|

2013-036-09-064

64. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 590/ - prvé čtení

Date2015-12-15
Meeting2013/036
Agenda Item2013/036/064
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/036schuz/bqbs/b29806401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji paní poslankyni Putnové. Nyní s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Tak nejprve dobrá zpráva pro paní ministryni - nenavrhneme zamítnutí již v prvém čtení. Tím trošku končí ty dobré zprávy. Obecně chci říci, že bych očekával, že o náš krásný český jazyk se bude starat především Ministerstvo školství. Když se podíváte na ten zákon, jak je napsaný, tak se to úplně nepovedlo. bych prosil o sémantické vysvětlení některých odstavců, protože je to opravdu úsměvné, co ten úřední jazyk dělá s češtinou. Ale nejdříve několik konkrétních dotazů. V § 2 je vymezeno, kdo může požádat o podporu - nebo je to možná § 3, chvilku vydržte. V zásadě je to sportovní organizace, která vykonává... Sportovní organizací je pro účely tohoto zákona právnická osoba založená za jiným účelem než dosažení zisku, zahrnuje-li předmět činnost této právnické osoby činnost v oblasti sportu. tomu rozumím. Znamená to, že automaticky budou podle tohoto zákona vyloučeny z podpory profesionální kluby? Ve sportech, jako je fotbal, lední hokej, volejbal, basketbal, kde podle předpisů jednotlivých federací to musí být obchodní společnost, která dostává licenci a která ten sport provozuje. A obchodní společnost je samozřejmě založena za účelem zisku. Takže se chci zeptat, zda je to vědomě a vylučujeme tímto automaticky všechny obchodní společnosti, které provozují zejména vrcholový sport - a podotýkám, že to je podmínka toho, abyste dostali licenci a tu soutěž mohli hrát minimálně v těch čtyřech sportech, o kterých bezpečně vím, že to tak je, u ostatních sportů to může být také, ale tam nevím - to znamená, nemůže provozovat právnická osoba, která není založena za účelem zisku, například extraligový hokej, prvoligový fotbal, prvoligový basketbal nebo prvoligový volejbal. Pokud to tak předkladatel zákona myslí, tak to řekne, aby bylo všem jasné, i těmto klubům, že pokud ten návrh bude přijat v této podobě, tak by bylo nezákonné je podporovat. Otázka je, zda jenom nezákonné ze strany státu, nebo i nezákonné z veřejných rozpočtů obecně, to znamená z rozpočtu krajů či obcí. To si myslím, že je třeba vyjasnit, když ne dneska, tak během projednávání ve výboru a případně upravit tu dikci, pokud to nebylo úmyslem. Pokud to bylo úmyslem, pak tomu rozumím, ale je třeba takhle od začátku interpretovat tento zákon, že takhle to prostě bude. Úplně nejslabší podle je část, § 3a, rejstřík. A tady zkusím něco ocitovat, kdyby paní ministryně poslouchala tu češtinu. Sportovní organizace žádající o podporu podle tohoto zákona se zapíše do rejstříku. Sportovní organizace uvedená v odst. 2 je povinna bez zbytečného odkladu zapsat do rejstříku tyto údaje a jejich změny, např. údaje o sportovní organizaci, která je v sdružena, v rozsahu písmen a) a b). - Takže sportovní organizace bude zapisovat do rejstříku údaje o sportovní organizaci, která je v sdružena. to je podle velmi nepřehledná věta. Znamená to např. že Českomoravský fotbalový svaz je ta osoba, která bude zapisovat jednotlivé kluby, které jsou sdruženy v Českomoravském fotbalovém svazu? Znamená to, že když vesnický oddíl z vesnice, ve které žiju, přijme v průběhu roku žáčka, který získá registrační kartu na soutěž minižáků nebo okresní přebor žáků, bude povinen pod sankcí přestupku ihned oznámit tuto skutečnost se všemi těmi údaji? No, podle to z toho vyplývá, protože tam je, co všechno musí ta sportovní organizace, sdružená, nebo samostatná, zapisovat. Protože se musí sepsat datum, od kdy sportovec nebo trenér začne vykonávat činnost, tzn. v případě Slavie Malé Hoštice, abych byl konkrétní, když 10. září přemluvíme nějakého druháka, aby se stal členem oddílu, takže za jak dlouho musí sportovní organizace oznámit státu, registru, Ministerstvu školství a mládeže tuto změnu s tím, že tam bude datum narození, místo trvalého pobytu, možná ještě velikost kopaček, to by nebylo od věci, kdybychom to tam vedli. si myslím, a budeme to navrhovat, abychom celý paragraf vypustili. Je to úplně zbytečné. Nevím, k čemu bude takový rejstřík pro Ministerstvo školství. Rozumím tomu, a to je podle mne mnohem lepší cesta, v okamžiku, kdy vypíšu nějaký grantový titul, můžu do podmínek toho titulu dát například, že doloží prokazatelným způsobem počty členů v oddílu, svazu, unii, to je úplně jedno. A běžně se to děje, není to žádná novinka, mnozí z vás jste zkušení komunální politici a toto je zcela běžné, že v městských či krajských grantových okruzích se to požaduje po těch žadatelích a také se to kontroluje. Tak nevím, proč bychom to měli dublovat, protože bezesporu ty organizace budou žádat o peníze nadále z městských i krajských rozpočtů. Logicky. Kdo jiný by malé oddíly podporoval, zejména těch nemasových sportů, než města a obce, případně kraje? Tak proč mají ještě posílat do rejstříku sportovců údaje? Přijde mi to úplně zbytečné a chtěl bych vědět hlavní důvod, k čemu to ten stát potřebuje. Co se stane, když někdo přestane vykonávat činnost nebo když přestoupí nebo skončí jeden sport a začne druhý? Tak to bude těch změn... by zajímalo, paní ministryně, kolik odhadujete, kolik se tomu bude věnovat lidí? Jaké budou náklady? Protože je to tak vznosně napsáno, že ten rejstřík je informační systém veřejné správy. Ale informační systém veřejné správy podle zákona nějaké parametry. Tady se o tom nepíše vůbec nic a by zajímalo, jestli autoři z Ministerstva školství vůbec mají představu, kdo to vytvoří, kdo ten server napíše, kdo ho bude obsluhovat, kdo bude platit provozní náklady atd. atd. Myslím, že tady budou zbytečně unikat peníze, které by mohly být použity na podporu toho sportu. Návrh zákona se tváří velmi systémově - a je to opět velmi úsměvné. Podívejte se na § 6c Podpora významných sportovních akcí, kdy v odstavci 1, 2 a 3 říkáte, za jakých podmínek to může být - ale podívejte se na odstavec 4. Podpora ze státního rozpočtu na významné sportovní akce, to je název toho odstavce, neuvedené v odstavci 1 je poskytovaná na základě programu podle § 6b. Takže my tady říkáme: Ze zákona budeme definovat významné sportovní akce, ty budou mít nárok, pokud splní podmínky, na podporu, ale pokud náhodou podporu nedostanou, tak použijeme jiný paragraf, nesystémově, a jde to. Takže opět bude platit, že kdo širší lokty a umetenější cestičku, tak přestože se tváříme, že jsme významní a že jsme zákonem určili, co je významná sportovní akce, tak když neuspěje, tak to použije podle § 6b a to se jmenuje Podpora sportu ve formě dotace ze státního rozpočtu. Tak je to významná akce, nebo není? Mají nárok na ty peníze, nebo nemají? A třeba v odstavci 2 nebo 3 je významná změna. Doposud platilo, že se schvalují koncepce sportu, a nyní, jak jsem dneska slyšel na tiskových konferencích, po dvou letech práce vládní koalice dochází k významné změně: nebudeme mít koncepce sportu na všech úrovních, ale budeme mít plán sportu. A to je všechno. Vůbec nevím, proč měníme koncepce, nahrazujeme slovo koncepce za plán, jaký je v tom zase sémantický rozdíl. Potřeboval bych vysvětlit, proč koncepce je špatně a plán je dobře. to považuji takřka za synonyma, ale možná se pletu, uvidíme, jaký je rozdíl. Jsou tam poměrně obecně dány povinnosti obcí. vím, že mnohé zůstávají stejné, je to třeba jenom v jiném paragrafu, ale např. obec ve své samostatné působnosti zabezpečuje přípravu sportovních talentů. No to bych chtěl vědět jak, v samostatné působnosti. Jestli ti zastupitelé budou trenéři, protože to se mohou rozhodnout, usnést, nebo tomu nerozumím. Jestli tam být paragraf úplně obecný, že by bylo vhodné, aby obce ze svých rozpočtů podporovaly sport, zejména mládeže, tak určitě ano. Ale ptám, se, proč to máme mít v dikci zákona. Je to § 6 Úkoly obcí. Zabezpečují finanční podporu sportu ze svého rozpočtu. Takže to se jakoby dubluje. Nebo nevím, jak obce ve své samostatné působnosti mají zabezpečit přípravu sportovních talentů, a kdo vlastně určí, kdo je sportovní talent a kdo vlastně sportuje jenom proto, že ho to baví, a nemá ambici být vrcholovým sportovcem. A možná není tak talentovaný, ale je dobře, že se tomu sportu věnuje. Je plno dobrých úmyslů v tom zákoně, ale když si to přečtete podrobně a promyslíte, tak v zásadě nevíte, k čemu ten zákon je. V čem pomůže tomu sportu. A myslím, že mnozí z nás se shodnou, že sportu, zejména tomu masovému či mládežnickému, stát, kraje a obce pomáhat mají, ale ne podle tím, že si zřídí rejstřík a že si dají takové vágní formulace do návrhu zákona. myslím, že přece stačí, když ten, kdo vypisuje grantové okruhy, je vypisuje včas, informuje o kritériích, informuje o tom, kdo seděl v hodnoticí komisi, a informuje o výsledcích, případně zdůvodní své rozhodnutí. To je naprosto správné. To si myslím, že bychom podpořili úplně všichni. Pak mi přijde, nevím, jestli je to na základě sportovní veřejnosti, nebo je to iniciativa vládní koalice, že zákonem zřizujeme poradní orgán při ministerstvu. Nic proti, ale k tomu, aby si ministr či ministerstvo či ministryně zřídili poradní orgán, nepotřebuji zákon. Ta národní rada mohla vzniknout včera, předevčírem, před měsícem, zítra, pozítří, za měsíc. K tomu skutečně zákon nepotřebujete. Podle si vyberete zejména ty svazy, unie, věrohodné lidi, ty požádáte o pomoc, oni ji určitě poskytnou a ta národní rada může začít fungovat již zítra, anebo po Novém roce, abych to nepřeháněl, máme před sebou vánoční svátky a konec roku. Opravdu nevím, když je to poradní orgán, tzn. v zásadě, když to řeknu velmi cynicky, se sejdou, poradí a my si s těmi výstupy pak nějak - buď je podpoříme, nebo je nepodpoříme. Rozumím tomu, kdyby tam měla být nějaká závazná stanoviska. Tak to musí mít oporu v zákoně, ale v případě poradního orgánu proč to dávat do zákona? tomu nerozumím. Nevím, jestli ministři mají poradce nebo nějaké poradní orgány, pravděpodobně ano, je to velmi obvyklé. A mají to v kompetenčním zákoně? Podle nemají, protože je to úplně zbytečné. Anebo to vyjadřuje hlubokou nedůvěru lidí ze sportovního světa, že se s nimi nikdo nebaví, a chtějí to mít aspoň v tom zákoně. Ale v tom případě říkám - tak jim vyjděme vstříc, můžeme to udělat bez toho zákona, můžeme projevit dobrou vůli, aniž bychom dali další a další paragrafy a paragrafy a nové zákony. S tím rejstříkem souvisí taky navržené přestupky a pokuty. Je tam zase taková gumová formulace, že právnická osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možné požadovat, aby k porušení právní povinnosti zabránila. A chci říci, že tam je pokuta milion a někdy i dva miliony. Nejsou to zanedbatelné částky. Když si představíte sportovní prostředí, tak pro někoho například, že nevydali návštěvní řád sportoviště, navrhnout milion nebo dva pokutu mi přijde, že je tam jenom to číslo, abychom ohromovali. Kdo ty pokuty bude vymáhat? A kdo reálně je zaplatí? A kdo z těch opravdu... Většina sportovních oddílů... (Odmlka pro hluk v sále.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name