2013-033-06-157
157. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) /sněmovní tisk 454/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
157 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích (obecní zřízení) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 129 / 2000 Sb . , o krajích (krajské zřízení) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 256 / 2013 Sb . , o katastru nemovitostí (katastrální zákon) / sněmovní tisk 454 / - třetí čtení Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr vnitra Milan Chovanec a zpravodaj garančního výboru , kterým byl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Jiří Petrů . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 154 / 2 , byly doručeny dne 2 . října 2015 . Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 154 / 3 . Vidím , že pan navrhovatel má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . Prosím , máte slovo , pane ministře .
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec
Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , s tímto návrhem jsem vás povšechně seznámil v prvním a ve druhém čtení . S pozměňovacím návrhem pana kolegy Petrů souhlasím . Toť vše na úvodní slovo . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . V tuto chvíli otevírám rozpravu . S přednostním právem se do ní hlásí paní poslankyně Černochová . (V sále je trvalý hluk.)
Poslankyně Jana Černochová
Děkuji , paní místopředsedkyně . Dobré ráno , dámy a pánové . Dovolím si panu ministrovi navrhnout -
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Paní poslankyně , moc se omlouvám , že vám skáču do řeči , ale je tady velký hluk . Myslím si , že je to nekolegiální . Pokud si kolegyně a kolegové vyřizují své věci v sále , učiňte tak v předsálí , ať můžeme v klidu jednat . Děkuji .
Poslankyně Jana Černochová
Děkuji . Já bych si dovolila požádat pana ministra , aby byla novela zákona o obcích , sněmovní tisk 454 , vrácena zpět do druhého čtení . K tomu mě vedou nalezené chyby , které byly bohužel v rámci projednávání návrhu novely v minulosti přehlédnuty a jejichž úprava je potřebná k tomu , aby se sjednotila úprava v oblasti samospráv . První chybou lze označit stav , kdy vlastníci budov zkolaudovaných do 1 . července 2010 , to znamená před účinností zákona č . 227 / 2009 Sb . , kterým nebylo přiděleno číslo popisné ani evidenční a kterým se toto číslo přiděluje , nemají povinnost požádat o přidělení tohoto čísla . Pokud tedy vlastník takové budovy z nějakého důvodu o číslo nepožádá , budova zůstává bez čísla popisného či evidenčního . Tato situace platí pouze v hlavním městě Praze , protože pro ostatní obce bylo zákonem č . 227 / 2009 Sb . zajištěno přechodné ustanovení , které situaci řešilo . Cituji : Vlastníci . . . (Velký hluk v sále. Poslankyně Černochová: Chlapi... Smích, potlesk.) Pokud tedy by to bylo citováno z toho původního tisku , tak tam to zní : " Vlastníci stavebních objektů , kterým podle dosavadní právní úpravy nebylo přiděleno číslo popisné ani evidenční a kterým se toto číslo přiděluje , požádají o přidělení čísla do jednoho roku od nabytí účinnosti tohoto zákona . " Konec citace ze zákona . Nám předkládaná novela o obcích tento stav nenapravuje ani dnes , a proto by bylo užitečné spíše tedy nyní zjednat nápravu tím , že vrátíme tuto normu do druhého čtení . Jelikož důvodová zpráva k této novele uvádí , že primárně je důvodem předložení návrhu řešení problematiky sporných hranic obcí , jež vznikly nesouladem území obce s katastrálním členěním či absencí vlastního katastrálního území obce , souhrnně též územní anomálie , a které v současnosti výrazně komplikují výkon nejenom územní samosprávy , ale i státní správy , je tedy vhodné napravit stav nejen u obcí , ale i u hlavního města Prahy . Neharmonizačním prvkem je možné vnímat neexistenci povinnosti majitelů nemovitostí před rokem 2010 o udělení evidenčních ukazatelů . Ačkoli k nápravě u obcí v minulosti došlo přechodným ustanovením , u zákona o hlavním městě Praze se tak bohužel nestalo . Předkladatel asi opomněl , že nestačí harmonizovat evidenci na území obcí , ale i v hlavním městě Praze a v městských částech hlavního města Prahy . Druhou chybou , která je v rozporu harmonizace úprav samospráv , je patrná v pozměňovacím návrhu novely zákona o obcích části první bodu 6 . Opět cituji : V § 31 odst . 4 se za slovo " čísla " vkládají slova " nebo evidenčního čísla " . § 31 odst . 4 by pak zněl takto : " K usnadnění orientace mohou být v jednotlivých ulicích a na jiných veřejných prostranstvích označeny budovy vedle popisného čísla nebo evidenčního čísla ještě číslem orientačním . " V důvodové zprávě je k tomuto bodu uvedeno : Stávající znění tohoto ustanovení vylučuje možnost označit budovu s číslem evidenčním zároveň číslem orientačním , což není pro praxi žádoucí . Například tato situace komplikuje územní orientaci složkám integrovaného záchranného systému , což může mít fatální důsledky . Jestliže skutečně toto komplikuje složkám IZS územní orientaci v obcích , tak samozřejmě to není výjimka ani v hlavním městě Praze , kde naopak to je ještě složitější . S ohledem na důvodovou zprávu bych mohla zmiňovat ještě § 14 odst . 4 zákona o hlavním městě Praze , kde opět by se to analogicky mělo změnit tak , aby to bylo stejně v zákoně o obcích a podle zákona o hlavním městě Praze . Dovoluji si vás s odůvodněním toho všeho , co jsem vám tady teď řekla , požádat , protože dnes máme opravdu jedinečnou možnost se to pokusit napravit , a mám pocit , že všichni , co tady sedíme , chceme tvořit kvalitní zákony a nepřijímat zákony , o kterých už dopředu víme , že tam je něco , co je špatně , a že bude muset následovat novela . Bohužel nelze toto zařadit do kategorie těch legislativně technických chyb tak , abychom to mohli ještě opravit v rámci třetího čtení . Jiná možnost než vratka do druhého čtení bohužel není . Děkuji vám za pozornost a děkuji i těm z vás , kteří podpoříte můj návrh .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name