2013-029-02-111
111. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 368/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuju panu poslanci Jeronýmu Tejcovi . Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Marek Benda . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Marek Benda
Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené dámy , vážení pánové , já bych měl velkou prosbu na ministra vnitra , bylo - li by možné alespoň částečně rozvést důvody odmítavého stanoviska Ministerstva vnitra k pozměňovacím návrhům , které schválil ústavněprávní výbor . A to dokonce na obou zasedáních , ve kterém se tímto návrhem zákona zabýval . Já vím , že bude navržena jiná procedura , než kterou doporučil ústavněprávní výbor , předpokládám , že vládní většinou projde . Ale pokládal bych za férové , abychom se o tom alespoň v této sněmovně pobavili . Ministerstvo vnitra - a pan ministr nebyl nikdy přítomen , čemuž já rozumím , že od toho má samozřejmě své odborné náměstky , kteří mají přijít na jednání výboru - bylo na projednávání tohoto návrhu zákona o přestupcích opakovaně přítomno , ani na výboru ani v čtení , které předcházelo druhému čtení , ani v čtení , které předcházelo třetímu čtení , se jim nepodařilo ty věci , se kterými dnes vyslovuje ministerstvo nesouhlas , obhájit . Prostě nedokázal nikdo na tom výboru vysvětlit , k čemu je vstup do registru přestupků Finanční správě a Celní správě . Neexistuje žádný důvod kromě zvědavosti . A neexistuje žádné zákonné oprávnění , které by Finanční a Celní správě dávalo nějakou možnost konat ve finančním a celním řízení jinak na základě toho , že se podívá do registru přestupků . Já tady nebudu dlouze rozebírat své oblíbené rybáře . Myslím , že už jsme s nimi strávili dostatek času ve druhém čtení . Ale zase , velmi bych prosil tuto Sněmovnu , aby opravdu zvažovala , jestli by kvůli tomu , že je to kvalifikační požadavek na městského strážníka , tak o každém , kdo spáchá sebemenší přestupek na úseku rybářství , měla tato informace pět let někde viset a x státních orgánů v okamžiku , kdy budou chtít si danou osobu prověřovat , mělo právo se tam jít podívat a říkat : Ten opravdu chytil nebo nechytil podměrečnou rybu nebo chytal nebo nechytal na dvě nebo na tři udice . Pokládám to opravdu za tak absurdní , že věřím tomu , že Sněmovna se bude chovat podle toho , jak hlasoval ústavněprávní výbor . Ale proto jsem chtěl , aby to ministr vnitra nepřecházel jenom takovým Ministerstvo vnitra nesouhlasí . Ale jestli by bylo možné uvést alespoň nějakou argumentaci . Protože jinak budu muset vytáhnout argumentaci z důvodové zprávy a budu vám tady předčítat důvodovou zprávu , abyste viděli , že důvody k tomu nejsou vůbec žádné . Že důvodová zpráva dlouze rozpráví o tom , jak potřebují orgány Finanční a Celní správy výpisy z rejstříku trestů , což nikdo nezpochybňuje . Dodneška je mají . Takže není nejmenší důvod o tom rozprávět . Ale proč potřebují výpis z rejstříku přestupků , nemá nikdo nejmenší tušení . Kromě toho , že pár úředníků je zvědavých a zdá se jim , že by bylo výhodné do takového registru vstup mít . Bohužel pokládám opravdu v té podobě , jak je ten návrh zákona navržen , celý návrh za velikánskou chybu . Opět jsme tady o tom mluvili , mrzí mě , že Ministerstvo vnitra nebylo samo schopno přijít s tezí , která myslím , že by tady měla všeobecný souhlas . Opakované páchání těchto drobných přestupků na úseku zejména veřejného pořádku a drobné kriminality by se mělo stát trestným činem . To je přece cíl , který jediný může zamezit opakovanému páchání drobných přestupků . Tak jak jsme to dnes vyrobili , sankce pouze zvýšená z pěti nebo deseti tisíc na padesát tisíc , představa toho , že tuto sankci v případě páchání drobné kriminality , zejména narušování veřejného pořádku a zejména drobných krádeží - když nejsem schopen vymáhat pět nebo deset tisíc , nebudu nepochybně schopen vymáhat dvacet nebo padesát tisíc . To situaci v problémových lokalitách v žádném případě nezlepší . Jestli by ji něco mohlo zlepšit , tak by to bylo právě to , aby řetězení drobných přestupků se stalo trestným činem . Problém je , že toto v návrhu zákona obsaženo není . Myslím , že těžko může někdo chtít po opozici , aby byla schopna zpracovat to , jaké mají být změny trestního zákoníku tak , aby opakované páchání přestupků bylo trestným činem . Ale mrzí mě , že s tím nepřišla vláda a ministr vnitra sám . Přesto se ptám : Dobře , není to tam , zřizujeme registr jenom pro registr , ale mělo by být alespoň zdůvodněno , kdo do něj chce nahlížet a jaké k tomu má důvody . Rozumím tomu , že pan ministr ve svém úvodním slovu neřekl všechno , ale velmi bych ho prosil , jestli by bylo možné alespoň nějaké stručné zdůvodnění ještě v rámci obecné rozpravy , abych pak nemusel zneužívat po ukončení rozpravy situace , že jsem místopředsedou klubu , jehož předseda tu není . Jestli by bylo možné ještě v rozpravě toto zdůvodnění uvést a bylo možné s tím případně polemizovat , protože věřím tomu , že většina této Sněmovny by fakt chtěla vědět , proč do toho registru někdo má koukat , když nemá žádnou zákonnou kompetenci , aby s výsledkem takového koukání něco dělal . Děkuji za pozornost v tuto chvíli .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name