55. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 538/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujipaníposlankyniHavlové.SpřednostnímprávemnynívdiskusivystoupípanministrprůmysluaobchoduJanMládek.Prosím,paneministře,máteslovo.Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan MládekJábychsektomurádvyjádřiljenomvelmikrátce.Chtělbychtadyznovuzopakovat,žeprojednáváníenergetickéhozákonaproběhlostandardnímzpůsobem.Samozřejměproblémembyloto,žemetodoubojeoneschválenízákonabylopodávánívelkéhomnožstvípozměňovacíchnávrhů,kteréjsmesesnažilivšechnyzpracovat.Snažilijsmesevyhovětitěmpozměňovacímnávrhům,kdetojenombylomožné.Projevilijsmedobrouvůlivtom,ževznikRadyERÚjsmeodložilionějakoudobuvlastnědo1.srpnaroku2017,takabytentozákonzískalvětšinu.Stalosepřitomnedopatření,kteréjsmezjistilipoměrněbrzo,ještěpředtřetímčtením.Bohuželsetonepodařiloprosaditskrzeparlamentnílegislativujakolegislativnětechnickouzměnu.Poněkterýchminulýchzkušenostechpřevážilstriktnívýkladtoho,cojelegislativnětechnickázměna,aprotototadymusímbohuželpředkládattoutoformou.Chtělbychsetakéohraditvůčitomu,ževbudoucímnávrhubuderadanavůliministraprůmysluaobchodu.Nechcitadyotomdlouzemluvit,aleexistujeČeskýtelekomunikačníúřad,kterýfungujenapodobnémprincipu,anebylyzaznamenányžádnévětšíproblémysjehonezávislostí.Zároveňbychchtělvyužíttohotovstupu,abychnavrhlzkráceníprojednávánívevýborechna30dní,abytentonávrhjasnězazněl.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji,paneministře.Pokračujemevrozpravě.NynípanposlanecKarelFiedler,poněmpanposlanecMarekČernoch.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Karel FiedlerDobréodpoledne,nebospíšuždobrýpodvečer.Děkujizaslovo,panepředsedající,dobrývečerdámyapánové.Nežzačnusvůjprojev,takmětaknapadlo-povšimnětesitévzorněprázdnélavicezamnou,kdekroměpřítomnéhopanaministraazapisovatelenenínikdozvlády,ostatněivlavicíchvládníkoalicetonenížádnásláva.Novelizacízákonač.458/2000Sb.,cožjeenergetickýzákon,kteroujsmetadyskororokkritizovaliakterámáúčinnostod1.ledna2016,bymohlodojítknarušenínezávislostiEnergetickéhoregulačníhoúřadu,kterýjenárodnímregulátoremvoblastienergetikyvČeskérepublice.To,předčímjsmevarovali,jetadyanynínarychlořešímeprvníavelkouzásadníchybu.Užjenzměnasystémuvýběrufinančníchprostředkůnačinnostiregulátora,kdynyníbudetentopoplatekstanovennazákladěpodzákonnéhoprávníhopředpisu,nařízenívlády,můžeznamenat,žeERÚbudedefactovotázcefinancovánírukojmímtétovlády.Tenbudemožnévelmisnadnoměnitsohledemnazjednodušenoulegislativníproceduroujehopřijímání.Vsouvislostistímvyvstávajíobavy,zdabudemítregulátorzajištěnydostatečnéfinančníprostředkynasvojičinnosttak,jakpředvídajísměrnicetřetíholiberalizačníhobalíčku.Novelazákonarovněžpředpokládá,žebyERÚmělbýtod1.srpna2017řízenkolektivnímorgánem,RadouERÚ.Vrámcitétozávažnézměnyvšakdošlovlegislativnímprocesukezměnámivjinýchprávníchpředpisech,atonikolivod1.srpna2017,alejižodledna2016,cožtadypředchvílízazněloizústpanaministra.TomázásadnídopadnafungováníregulátoravobdobímezizavedenímúčinnostinovéhozákonaajmenovánímRadyERÚ.Sámpředkladatelzákona,Ministerstvoprůmysluaobchodu,připrojednávánívSenátupředhospodářskýmvýboremdne12.května2015přiznal,žedošlokopomenutísladěnýchčinnostívevšechzměnáchspojenýchsnovelouzákonač.458.ProtojsmemyjakostranaÚsvit-Národníkoalicepřipravilinášnávrhnovelyihnedpopodepsánízákonaprezidentem,nakterýsezpožděnímposlézereagovalaitatovládasvounovelou.Budepromnevelmizajímavésledovat,jakmocjivládanakonecbudechtítdoopravdyprosaditvsouvislostistím,cojsmejižvidělisprojednávánímtohotozákona.Zfaktu,ževedeníERÚmábýtpodřízenostátníslužbě,vyplývářadakonsekvencí,kterémohoubýtvrozporuspožadavkynanezávislostnárodníhoregulátoravyplývajícíhoztřetíholiberalizačníhobalíčku.KonkrétněpředsedaERÚbudepodřízenjinémuslužebnímuorgánu,atotzv.náměstkoviprostátníslužbu,cožjedojistémírysamostatnýorgán,avšakfunkčnězařazenýnaMinisterstvuvnitru,atedypodřízenýministruvnitra.Předsedatakbudepodřízenjinémuorgánumocivýkonné,kterýbudemítnejenpravomochodnotitčinnostpředsedynazákladěobligatorníhokaždoročníhoslužebníhohodnocení,alebudemocitaktoovlivnitjehopřímésetrvánívefunkci.PředsedaERÚbuderovněžkárněodpovědnýkárnékomisezřízenéuMinisterstvavnitra,přičemžzakárnéopatřeníjemožnéuložitskončeníslužebníhopoměrupředsedy.Jepotřebavnímat,žezakárnéproviněnímůžebýtpovažovánojakékolizaviněnéporušeníslužebníkázně,tedymůžejímbýtinapříkladdomněléporušenípovinnostizachovávatpravidlaslušnostinebopovinnostidodržovatpravidlaetikystátníhozaměstnancedleslužebníhopředpisu.Uvedenétakotevíráprostor,abyskrzejinýorgánmocivýkonné,vtomtopřípaděMinisterstvovnitra,bylaovlivňovánačinnostnárodníhoregulátora.Vsoučasnédoběpřitombylaúpravamožnostíodvolánípředsedy,resp.zánikujehomandátu,dostatečnátak,abybylazárukounezávisléhovýkonutétofunkce.Dleenergetickéhozákonafunkcepředsedyzanikáuplynutímfunkčníhoobdobí,vzdánímsefunkce,úmrtímneboprohlášenímzamrtvého,vden,kdysepředsedaujalfunkcenebozahájilvýkončinnosti,kterájeneslučitelnásfunkcípředsedy,dnemnabytíprávnímocirozsudkusouduoomezenízpůsobilostikprávnímúkonům,neborozsudkusoudu,kterýmbylodsouzenproúmyslnýtrestnýčinnebonedbalostnítrestnýčin,jehožskutkovápodstatasouvisísvýkonemveřejnéfunkceneboodvolánímzfunkce.Zároveňplatí,žeprezidentrepublikypředseduodvolápouzevpřípadě,nevykonává-lifunkcipodobudelšínež6měsícůnebonarušil-lizávažnýmzpůsobemnezávislostnebonestrannostERÚ.Lzetedyspatřovatomezenínezávislostivpřípadě,kdydojdekposunuprávníúpravytak,žebudefunkcenadřízenéhoslužebníhoorgánuvevztahukpředsedoviERÚsvěřenajinémuorgánumocivýkonné.NezávislostERÚtakbudeznačněnarušena.Ujinýchnárodníchregulátorů,např.telekomunikace,hospodářskásoutěž,ochranaosobníchúdajů,obdobnásituacenehrozí.Projejichvedeníbudounadálevýjimkyzezákonaostátníslužběplatit.Způsob,kterýbylnovězvolenproinstalacinovéhořídicíhoorgánu,nenívsouladuspožadavkemnezávislostiregulátoradanýmsměrnicemiEvropskéunie.Tytosměrnicepožadují,abyregulačníorgánbylnezávislýnavláděajinýchveřejnoprávníchvýkonnýchorgánech,cožječlánek35odst.4směrnice2009/72/ESačlánek39odst.4směrnice2009/73/ES.Novězvolenýzpůsobjižzmiňovanésměrniceč.2009/72a73,kterýbylimplementovándoprávníhořádunovelouenergetickéhozákonavroce2011astanoviljakojedenzklíčovýchpožadavkůposílenínedostatečnénezávislostiregulačníchorgánůnavládě,nedostatečnévolnostivrozhodování,ježbránilovúčinnéregulaci.Návrhsetakdostávádorozporustímtopožadavkemnezávislostidanýmjednakuvedenýmisměrnicemi,alerovněžpopírásamotnéustanovení§17odst.3energetickéhozákona,kterýjeimplementačnímustanovením.Vtétosouvislostijetřebavzítrovněžvúvahutuspecifickouokolnost,žeČeskárepublikajevlastníkem68%akciíjednéznejvětšíchenergetickýchspolečností,tedyČEZu,jehožpodílsenaenergetickémtrhuvelmiblížíúplnédominanci,aČeskárepublikajerovněžstoprocentnímvlastníkemspolečnostiČEPS.VýkontěchtoprávvykonávávládaČeskérepublikyprostřednictvímsvýchministerstev,tedyMinisterstvafinancíaMinisterstvaprůmysluaobchodu,kterémánavrhovatřídicíorgánNRÚ.Představenstvotěchtorozhodujícíchspolečnostínaenergetickémtrhumusípřisvémobchodnímrozhodovánípostupovatvždyspéčířádnéhohospodáře,takjakokaždájináobchodníkorporace,amusítedybýtpředevšímorientovánonapodnikatelskouefektivituaobchodnízisk.Stejnéorgányveřejnémoci,kterémajípřímovykonávat-kterépřímovykonávajívlastnickáprávavedvourozhodujícíchenergetickýchspolečnostech,majítadynověmítvesvévýlučnédispoziciicelýprocesnavrhováníajmenovánířídicíhoorgánuEnergetickéhoregulačníhoúřadu,kterémujesvěřenapravomocdohledunadenergetickýmtrhem.Takovýkroksměrnice2009/72a73všaknepožadujíaninepředpokládají.Skutečnost,žeseovšemjednáopolitickýkroksnejasnýmvěcnýmodůvodněním,můževšakjakotakovápředstavovatnějakouformubudoucíhoohroženízájmuspotřebitelů,kteřívždypředstavujínaenergetickémtrhu,kterýmáERÚregulovat,slabší,atedytulogickyzranitelnějšístranu.Toliktedytrochuprávničiny,anyníkmerituvěci.1.ledna2016můžedojítksituaci,kdybudepotřebazměny,schválitnějakésměrnice,zabránittunelováníveřejnýchpenězpomocídotacínaslunečníelektrárnynebojenomrozhodnoutvrámciEvropskéunieonějakýchzávazcíchČeskérepublikyvevztahukjejíenergetickésoběstačnostiabezpečnosti,anaúřadunebudenikdo,kdobytomohlnějakvyjednat,kdobymohlpodepsatjakoukolismlouvu,protožebudechybětstatutárnízástupceERÚ.Atojezásadníproblém,pročdnestadytakvelmirychlepopřijetínovelyzákonaprojednávámedalšínoveluzákona,kterářešítytochyby,kteréseodehrálypřednedávnem,nakteréjsmedůrazněo,pakovaně,několikrát,bohuželmarněupozorňovali,žetakovéprojednávánízákona,jakéjsmeabsolvovali,jemožnýmzdrojem,nebomůžepřinéstmožnéchyby,cožjakvíme,sestalo.Děkujizapozornost.