2013-029-01-001
1. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů,a některé další zákony /sněmovní tisk 400/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášku pana poslance Korteho .
Poslanec Daniel Korte
Děkuji za slovo , paní předsedající . Dámy a pánové , já vám přečtu stávající znění § 5 odst . 3 , který vymezuje působnost činnosti Vojenského zpravodajství . Vojenské zpravodajství zajišťuje informace a ) mající původ v zahraničí , důležité pro obranu a bezpečnost České republiky , b ) o zpravodajských službách cizí moci v oblasti obrany , c ) o záměrech a činnostech namířených proti zabezpečování obrany České republiky , d ) o záměrech a činnostech ohrožujících utajované skutečnosti v oblasti obrany České republiky . Pozorný posluchač , kterých je tady asi málo , když tak poslouchám z levé strany to brebentění , by zajisté zaregistroval , že je tam cosi navíc . Co je to " cosi navíc " ? Inu , to je to mající původ v zahraničí , důležité pro obranu a bezpečnost České republiky . Tímto slůvkem - tato formulace se mimochodem ocitla v zákoně na základě novelizace z roku 2004 a byla to poslanecká iniciativa tehdejších poslanců Nečase , Vidíma a Kladívka a je otázka , co tato dvě slůvka " a bezpečnost " mohla způsobit . V každém případě tato dvě slova otevírají možnost , že Vojenské zpravodajství operuje na poli , na kterém operovat nemá , protože má operovat v oblasti obrany . Tím může docházet k nežádoucí duplicitě činností jednotlivých zpravodajských služeb , k mrhání sil a prostředků , ba dokonce může docházet i k velmi nezdravé konkurenci zpravodajských služeb - zpravodajské služby vojenské a služeb civilních . Já si myslím , že to je nejen špatně , ale že to je v podstatě nezákonné . A nyní řečí zákonů , čili železnou logikou , vysvětlím proč . Vojenské zpravodajství je podle § 3 písm . c ) zákona č . 153 / 1994 Sb . , o zpravodajských službách , čili zákona , kterým se nyní zabýváme , ve znění pozdějších předpisů , součástí Ministerstva obrany . Ministerstvo obrany nemá podle § 16 zákona č . 2 / 1969 Sb . , o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky , tedy podle takzvaného kompetenčního zákona , žádné působnosti v oblasti bezpečnosti , eo ipso ani organizační složka Ministerstva obrany Vojenské zpravodajství nemá a nemůže mít žádné působnosti v oblasti bezpečnosti . Z toho vyplývá , že ustanovení 5 odst . 3 současného znění zákona 153 , jak jsem ho odcitoval , písmeno a ) , je v rozporu s výše uvedeným kompetenčním zákonem , porušuje dělbu výkonu státní správy mezi jednotlivé resorty a je v rozporu i s principy , na nichž je postavena struktura zpravodajských služeb v České republice , resp . rozdělení působnosti mezi jednotlivé zpravodajské služby . Uvedl jsem , že tak může docházet k nežádoucí duplicitě , a to jsou ty nejmenší škody . Z toho důvodu navrhuji v § 5 zákona č . 153 / 1994 Sb . vypustit z taxativního výčtu působností Vojenského zpravodajství působnost v oblasti bezpečnosti České republiky . Vzhledem k tomu , že v tomto návrhu zákona není prakticky žádná legisvakance , tj . 15 dní po vyhlášení , navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu rovněž dělenou účinnost tak , aby změna v působnosti Vojenského zpravodajství , kterou jsem navrhl , nastala až ke dni 1 . 1 . 2016 . Tolik v podstatě k odůvodnění mého návrhu , k němuž se přihlásím v rozpravě podrobné . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name