|

2013-033-09-067

67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení

Date2015-10-27
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/067
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b35006701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   026 < Page 027 > 028

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, paní poslankyně. Nyní tedy poslední řádně přihlášenou do rozpravy je paní poslankyně Radka Maxová. Ještě řeknu, že náhradní kartu s číslem 61 si vzal pan poslanec Okleštěk. Prosím, paní poslankyně. Poslankyně Radka Maxová Děkuji, pane předsedající. jen výjimečně krátce a spíš z praktického života. Upřímně řečeno vím, že se tady diskutovalo, nebo v kuloárech se diskutuje o tom, že pokud by se zavedl povinný poslední předškolní rok, mělo by to možná být navázáno na sociální dávky. Nikde jsem nijakou takovouto vazbu nenašla, nenašla jsem ani diskuse, kde by Ministerstvo školství to diskutovalo s Ministerstvem práce, aby v podstatě byly tyto dvě věci propojeny, protože víme, že určitě z nějakého důvodu se to zavádí i kvůli rodičům, kteří z nějakých svých sociálních důvodů, ze své předchozí výchovy, zkrátka nepřizpůsobiví obyvatelé své děti neposílají do škol. A myslím si, že to být smyslem, tzn. nebudeš-li posílat dítě, pokud se tedy schválí ten poslední předškolní rok do školky, měla by následovat nějaká vazba na sociální pomoc, kterou pobírají od státu. Myslím si, že se o tom hodně diskutovalo a že i veřejnost by nějakým způsobem toto ocenila. Co se týká spádové oblasti, tedy jsem proti zavedení spádové oblasti, protože ze své osobní zkušenosti vím, že bydlím v jednom městě, pracuji ve druhém městě, a tím pádem se mi více hodí to, že mohu mít dítě ve školce v městě, ve kterém pracuji. Takže si myslím, že to není určitě správný krok. Co se týká maturity z povinné matematiky, nepovažuji to opět za šťastné řešení. osobně sama jsem z matematiky maturovala z jednoho jediného důvodu, že jsem chtěla pokračovat ve studiu na Vysoké škole chemicko-technologické, kde byly povinné přijímačky z matematiky. Takže si myslím, že bychom měli spíše nechat na výběru maturantů, kam se chtějí profesionálně směřovat, než jim nakazovat, že budou muset, kromě uměleckých oborů, maturovat z matematiky. Naopak si myslím, že v současné době je daleko větší priorita, aby naši studenti byli jazykově vybaveni. Takže osobně bych preferovala spíše maturitní zkoušku z cizího jazyka, českého jazyka a potom bych to nechala samozřejmě nějakým způsobem oborově zaměřené. To je jen moje poznámka, že si myslím, a ráda bych požádala i paní ministryni o nějaké vysvětlení, zdali probíhala diskuse s Ministerstvem práce a sociálních věcí v souvislosti s nějakou vazbou na dávky v sociální pomoci. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, paní poslankyně. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. V případě, že tomu tak není, obecnou rozpravu končím. Táži se paní navrhovatelky nebo pana zpravodaje, zda si vezmete závěrečná slova. Tak nejprve paní navrhovatelka, jestli mohu poprosit. Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, vám děkuji za proběhlou rozpravu, děkuji vám za náměty, které jste formulovali do možných pozměňovacích návrhů, a samozřejmě děkuji i za kritická hodnocení, o kterých určitě budu přemýšlet, a budu se snažit jako ministryně v rámci projednávání tohoto zákona v jednotlivých výborech zodpovědět co nejdetailněji případně vaše pochybnosti, ale věřím, že řadu z nich i rozptýlím. Nyní i s ohledem na respektování vašich lidských práv z hlediska délky projednávání novely školského zákona se budu snažit být co nejstručnější, ale zároveň neopomenout nic, k čemu povolávali poslanci a poslankyně z hlediska reakce. Nejprve stručně k otázce ekonomické náročnosti a ke kapacitám mateřských škol. Opak na rozdíl od toho, co někteří podezřívali, je pravdou. Do jaké míry jsme se zabývali kapacitami mateřských škol? jsem se zabývala touto situací velmi detailně a právě proto disponuji velmi detailním přehledem toho, jak jsme na tom s kapacitami, a to do úrovně okresního členění. Co se týká předpokladu, jakým způsobem vyhodnocujeme kapacity, tak možná bude pro vás překvapením, že celkově máme nadkapacitu v rámci mateřských škol, a to i poté, co zavedeme reálně nárok na předškolní vzdělávání pro děti čtyřleté a tříleté. I v rámci varianty, kdy většina dětí ve věku od tří let do zahájení školní docházky bude navštěvovat předškolní vzdělávání, tak v roce 2016 (řečeno 2006)to znamená, že problémy nám nastanou pouze v Praze-východ, v Praze-západ, v Mostě a lze předpokládat odůvodněně problémy v Praze, v Kladně, v Kutné Hoře, v Mladé Boleslavi, v Teplicích, v Liberci a v Brně-městě. V ostatních 67 okresech lze předpokládat dostačující kapacity mateřských škol. Tady jen upozorňuji na to, že v roce 2016 ty změny ještě nerealizujeme. Realizujeme je od roku 2017. V roce 2017 bude kapacita přebývat o 76 tis. míst. Problémy budou na Praze-západ, v Praze, v Kladně, v Mladé Boleslavi, v Praze-východ, v Mostě, v Liberci a do problémů se nově dostane okres Brno-město. Důvod, proč jsem odeslala dopisy Svazu měst a Sdružení místních samospráv, je ten, že ne že bych neměla představu o investičních možnostech státu, jsem upozorňovala na investiční programy Ministerstva financí i Ministerstva školství v této věci, ale cítila jsem za svou povinnost se zeptat obcí na to, jakým způsobem ony plánují rozvoj svých obcí. Protože samozřejmě z hlediska demografického vývoje logicky můžu předpokládat vývoj pouze u dětí narozených. Nevím, kolik dětí se narodí, nevím, k jakým pohybům dojde v území z hlediska např. rozvoje nových investičních výstaveb. To znamená, jsem dopisem směrem ke Sdružení místních samospráv a Svazu měst šla mnohem dál, než kdy kdo zašel. Skutečně zajímá, jaká ta situace je, a aby ani v budoucnu nevznikly obcím problémy nebo abychom zavčas formulovali investiční programy, nové investiční programy zaměřené na tyto potřeby, abychom se chovali jako vláda odpovědně z hlediska budoucích vlád, které přijdou. (Hluk v sále.)Co se týká dalších věcí z hlediska nákladů. to nebudu opakovat, říkala jsem to několikrát. Mohu tady stručně jenom říct, že množství finančních prostředků, které směřujeme na investice, materiální vybavenost a personálie nemá obdoby za posledních deset let. To znamená, nepředpokládám problémy v praxi. Naopak z hlediska chování rodičů, a proto je také důležité komunikovat s obcemi takto individuálně, jak jsem začala, je to, že řada rodičů volí nikoliv mateřskou školu ve svém bydlišti, ale mateřskou školu v místě svého pracoviště. Takže i o tom chceme vědět a máme odpovědnost jako vláda umět na to znát odpovědi a reagovat. Co se týká dostupnosti a dopravní obslužnosti, tak vy víte, že návrh předpokládá zajištění v úrovni krajů. Tady aktivně jednám s kraji. Ani jeden z krajů neavizoval problém z hlediska spádovosti do dosahu 4 km od bydliště. Co se týká byrokracie směrem k rodičům, kteří v tuto chvíli předškolní vzdělávání nevyužívají. Tak znovu opakuji, že naopak předškolní vzdělávání není chápáno - tady je částečně odpověď Markovi Bendovi - jako povinná školní docházka, její rozšíření. Jedná se o povinné předškolní vzdělávání. Tam pravdu naopak Nina Nováková z hlediska svého hodnocení, že jde o kombinaci dvou metod, jak k dané problematice přistoupit. A pro rodiče, kteří nebudou chtít z důvodů, o kterých hovořil Marek Benda, ústavních, nebo z důvodů, o kterých hovořil pan poslanec Bendl, z důvodu jiného slaďování bych řekla rodinného a pracovního života, uspokojování vzdělávacích potřeb dětí, tak oni jenom zcela prostě oznámí v místě svého bydliště, ve spádové škole, že využívají individuální vzdělávání. Nic víc. A naopak tato spádová škola jim bude pro jako podporu jejich aktivitám v rámci rodičovské odpovědnosti zajišťovat, že ještě předtím, než by případně selhaly děti v rámci povinného školního zápisu - a my víme, že selhává 23 26 % dětí, to je zkrátka příliš mnoho - tak jim zavčasu poskytneme podporu v těch kompetencích a návod, jak mohou své děti vzdělávat, jak tyto kompetence doplnit. sama jsem v generaci, kde samozřejmě většina našich dětí buď navštěvuje brzké ročníky základního vzdělávání, nebo mateřské školy. Moje děti navštěvují mateřskou školu. A mohu vás ubezpečit, že bych byla opravdu daleka toho byrokraticky rodiče zatěžovat mj. z praktických důvodů - kdybych odváděla své dítě do školky, oni by tam chytili a samozřejmě by nepochválili. (Neúnosný hluk v sále.)Co se týká připomínek ze strany paní poslankyně Niny Novákové, tak ano, je to pravda, je to kombinace povinného vzdělávání a povinné školní docházky. jsem na začátku řekla, že jsme se snažili sladit -

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name