|

2013-029-01-001

1. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů,a některé další zákony /sněmovní tisk 400/ - druhé čtení

Date2015-06-16
Meeting2013/029
Agenda Item2013/029/001
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/bqbs/b00700101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Korteho. Poslanec Daniel Korte Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, vám přečtu stávající znění § 5 odst. 3, který vymezuje působnost činnosti Vojenského zpravodajství. Vojenské zpravodajství zajišťuje informace a) mající původ v zahraničí, důležité pro obranu a bezpečnost České republiky, b) o zpravodajských službách cizí moci v oblasti obrany, c) o záměrech a činnostech namířených proti zabezpečování obrany České republiky, d) o záměrech a činnostech ohrožujících utajované skutečnosti v oblasti obrany České republiky. Pozorný posluchač, kterých je tady asi málo, když tak poslouchám z levé strany to brebentění, by zajisté zaregistroval, že je tam cosi navíc. Co je to "cosi navíc"? Inu, to je to mající původ v zahraničí, důležité pro obranu a bezpečnost České republiky. Tímto slůvkem - tato formulace se mimochodem ocitla v zákoně na základě novelizace z roku 2004 a byla to poslanecká iniciativa tehdejších poslanců Nečase, Vidíma a Kladívka a je otázka, co tato dvě slůvka "a bezpečnost" mohla způsobit. V každém případě tato dvě slova otevírají možnost, že Vojenské zpravodajství operuje na poli, na kterém operovat nemá, protože operovat v oblasti obrany. Tím může docházet k nežádoucí duplicitě činností jednotlivých zpravodajských služeb, k mrhání sil a prostředků, ba dokonce může docházet i k velmi nezdravé konkurenci zpravodajských služeb - zpravodajské služby vojenské a služeb civilních. si myslím, že to je nejen špatně, ale že to je v podstatě nezákonné. A nyní řečí zákonů, čili železnou logikou, vysvětlím proč. Vojenské zpravodajství je podle § 3 písm. c) zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách, čili zákona, kterým se nyní zabýváme, ve znění pozdějších předpisů, součástí Ministerstva obrany. Ministerstvo obrany nemá podle § 16 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, tedy podle takzvaného kompetenčního zákona, žádné působnosti v oblasti bezpečnosti, eo ipso ani organizační složka Ministerstva obrany Vojenské zpravodajství nemá a nemůže mít žádné působnosti v oblasti bezpečnosti. Z toho vyplývá, že ustanovení 5 odst. 3 současného znění zákona 153, jak jsem ho odcitoval, písmeno a), je v rozporu s výše uvedeným kompetenčním zákonem, porušuje dělbu výkonu státní správy mezi jednotlivé resorty a je v rozporu i s principy, na nichž je postavena struktura zpravodajských služeb v České republice, resp. rozdělení působnosti mezi jednotlivé zpravodajské služby. Uvedl jsem, že tak může docházet k nežádoucí duplicitě, a to jsou ty nejmenší škody. Z toho důvodu navrhuji v § 5 zákona č. 153/1994 Sb. vypustit z taxativního výčtu působností Vojenského zpravodajství působnost v oblasti bezpečnosti České republiky. Vzhledem k tomu, že v tomto návrhu zákona není prakticky žádná legisvakance, tj. 15 dní po vyhlášení, navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu rovněž dělenou účinnost tak, aby změna v působnosti Vojenského zpravodajství, kterou jsem navrhl, nastala ke dni 1. 1. 2016. Tolik v podstatě k odůvodnění mého návrhu, k němuž se přihlásím v rozpravě podrobné. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name