerstvo financí, dnes prokazuje svoji identitu trojím různým způsobem. Jestliže přijmeme tento zákon, tak se ten počet zmnohonásobí. Podle mého názoru ten zákon připraven není a rozhodně potom ve třetím čtení budu doporučovat, aby se vrátil zpět do výborů a byl příslušně opraven. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name