2013-044-08-066
66. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 712/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi Marianu Jurečkovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Pavla Kováčika , aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu . Prosím , pane zpravodaji .
Poslanec Pavel Kováčik
Děkuji za slovo . Pane předsedající , paní a pánové , já už budu velmi stručný . Pan ministr zde velmi podrobně sdělil hlavní problémy , kterých se návrh zákona týká . Přidávám se k tomu s tím , že jde o zpřesnění a zpřísnění ochrany především spotřebitele a ochrany poctivých výrobců a poctivých distributorů vína . Je známo , že různé nelegální či pololegální skupiny poté , co se rozbil obchod s pančovaným či jiným podobným lihem , ať už to byla lihová aféra , nebo ať už to byl metylalkohol apod . , se vrhají úplně jinam . A víno je jedna z oblastí , kde se může stát , že bude spotřebitel přinejmenším klamán , ne - li ohrožován na zdraví spotřebou nelegálních výrobků . Proto tento zákon přichází . Přichází také proto , aby se do českého právního řádu přejaly některé novinky z EU . Novinky , které jsou ve skrze pozitivní . Máme tady několik málo okruhů , které jsou ještě k diskusi s vinařskou a vinohradnickou veřejností . Diskuse již probíhá . Než zákon přišel sem do Poslanecké sněmovny , tak proběhla jednak mediální kampaň , proběhlo i několik různých seminářů za účasti vinařské a vinohradnické veřejnosti a myslím si , že tato je dostatečně seznámena . Také má dostatečně , bych řekl , našlápnuto na to , aby ve spolupráci poslanců , ministerských úředníků a odborné veřejnosti zákon zde v Poslanecké sněmovně dostal takovou formu , která . . . Nebo výsledek projednávání bude pozitivní jak pro spotřebitele , tak pro výrobce a distributory . Jenom k požadavku na zkrácení lhůty . Pokud se k němu Poslanecká sněmovna rozhodne , jsme samozřejmě jako zemědělský výbor při naší známé pracovitosti schopni to projednat . Ale co se týká účinnosti zákona od 1 . ledna příštího roku , tak je zemědělský výbor schopen si poradit s projednáváním i při možnosti vrácení ze Senátu . I při možnosti vrácení z Hradu v takovém termínu , aby zákon byl v pohodě platný a účinný od 1 . ledna příštího roku . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu . Otevírám obecnou rozpravu , do které mám zatím dvě přihlášky . První je přihlášený pan poslanec Herbert Pavera . Připraví se pan poslanec Bendl . Kolega Pavera není , takže pan kolega Bendl je první . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Petr Bendl
Děkuji za slovo . Pane předsedající , pane ministře , kolegyně , kolegové , dovolte mi také říct pár vět k tomuto ne nedůležitému zákonu , který , jak zde bylo řečeno zpravodajem , už dílem předjednal zemědělský výbor , neboť tento materiál velmi hýbe vinařskou veřejností a všemi producenta vína . Nejenom tím , co je v něm napsáno , ale také způsobem , jakým byl projednán , protože v připomínkovém řízení došlo k věci , která není zcela standardní , neboť se vinařská veřejnost v rámci připomínkového řízení dohodla na nějakých kompromisech , které v návrhu zákona měly být , a nakonec v průběhu projednávání už jeho finále po připomínkovém řízení došlo ke změnám , které neříkám , že nejsou legitimní , nicméně řada vinařů se cítí býti tímto postupem obejita a tak trochu zneužita , což dávají poměrně vehementně najevo . A pan ministr - respektive jeho podřízení , kteří tyto věci mají na starosti , o tom vědí své . Pan ministr nikoliv . Pokud vím , tak se toho setkání , ke kterému byl vyzýván právě těmi nespokojenými s tímto návrhem zákona , tak se toho setkání nezúčastnil . Tahle materie je těmi , kterými je prosazována , je argumentována nějakou studií , kterou jsme měli slíbenu . Já jsem mluvil s předsedou Vinařského fondu několikrát a mí kolegové také . Bylo nám slíbeno , že tu studii , kterou má Vinařský fond k dispozici , o počtech pančování a množství pančování vína a kategorie atd . , prostě podrobnosti , kterými se dnes operuje , že tuto studii dostaneme . Zatím jsme ji nedostali . Chtěl bych se zeptat , zdali ji má třeba pan ministr nebo jestli ji má někdo ze členů zemědělského výboru , neboť ve studii , o kterou se opírá , a řeknu , kterými jsou zdůvodňovány ty předkládané regulace a omezování podnikání v České republice v oblasti prodeje vína , jsou právě údajně popsány v této studii , kterou zatím tedy nikdo z nás neviděl . Doufám , že bude příležitost se s ní v průběhu jednání seznámit , i když bych ji raději viděl před tím projednáváním v prvním čtení , aby člověk mohl posoudit , do jaké míry ty předkládané nové byrokratické kroky a regulace a omezení , do jaké míry jsou opravdu potřeba . Nebo jestli to náhodou není , a ono se to tak v tuto chvíli jeví , jako spíše souboj o to , jak zvednout cenu vína na trhu , o to , jak omezit ty , kteří jsou v tuto chvíli nejlacinější , což jsou prodejci sudového vína . Ten prodej sudového vína , na který je tady poměrně velký tlak , všichni prodejci by měli do budoucna vlastně být nuceni k novým nákladům , protože ty regulace vedou k tomu , že bude nutno prodávat víno nikoliv v sudech , ale v nových specializovaných nádobách , které logicky budou muset být v těch nákladech zahrnuty . Pan ministr sám tady říkal , že půjde o omezování prodejních míst vína . My víme , že v České republice je zhruba 15 tisíc vinoték . Ten návrh zákona například přináší povinnost , aby se z vinotékaře nestal prodejce , ale musí být registrován jako výrobce , tudíž je s tím spojená řada byrokratických kroků , které jsme zatím detailně nerozebírali , ale věřím , že tomu budeme věnovat jednání v zemědělském výboru , co to vlastně znamená pro každého vinotékaře dnes , který funguje jako distribuční síť , a teď řeknu pro ty nejmenší vinaře , kteří nelahvují , kteří prodávají své víno právě prostřednictvím sítě vinoték , co to v praxi bude znamenat , jaké byrokratické kroky to vlastně dneska přinese . Říká se , že to pančované víno týká především , nebo říkají to předkladatelé návrhu tohoto zákona , se týká především sudového vína . No , z pohledu zákazníka je to tak , že když si jdu koupit sudové víno do vinotéky , tak mám z 99 procent , a to jedno procento nechávám jenom proto , že si nejsem jistý , že by se tak někde vůbec nedělo , šanci víno , které kupuji , ochutnat . Mám šanci říct tomu vinotékaři , dejte mi ochutnat , já zkusím , co máte , něčeho si vezmu litr , něčeho půl , něco si nekoupím , protože mi prostě to víno chutnat nebude . Tuto šanci u lahvového vína nemám . Jdu si koupit lahvové víno , doma si ho otevřu , zjistím , že je dobré , v pořádku , vypiji ho . Nebo je zlomené , už si na nikom nic nevezmu , prostě musím si jít koupit víno nové , pokud si chci koupit víno . V tomto je výhoda toho sudového vína . My tady v tomto návrhu zákona zavádíme , nebo Ministerstvo zemědělství a předkladatelé tohoto návrhu zákona zavádějí některé kroky , které vinaři obecně kritizují . O jednom tady pan ministr zemědělství mluvil a to je povinnost v případě , že někdo doveze sudové víno v cisterně , musí deset dní čekat , jestli nepřijde někdo z kontrolorů , aby odebral vzorek , a ten vzorek se pošle do laboratoře . Tyto laboratoře nejsou v České republice , ale jsou mimo Českou republiku , v Rakousku , a bude týdny trvat , než se potvrdí či vyvrátí , zdali to víno je či není v pořádku . V každém případě je to oproti současnému stavu prodloužení doby využití a šance použití tohoto dovezeného vína a znamená to samozřejmě zase vícenáklady nejenom na skladování , ale i tu dobu , kdy se finanční prostředky začnou vracet , neboť takto kontrolovaný vzorek by musel pobývat v České republice delší dobu , než se potvrdí či vyvrátí , zda došlo či nedošlo k pančování tohoto vína . Já nebudu už zmiňovat některé detaily , které tento zákon také přináší . To věřím , že se s nimi případně zemědělský výbor nakonec nějak vyrovná . Mám na mysli takové ty , omlouvám se , že nepoužiji přesné formulace , ale zákaz třeba míti vodovod nebo vodu ve svých skladovacích prostorech . Tato záležitost tam je . Je to , myslím si , nicotnost , kterou jsme schopni z toho zákona vypreparovat . Ale celkově jsem hluboce přesvědčený o tom , že je to zákon , který neprospěje v celkové podobě , tak jak je sepsán , vinařství jako celku . Ano , některým pomůže , ale některým ublíží . Myslím si , že se dal s těmi vinaři dojednat lepší kompromis , a kdyby byli více posloucháni zejména ti malí , kteří , jak říkám , nelahvují a využívají vinoték a vinotékařů jako svých vlastně prodloužených rukou , na které samo jejich podnikání vzhledem k jejich obratům nestačí , bylo by to určitě ku prospěchu věci , nejenom kultury vína , které máme začít pít z těch pack - in - boxů nebo bag - in - boxů , jak se tomu nečesky říká , a už jej nebudeme moci mít v takovém množství , v takové dosažitelné , řeknu , vzdálenosti , protože i to souvisí s množstvím provozních nebo prodejních míst . Jestliže tady ministr zemědělství říká , že chce zregulovat počet prodejních míst , pak myslím je to věc , která je určitě k zamyšlení . A je otázka , jestli to má dělat vláda , jestli tím , kdo vlastně ve svém principu reguluje počet míst , není právě ten zákazník . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name