|

2013-031-02-037

37. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 489/ - prvé čtení

Date2015-09-16
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/037
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b07703704.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Poslanec Jiří Zlatuška Vážený pane předsedající, dámy a pánové, to, co říkal tady pan vicepremiér, bych rozvedl. Novela zákona je odůvodněna implementací stěžejních ustanovení a pojmů zavedených nařízením Komise Evropské unie č. 651/2014 ze dne 17. června 2014 a čísla 702/2014 ze dne 25. června 2014. Tato nařízení definují kategorie podpory slučitelné s vnitřním trhem v oblasti podpory výzkumu, vývoje a inovací a v odvětví zemědělství a lesnictví ve venkovských oblastech, tzv. General Block Exemption Regulation, zkratka GBER, a Agricultural Block Exemption Regulation, zkratka ABER, tak jak se objevují v písemných dokumentech. Jak se uvádí v důvodové zprávě, jedná se o technické změny zapříčiněné zásadními změnami v souvisejících předpisech Evropské unie. Předmětný materiál je tedy především návrhem implementačního předpisu. Co se tedy mění, je základní terminologie, které dosud zákon o podpoře výzkumu a vývoje používal. Tyto změny však nejsou nijak kosmetické. Se změnou terminologie a především pak výkladu některých pojmů dochází k významné změně v legislativě. Zavádějí se buď nové definice, nebo se odkazuje na definice obsažené ve výše zmíněných nařízeních Evropské komise. A právě ony pouhé odkazy na definice by mohly v pozdějším výkladu zákona vést k nejasnostem a zmatkům. Navrhovatel to zmiňuje i ve své důvodové zprávě. Říká - cituji: "Významně odlišná je definice výzkumných organizací, která sama podstatným způsobem ovlivní činnost vysokých škol, veřejných i soukromých ústavů Akademie věd České republiky a dalších výzkumných organizací v České republice." A to je jedna z mnoha věcí, na kterou se bude muset Poslanecká sněmovna zaměřit. Nelze souhlasit s jednou z definic výzkumných organizací, na kterou se zákon pouze odvolává jako na - zase cituji - "virtuální spolupracující subjekt zaměřený na výzkum". Bylo by asi žádoucí, aby se do zákona vrátila minimálně povinnost, tak jak je to doposud, reinvestovat veškerý zisk zpět do výzkumu a šíření výsledků, tak aby se výzkumné organizace nemohly stát nějakými dceřinými společnostmi, které budou pobírat institucionální podporu a zisk budou odvádět mateřským společnostem. Dílčí problémy, které jsou interpretačního druhu, se dají odstranit diskusí a eventuálními úpravami v průběhu druhého čtení. I přes případné nedostatky terminologické nebo formulační, které v tom mohou být, navrhuji propouštění do druhého čtení a přidělení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil jako první pan poslanec Karel Rais. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Karel Rais Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo vlády, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové. Jsem rád, že pan místopředseda vlády předkládá novelu zákona č. 130 o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů. I když je to zejména technická novela, domnívám se, že bude prostor pro to, abychom diskutovali o změnách zákona v oblasti na rychlé změny, v oblasti vědy a výzkumu a v aplikační sféře. Domnívám se, tak jak bylo předřečníky také řečeno, že je zde řada problémů, které je potřeba řešit, zejména hodnocení výsledků vědy a výzkumu, pověstný kafemlejnek, nebo rozhodnout, jak bude vypadat konkrétní metodika hodnocení vědy a výzkumu, co převzít z ukončovaného výzkumu individuálního projektu národního Metodika. Měli bychom hovořit o organizačních problémech, jak tady bylo zmiňováno, jako je např. zakládání veřejných výzkumných institucí, "vévéíček", o řízení české vědy a výzkumu a o inovacích, o politice financování vědy a výzkumu, o inovační politice České republiky, a takhle bychom mohli pokračovat dále. Podstatné zpřesnění organizace a vnitřního řízení veřejné výzkumné instituce jsou vloženy do návrhu novely zákona o vysokých školách. V této novele jsou uvedeny užitečné věci, ale je to spojeno s jediným problémem - není tam uvedeno, že se to týká vysokých škol. Čili z hlediska novely zákona o vysokých školách je to typický přílepek, který podle patří spíš právě do této novely zákona o vědě a výzkumu než do zákona o vysokých školách. (Velký hluk v sále.)Tradiční a chronický problém podfinancování vědy i v oblasti Grantové agentury a Technologické agentury, otázka financování nejen Akademie věd, ale i financování vědy, výzkumu a inovací vysokých škol by také mohla být diskutována v druhém čtení. Vidím zde tedy legislativní prostor pro zlepšení procesů spolupráce vědy s praxí. Budeme zřejmě muset tyto procesy zpružnit a zejména zprůhlednit.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name