67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Poslanec Petr BendlDěkujizaslovo.Panepředsedající,paníministryně,kolegyně,kolegové,teďužvřádnépřihlášcepokusímseříciktomutonávrhuzákonasvůjnázorspíšmožnázpohledučlověka,kterýbylosmletvefunkcizodpovědnézazřizovánístovekškoldoslovaadopísmene,protožejsembylkrajskýmhejtmanemvestředníchČechách,kdejsmezřizovalivícejak300školaškolskýchzařízeníastejnětakjakostarostaKladnajsembylzodpovědnýzazřizovánízákladníchamateřskýchškol.Dneskabydlímnavesniciavnímámtusituaciještějinak,nežkdyžjsembydlelvevelkémměstě,protože-atojeto,covyčítámtomutonávrhuzákona-absolutněnedomýšlítupraktickouzkušenostteďvoblastimateřskýchškol.Tupraktickouzkušenostlidí,kteřímajídítěvpředškolnímvěku,nepovažujízadůležité,abyjejichdítěbyloiposlednírokpředškolnídocházkouvmateřskéškolce,nebojetopronětechnickynatolikkomplikované,cožsenavesnicistává,žetoprostědíkydopravníobslužnosti,díkyvůbecmožnosti,díkykapacitámmateřskýchškolapodobně,kdytylidijsounucenizvolitsitutovariantu,anepatřímezinepřizpůsobivé,nakterépravděpodobněupozorňovalaipaníkolegyněSemelová,kdyžtadymluvilaotom,žesjistýmiskupinamiobyvateljsoupotížeažebymožnábylodobře,abymělipovinnouškolnídocházku.Alektomujáříkám:Pročzatomajíplatitvšichni?Iti,kteřínejsounepřizpůsobiví,dodržujívšechnapravidlahry,nemajížádnéproblémy,jejichdětijsouužtřebaodrostléatakychodídoškolanejsousnimižádnépotíže,učísevelmidobřeapodobně,pročionimajíplatitzato,ženaněstátnavalípovinnostdotépředškolnípovinnédocházkydětizařadit?Chtělbych,pokudtentomateriálprojdeprvnímčtením,abyhoprojednalvýborproveřejnousprávuaregionálnírozvoj,protožesimyslím,žeministryněmádoložit,žetéhleotázcerozumí,žesijevědomatoho,žesezhoršídostupnostlidízhlediskamožnostidávatdětidomateřskýchškol.VeStředočeskémkrajijsouobaextrémy,cosezákladníhoamateřskéhoškolstvítýká.Jsouškoly,kdejeproblémmítdostatekdětítak,abybylyvůbecufinancovatelné,aleprotožetojenavesnicíchatadostupnostjetéměřřeknukategorickynemožná,docházíkvylidňováníobcí,mladílidénevidínavesnicíchsvojidalšíperspektivu,protožetamtakovátozákladníinfrastrukturachybí,astředníČechyjsoutohodokladem.NahranicíchstředníchČechnesPrahou,alesostatnímiregionyjsouobrovsképroblémysnaplněnímmateřskýchazákladníchškol.Vokamžiku,kdydátetutopovinnost,takprostěnebudekamtydětidát,aneboobráceně,budoumusetcestovatdořadyjinýchobcí.Protožetapraxe,jakájetapraxedneska?Jedanákapacitamateřskýchškolavpřípadě,žeobec,kterázřizujetumateřskouškolu,mátamještěmísto,vezmedítězjinéobce,kdemateřskouškolunemají.Vokamžikuale,kdyvyzavedetetutopovinnost,musítesibýtvědomatoho,žeděckazobcí,kdenemajímateřskouškolu,budoumusetjezditúplněněkamjinam.Avybystemělamítjasnovtom,žetozvládnou,žejenepostavítepředsituaci,kdybudoumusetdojíždětdesítkykilometrůnavíc,cožjimzhoršípracovnídostupnost.Obecněživotnavesnici,ajáchci,abysteprostřednictvímpanapředsedajícíhopaníministryně,doložila,žesitohotojstevědoma.Stejnějakofaktu,žejsoučástiregionu,neznámtolikpodrobněostatníkraje,aleStředočeskýkrajsitroufnuříct,žeznámvelmidobře,žetamnaopakjsoutykapacitytotálněplné.Vyjimještěkomplikujeteživot,těmobcím.Říkaljsemtotadypřizákoněorozpočtovémurčenídaní,taktozopakuju,protoževméobciBratronicích,kdebylprázdnýobjekt,kterýpropadlstátu,trvávášchlebodárce,prvnímístopředsedavládyaministrfinancínatom,žeobecsimusítutoodúmrťkoupit.Akdyžsitonekoupí,takužnesmížádatokorunudotací.Obectamchcedělatmateřskouškolusesvýmjedenáctimilionovýmrozpočtem,cožjetéměřheroickývýkon.VyjstejimnepřidalinaRUD.Dobře,možnážetoprodáte,protožejimslibujete,žebudetezadvanebozatřiměsícesnimijednat,apakpřijdepanministrBabišabudeříkat:Jávámdávámtypeníze,jájsemotomrozhodl.Apodobně.Aleužteďfaktickytomubráníte,abyobcemohlymateřskéškolybudovat.Bráníteanevrťtehlavou,paníministryně.Jávámtomůžudokázatčernénabílém.Alejevidět,žejsteseotomocnezajímala.Cosestane,kdyžněkdotodítědopředškolnívýchovynebopovinnépředškolnídocházkynevezme,tojeotázka.Myslím,žejsmetaktrochujakonanorskécestě,protožemybudemepřecetrvatnatom,žerodinajepovinnaposlatdítědopředškolnídocházky,akdyžtoneučiní,jakjepotrestáme?Seberemejimtodítě?TakhlebytomožnáudělalivNorsku,protožetamsociálnípracovnícibudoutrvatnatom,žedítěmáprávonavzdělání,arodičenerodiče,bastajimjesebereme,anebobudemeříkat,žerodičjepronásdůležitýažespíšjeotázka,jaktarodinafunguje,jakfungujenavenek,jestlinaplňujevšechnypředpokladyktomu,abydítěrostlovezdravérodiněsevšemipředpoklady,kterévedouktomu,žesetodítěnaškoleuchytíapodobně.Atřebatoužbuderodina,kdedětivychovaliibeznějaképovinnépředškolnídocházky.Tobychprosil,paníministryně,abyste...Adoufám,žePoslaneckásněmovnaneodmítnemůjnávrh,kterýzcelaurčitěpředložím,abytentomateriálprojednalivýborproveřejnousprávuaregionálnírozvoj,protožetampatří.Atojsemtadyneřeklkorunuofinancích.Aletopředpokládám,žemáteúplnězmáknuté,žezkrátkatěmobcím,kdyžtonaněnavalíte,žejimtypenízedáte,alekompletvčetněvybavení,včetnědostavbynovýchmateřskýchškolavčetnětoho,cosnimibude,stěmimateřskýmiškolami,ažnatonebudouděti,protožeituhletuotázkunaněvalítezcelabezpečně,takjepotřeba,abystesitohobylivědomi.Středníškoly.Předešlu,žeačtonebývámýmzvykem,souhlasímstěmi,kteříříkají,žebude-limatematikajenomnaněkterýchškolách,znamenátohendikepprotyškoly,kdetamatematikabude,protožesejinikomunechcestudovat.Alejájsemhlubocepřesvědčený,žematurantbezohledunato,jestlidělátučionuškolu,takmá-limaturitu,takmámítmaturituzmatematiky.Prostětímtenhleproblémuzavřeme.Nikdonebudehendikepován.Azároveňtímpodpořímetechnickéobory,protožebudejasné,žekaždý,kdomámaturitu,májizmatematiky.Protožedneskajepraxetaková,ženěkdosezeptá:Mášmaturitu?Jo,mámmaturitu.Aužsenikdoneptá,jestlijimázmatematiky,nebone.Aleještějednaotázkaprovás,kteřírozumíteškolstvídalekotisíckrátvícnežjá.Jakjetostouškolníinspekcí?Někteřízvástadyříkali,žetadymámenekvalitníškolstvíajaktobylovšechnoskvělézakomunistůažeteďtovšechnostojízahouby,žemámenekvalitníškoly.Jinízaseříkají,žetensystémjepotřebavylepšit,žezasenenítakúplněšpatný.Jájsemvždyckyvnímal,možnálaicky,školníinspekcijakoorgánstátu,kterýdohlížínakvalituvýukyjednotlivců,alesamozřejměinavýukuškolyjakotakové.Vpřípadě,žeplatínázor,žemámestředníškolydobréakvalitní,pakasinefungujeČeskáškolníinspekce.Tojejednamožnost.Druhá-pokudmámenekvalitní,resp.pokudjemámenekvalitní,taknefunguje,nebomámeškolykvalitní,pakvlastněČeskáškolníinspekcefungujeskvěle.Anebotřetívarianta,ženázoryČeskéškolníinspekcenejsouvpodstatěrespektovány,ažekdyžudělánějakédoporučenísměremkorgánuMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovy,taksenakonecnicnestane.Pročtoříkám?ProtoženeznámpřípadkroměUJAK,kekterémusespeciálněvyjádřímpotom,kdybybylastředníškolazrušenaopravduproto,žebylanekvalitní,žebytamvlítlaČeskáškolníinspekceařekla:Katastrofa,výsledkyneskutečněšpatné.Kdyžtadyříkářadazvásodborníků,žetoješpatnéažebysestředníškolazavřela,možnájetootázkaprokompetenceČeskéškolníinspekce,ojejíposílenítak,abymělivětšípravomocivtomtotlakunastředníškolství,abyzeškol,pokudmajímaturitnívzdělání,lidéodcházeliopravdudobřepřipraveninabudoucnost.AkUJAK-nemůžu,protožepaníministrynětadytomuuteklainainterpelacích.Ajetoktomutotématu,protožejeokvalitěškolitentoškolskýzákon.Paníministryněnebylanainterpelacích.Studentinemůžouzato,žejsouveškole,kteráakreditaciměla,bylitampřijati,studovali,anajednoupřijdeakreditačníkomise,podotýkám,sdoporučenímMinisterstvuškolství-sdoporučenímMinisterstvuškolství(opakuje s důrazem)-aMinisterstvoškolství,potažmopaníministryněřeknou:Jasně,uříznoutahned!Avůbecnedomyslí,costěmisedmistylidmi,kteréstátdonutildodělatsivzdělání,protožetojsouučitelé,kteřísimuselipovinnědodělatvzdělání,pokudchtělidělatpráci,kteroudělají,avůbecstátnedomyslel,cosnimibudedál.Podleměbyloobrovskouchybouajeukázkatoho,žeprostěúplněvšechnosenalajnovatnedá.Stačilojenompodleměpoužítzdravýselskýrozumnato,žetilidémajídostudovat.Holtdalšíročníkseneotevře.Majídostudovatpodnějakouodbornougarancíostatníchpedagogickýchškolataškolabysezavřelavokamžiku,kdybystudentidostudovali.Vokamžiku,kdyjstejimvzaliakreditaci,takjsteudělalizestudentůnestudenty,čímžjeteďbudetenutitdělatpřijímačky.Nevím,možnábudeteříkat:Onosetonějakudělá,nebojtese,nějaktozjemníme-čímžpůjdetetroškuprotitomu,žeříkáte,žechcetezvednoutkvalituvysokéhoškolstvíaškolstvíobecně.Nebojepostavítedosituaceproněstrašněsložité,žetřebaještěpřitvrdíteařeknetejim:Končíte.Nebopárzvássemožnáchytíaitypřijímačkyuděláavyostatníradšiběžtedělatněcojiného,protožeužnebudetemítdostatečnoukvalifikaci.Atojenomproto,žejsteneuváženěakreditacitévysokéškolevzali,anižbystejenechalidostudovat.Kdybystetoudělali,jakosetoudělalovPlzni,kdetobylokomplikovanéjakožebřík,prostěnebylotovůbecjednoduché,aletasituacesezvládlanarozdílodsituace,kterouvyjstenezvládla,paníministryně.Doufám,žetotaknedopadneisnovýmškolskýmzákonem,byťztéprvnídiskusemámspíšpocit,ževůbecnevíteaneumítenačístdopadytohotonávrhuzákona,cotímvpraxivlastnězpůsobíte.Azdůrazňuji,žejsemtadynemluvilvůbecoekonomice,okterésimámepromluvitnavýborech.Děkujivámzapozornost.