2013-029-04-111
111. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 368/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Marku Bendovi . A nyní v rozpravě ve třetím čtení pan poslanec Zdeněk Ondráček . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Zdeněk Ondráček
Děkuji , pane předsedající . Vážení členové vlády , paní poslankyně , pánové poslanci , máme hlasovat sněmovní tisk 368 . Byla stanovena nějaká procedura , kde je garančním výborem ústavněprávní výbor , a jedná se o pozměňovací návrhy pod písmenem A . Ale vzhledem k tomu , že už při minulé diskusi bylo diskutováno o tom , že možná někým bude předložen jiný typ procedury , než který byl schválen na ústavněprávním výboru , tak by došlo k rozdělení jednotlivých pozměňovacích návrhů . Proto bych se s vaším dovolením pozastavil nad pozměňovacím návrhem , který máte uveden jako pozměňovací návrh A 2 , který se týká přestupkového zákona , konkrétně § 70 , kde jsou účastníci řízení . Současným účastníkem řízení je kromě obviněného z přestupku také poškozený , pokud jde o projednání náhrady majetkové škody způsobené přestupkem . Smyslem pozměňovacího návrhu bylo zařadit tam také osoby nemajetkové újmy , to znamená osoby , kterým byla způsobena i materiální újma , například ublížení na zdraví . Tento bod byl diskutován v ústavněprávním výboru . Ministerstvo vnitra k tomu mělo ze začátku zcela negativní stanovisko s poměrně kouzelným odůvodněním , které vám musím přečíst , proč zásadně nesouhlasili . A teď prosím , jestli mě můžete aspoň tu minutku vyslechnout . " Zásadně nelze souhlasit s rozšíření adhezního řízení v rámci projednávání přestupků o nemajetkovou újmu . Takové rozhodnutí se podle našeho názoru vymyká znalostem a schopnostem úředních osob a značně by zatížilo projednávání přestupků . " Značně by ztížilo (s důrazem) projednávání přestupků , protože naši úředníci nemají takové znalosti a schopnosti , aby dokázali vyřešit i nemajetkovou újmu . Ti úředníci , kteří od 1 . 7 . budou mít vyšší plat , než mají vojáci Armády České republiky a většina příslušníků bezpečnostních sborů , ti úředníci nemají takové znalosti a schopnosti , aby dokázali rozhodovat i o nemajetkové újmě . Ministerstvo vnitra nakonec původní návrh trošičku pozměnilo a předpokládám , že stanovisko jako takové bude neutrální a bude na vás , jak rozhodnete . Jde o to , že pokud vás napadne soused a roztrhá na vás montérky , tak jste účastníkem řízení . Pokud vás sešlehá gumovou hadicí a budete mít jenom podlitiny , tak účastníkem řízení nejste . To je takový paradox , protože úředník by to nedokázal posoudit . A druhou věcí , o které se zde vede poměrně dlouhá diskuse , a vedl ji pan kolega Marek Benda - změna A 7 o rybářství . Víte , rybářství nebo pytláctví jako takové je jiná forma majetkové kriminality . Někdo krade železo , někdo krade auta , někdo holt krade ryby , popř . zvěř . Je to prostě vodní nebo lesní pych a je to majetková újma a vzniká škoda buďto tomu rybářství , nebo státu , nebo někomu takovému . Takže pytláctví je svou formou přestupkem proti majetku , který registrován bude , protože se jedná o přestupky podle § 50 přestupkového zákona . Úplně na závěr bych chtěl říci , že tato část novely přestupkového zákona mluví o hmotě . Ale větší problém , větší problém v přestupkovém řízení je vymahatelnost práva . Je nám úplně k ničemu , že tady zvyšujeme trestní sankce , že u recidivistů můžeme navýšit pokutu nebo sankci o 50 procent , když ta sankce jako taková je u mnohých spoluobčanů nevymahatelná . Byl bych proto rád , kdyby pan ministr v závěrečné řeči , pokud ji využije , byl také schopen dát nějaký veřejný příslib , kdy se Ministerstvo vnitra bude zabývat vymahatelností práva jako takovou , protože to je to , co trápí správní orgány podstatně více než zvyšování sankcí a sankcí takových , které v případě nevymahatelnosti nám jsou stejně k ničemu , protože chlup na holé dlani stejně nenajdete . Děkuju za pozornost a při hlasování zejména o A 2 nechám na vašem uvážení . Děkuji . (Slabý potlesk zleva.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name