67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDalšímspřednostnímprávemjepanpředsedaklubuODSZbyněkStanjuraaponěmpanpředsedaklubuKDU-ČSL.Poslanec Zbyněk StanjuraVáženýpanepředsedo,váženýpanepremiére,paníministryně,kolegyně,kolegové,jájsembedlivěposlouchalpaníministryni,jejíúvodníslovo,apotvrdilaméobavy,žetojeideologickýnávrhzákona.Adivímsetěmvládnímstranám,kterésamysebeneoznačujízalevicovéstrany,žetakovýnávrhsempustily.Jámyslím,žepaníministryněpatříklevémukřídlusociálnídemokracie,jetopoznatiztohotonávrhu.Zkusímpárvěcíokomentovatzjejíhoúvodníhoslova.Vznikne...Jájsemvástakynerušil,paníministryně,děkuji.Vzniknenárok,vzniknenároktupročtyřletéděti,tuprotříleté.Apaníministryněsetváříjakobyplněnítohonárokuzabezpečilstát.Alestáttodělatnebude,pokudovšemstímnepřijdenávrh,abymateřskéškolynezřizovalyanefinancovalyobceaměsta,alestát.Jetomochezké.Rokymámevzákoně,avšichni,kteřísepohybujívkomunálnípolitice,vědí,jakétomělofinančnídopady,tehdejšínápadtakylevicovýchpolitiků,žeposlednírokmateřskéškolyjezdarma.Nopročne?Ažnato,žetoplatíněkdojinýnežten,kdourčil,žetobudezdarma.Taktoprostěje.Takžeprvníkonkrétnídotaznapaníministryni,jakzabezpečitplněnítohonárokuvkaždémměstě,vkaždéobci,protožebudemítvzákoněnárok,aleplnithománěkdojiný,nestát.Docelaměpobavilatakováoblíbenámantratěch,kteřívidíBruseljakotonejlepšídobro,největšídobro,kteréknámpřichází,kdypaníministryněříkala,žetenpovinnýposledníročníkpředškolníhovzdělávání-užtospojenípovinnýposlednírokpředškolníhovzděláváníjepodleměhroznéslovníspojení-jevsouladustrendyEU.Jájsemněcotakovéhotušil,takjsemsinechaludělatstatistiku,jakjetovjednotlivýchstátech.Takjájipřečtunamikrofon,abychomviděli,jakéjsoutytrendy.Belgienemápovinný,Bulharskomá.Teďtrefa:Chorvatsko,oblíbenéChorvatsko,tomátaky,taktoužmámedvastáty:BulharskoaChorvatsko.TakyvDánsku.NenítovEstonsku,nenítoveFinsku,nenítoveFrancii,nenítovIrsku,nenítovItálii,nenítonaIslandu,jetonaKypru,tamdokonceodčtyřlet.NenítovLitvě,jetovLotyšsku,nenítovLucembursku,jetovMaďarsku,nenítonaMaltě,nenítovNěmecku,nenítovNizozemí,jetovPolsku,nenítovPortugalsku,jetovRakousku,nenítovRumunsku,jetovŘecku,nenítonaSlovensku,nenítoveSlovinsku,nenítoveSpojenémkrálovství,nenítoveŠpanělsku,nenítoveŠvédsku.Takkdejsoutytrendy?Kdyžsenatopodíváme,takpovinnýposledníročníkpředškolníhovzdělávánímajíBulharsko,Chorvatsko,Kypr,Lotyšsko,Polsko,Rakousko,Řecko.Tojebezesporuvýraznámenšina,taknevím,ojakýchtrendechtadyhovoříme.Vzásaděrozšiřujeme,paníministryněsicetvrdí,žetotaknení,alepovinnouškolnídocházku.Vytvářímeagendu,budemezkoumat,nebonebudemezkoumatdocházkutěchdětí,kdyžtobudepovinné?Budounositomluvenky,nebonebudounositomluvenky,nebojaktobude?Dneskajetopoměrnějednoduché.Ajaktobude,ažtobudepovinnéprotypětiletéděti,kdyžnepřijdoudoškolky?Budounositpotvrzeníodlékaře?Odrodičů?Odkoho?Budoumítomluvenouaneomluvenouabsencijakovzákladníškole?Kdobudevyhodnocovat,žetoještějevpořádkuakdytonení.Budoumocijetnadovolenousrodiči,kdyžbudoumítpovinnou?Budouomluveni?Takjakápovinnostvtompřípadě.Takžetobudeadministrativněnáročné,administrativadopadnesamozřejměnaněkohojiného,nenastát,dopadnetonatyzřizovatele,cožjsoupřevážněobceaměstaajednotlivémateřskéškoly.Paníministryně,jámyslím,žetomuupřímněvěří,žezměnouzákonazvýšímekvalituvýuky.Tojátomuprostěnevěřím.Můžemevytvářetnějaképodmínky,aležebychomzměnouzákona,ještětohohle,zvýšilikvalituvýuky,tobezesporune.PanpředsedaFialaužtadyhovořilopovinnýchpřijímacíchzkouškách-aopětproměneuvěřitelnétvrzení.Tím,ženěcozcentralizuji,taksnížímadministrativnínáročnost.Tobychtedychtělvidět,nazákladěčehoajakýchvýpočtůktomuMinisterstvoškolstvídošlo.BudetodělatCERMAT,užvíme,kdotobudedělat,budetourčitědražší,nežjetodneska,alebudetoadministrativnějednodušší.Tomuskutečněnevěřímapoprosilbychonějakéargumenty,jakáadministrativatedyodpadne,kdyžtobudetakvýborné,ažtobudezcentrálníúrovně.Ajakábudeasiúroveň,kdyžbudoujednotnépřijímacízkoušky,kdyžbudemeporovnávatučebníoborysmaturitouagymnázia?Nebotobudezasestejnéjakoutěchmaturit,kdymístoabychommělijednupokudmožnostátemnějakminimálnědefinovanoupotřebu,cochceme,takjakábudekvalitajednotlivýchpřijímaček?Apročtovlastněděláme?Jsoudnešnípřijímačkyšpatnénastředníškoly?Ano,nebone?Apokudvíme,ženěkdejsoušpatné,costímdělámevresortuškolství?Avíme,žeažtobudeorganizovatstát,žetobudevýrazněkvalitnější,nežkdyžtodělajíjednotlivíředitelé?Zčehotavírapochází?Nebovadíministerstvu,ženaněkteréstředníškolyseneorganizujípřijímacízkoušky?Pakpodstatnáotázka:Ministerstvosedomnívá,nebonedomnívá,žežáci,kteříabsolvujídevátoutřídu,majímáloznalostí?Pokudano,takpřijímacímizkouškamitonijaknedoženeme.Nezměnímeznalostižáků,kteříkončízákladníškolu,jenomtím,žebudejednotnápřijímacízkouška.Apotom,atojepodlemnedůležitáotázka,zdachodínastředníškolytižáci,kteříbysetamvlastnědostatnemělianemajídostatekpředpokladůproto,abyúspěšněabsolvovalistředníškolu.Apokudsiodpovímeano,atojsouotázky,kterékladupaníministryni,všechnyčtyři,takseptám,jaktentrendatentofaktzměnípovinnájednotnápřijímacízkouška.Avracímsektékvalitě.Takpokudbudekvalitanastavenanaty,kamnechodínejvícetalentovanéděti,takprotytalentovanétobudeprostěformalita.Nagymnázia.Jakbudoupotomtiředitelévybírat,kdyžjednotnápřijímacízkouškapakbudepoměrnějednoduchá?Naopak,kdyžtuúroveňnastavímenagymnázia,cosestanestěmidětmi,kterénezvládnoujednotnoupřijímacízkoušku?Automatickyjeztohovyřadíme?Myslím,žetadymámevícotázeknežodpovědí.Státtady,vládaaMinisterstvoškolství,podleměukazujenedůvěruveschopnostiředitelůstředníchškol,abysionisaminastavilipravidla,abyonisamineslizodpovědnostzato,jakéděti,jakéžákypřijmounasvoustředníškolu.Alebudetojednotné.Anašilevicovíkolegovésimyslí,žetobudelepšídíkytomu,žetopřijdezcentra.Taktazákladníotázka,pročtovlastněděláme,natujsmezatímodpověďnedostaliavěřím,ževtédebatětuodpověďdostaneme,kromětoho,žetobudedražší,toužasivíme.Aletobynemělbýttenmotiv,natomseurčitěshodneme.Azase:Středníškolymajívgescikraje.Pokudmámepocit,žekrajeneplnísvourolivtéredukci,protožeoptimalizacejetakovéjenslovo,abytoněkohoneurazilo,myslím,žesemnozíshodují,kdyžsetadydneskapořádskloňujenázorodbornéveřejnosti,takjámyslím,žeuodbornéveřejnostipřevažujenázor,žestředníchškolmámepřílišmnoho,zejménavněkterýchoborech,narozdílodtechnickýchoborů.Poslednípoznámka,kterouučiním,jekmaturitám.AužtotadyříkalpanpředsedaFiala.Mytuklademeobrovskýdůraznamaturitu.Státopakovaněměnípravidla,jedenkroktam,dvakrokyzpátky,zasejedenkrokdopředu,alepokudtoneníprovázanostspřijímacízkouškounavysokouškolu,taksistímskutečnějenhrajeme.Ztoho,coříkalapaníministryněiktématuritězmatematiky,ajájsemsilnýpříznivecpovinnématurityzmatematiky,nebominimálněaspoňnějakéstátemgarantovanéčásti,takmiztohovyplývá,žeučiteléčeskéhojazykaaučitelécizíchjazykůnazákladníchškoláchtozvládajídobře,tudížstudentiztohobudoumaturovat,atiučitelématematikytonezvládajídobře,tudížmusímeodložitmaturituzmatematiky,atonejlépeažpotom,codoběhnouti,kteříprvníbudoumítjednotnouzkoušku.Jestlibynebylolepší,kdyžnavrhujetepovinnouškolnídocházkuodpětilet,ažtoprosadíte,taktopočítatodtěchpětilet,apakbytobyloasitakza16let,tj.školka,pakzákladníškolaapakteprvetastředníškolaapakteprvetamaturita,takžemnětotakvycházízhruba14let,kdyžpůjdevšechnodobře,možná15nebo16,kdyždítěnenastoupídoškolyzeškolkyvšestiletech,alevsedmi.Takjánevím.Místoabychomsezamyslelinadtím,cosedějesvýukoumatematiky-pokudmámevšichnipodobnézkušenosti,takdětiserádyučípočítataběhempárletjematematika,nezaslouženěvmýchočích,mimořádněnepopulárnípředmět.Jakto?Coseděje?Cosestalo?Místoabychomtohletořešili,taksitadyvymýšlímepovinnouškolkuodpěti,jednotnépřijímačky,odklad.Aletostoukvalitouvýukymatematikynijaknesouvisí.Neboano?Možnásepletu.Jájsemvtomnávrhuzákonanenašelnic,cobypřispěloktomu,abymatematikanebylaobávanýpředmět.Avelmičastoimnohémékolegyněakolegové,kteřínemajítechnickévzdělání,říkají:kčemunámtobude?Takjánevím,kčemunámtobude.Jámyslím,žetopatříknormálnízákladnívýbavěstředoškoláka.Pokudchceme,abymaturitamělanějakouváhu,takbyktomumělopatřitnějaképenzumznalostízmatematiky.Žetoneníjednoduchádebata,topřipouštím.Žepříznivcipovinnématurityzmatematikynemajívětšinu,totakypřipouštím,taktoje.Alejájakoabsolventtechnickéškolynepřekvapivějsemproto,abychomtodělali,aleabychomsezaměřili,cosestaneodtéprvnítřídy,kdysedětirádyučípočítat,ženajednoukdyžkončítazákladníškola,matematikajetakneoblíbenáatakobávaná,podlemězcelazbytečně.Atotennávrhzákonaneřešíanemůžeřešit.Nevěřímtomu,žekdyžnapíšemelépenějaképaragrafy-akdybychomsitamnakrásnědaliparagrafúplněvduchutoho,coříkalapaníministryně,modernítrendy,takžebychomsidaliparagraf,žematematikajeskvělá,děti,nebojtesejí,taktonijaknepomůže.Jámyslím,ženávrhnazamítnutívprvémčteníjeoprávněný,žeparadoxněžádnázměnajelepšínežpřekotnéaneuváženézměny.Ajávěřím,žemipaníministryněnatěchasisedmotázek,kteréjsempoložil,běhemrozpravyodpoví.Děkuji.