|

2013-033-09-067

67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení

Date2015-10-27
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/067
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b35006701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   029 < Page 030 > 031

Místopředseda PSP Petr Gazdík se velmi omlouvám, pane předsedo, ale jestli se tady bavíme o zkouškách, tak prosím, vyzkoušejme si být potichu a poslouchat pana předsedu. Děkuji. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji. Zaznělo tady dneska mnoho hezkých slov o kvalitě vzdělávání a naše kritické výhrady k tomuto návrhu zákona směřují k tomu, že se nijak tím nezmění kvalita vzdělávání. Ti, kteří tu práci dělají dobře, tak ji budou dělat dobře nadále. Ti, kteří ji dobře nedělají, ji budou dělat nadále tak, jak je to dneska. Místo abychom se zaměřili na podstatné věci, například poraďte starostovi, jak vyměnit ředitele základní školy nebo mateřské školy, který sice dodržuje zákony, ale škola stagnuje nebo prostě nevede ji dobře. Nemá šanci! , že to tak je, ten ředitel tam zůstává roky, nic tam neporušil, jenom to prostě nevede dobře. Odpovědnost padá na zřizovatele. Někteří zřizovatelé, třeba my, v mém rodném městě, zavedl jsem hodnocení a zveřejňování hodnocení základních škol před mnoha lety. Přes odpor ředitelů. To je třeba říct. Protože ředitelé základních škol, aspoň v mém rodném městě, měli plno důvodů pro to, proč je to špatně, že se rodiče v tom nebudou orientovat, že je to matoucí, každý jiné děti v škole, tím pádem ... tomu rozumím. Ale je to vodítko pro ty rodiče, kteří chtějí zkoumat kvalitu škol. Všichni takoví nejsou. Zase otázka obvodů, když se bavíme o otázce obvodů. Podle nejjednodušší je - asi ne v Praze, pominu čtyři největší města - stanovit, že obvod je jeden v tom městě. Jedině díky tomu budou rodiče motivováni, nebo mohou být motivováni k tomu, aby si vybírali podle kvality a ne podle toho, která škola je na vedlejší ulici, tudíž je blíž, tudíž mám nárok na to, že tam bude dítě přijato. A poslední věc, která zaujala posledními slovy paní ministryně, vlastně dvě. Paní ministryně, my víme, že jste ministryně. Vy jste asi dvacetkrát řekla "jako ministryně", ale to nemusíte říkat, to my chápeme, že když jste v funkci, takže jako ministryně to děláte. (Pobavení v sále.)To jen na okraj. Říkala jste ale, že jste zjišťovala, že v okrese je dostatečná kapacita školek. se omlouvám, kdyby to byly střední školy, tomu rozumím. Ale okres a mateřská škola, to nejde dohromady. To jsou úplně jiné jednotky. Bavme se o mateřské škole v místě bydliště, ne v okrese. Někteří kolegové tady vystupovali, že je něco jiného, když ten středoškolák si dovede i v rámci kraje městskou hromadnou, nebo meziměstskou hromadnou dopravou, vlakem či autobusem... Ale u toho předškolního dítěte nemůžeme říkat no, to je sice hezké, že ve vaší obci není, ale v našem okrese, tady, 27 km tímto směrem, tam je ještě volno, a my jsme zjistili, že to platí v 67 okresech republiky. Ten údaj je podle bezcenný. Podle smysl v místě bydliště, ne v okresech. Co to je za statistiku, že v okrese je volné místo ve školce. Asi máte pravdu, ale je to praktická rada pro ty rodiče, kteří nemají místo v místě bydliště? si myslím, že to praktická rada prostě není. Když si vezmete okresy, které jsou poměrně strukturované, hornaté, tam může být jedna cesta 40, 50 i 60 minut. Takže to prosím nepoužívejte jako argument k tomu, že si obce s tím poradí, že v okrese je dostatek míst v mateřské škole. To jsou ty hlavní důvody, pro které trváme na svém návrhu na zamítnutí. A říkal to pan poslanec Fiala. Jestliže nechceme - když dneska je ten hazard - hazardovat s naším školstvím, tak hlasujte s námi. Myslím, že stabilita českého školství je důležitější než experimentální pokusy tu povinné přijímačky, tu prodloužení povinné školní docházky. Děkuji. (Tleská opozice v pravé části sálu.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name