|

2013-027-08-025

25. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - prvé čtení

Date2015-05-27
Meeting2013/027
Agenda Item2013/027/025
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/bqbs/b27602501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Petr Gazdík Prosím všechny, aby přenesli své hovory mimo sál. Děkuji. Poslanec Miroslav Kalousek Takže prodáte čisté bionafty, kolik chcete, že byste vůbec míchat nemuseli, tak stejně do každého litru musíte namíchat 4,2 % toho Babišova předraženého sajrajtu (úsměv v sále), což dneska nemusíte. Jinými slovy, o 70 % se teoreticky zvyšuje povinný odbyt bionafty, což sice verbálně členové vlády popírají, a začali to popírat v okamžiku, kdy vznikl tenhle argumentační zápas, ale kupodivu v materiálu, který každý z vás , si přečtete, že to nepopírají, ale že se tím chlubí. Říkají: Ó, jak bude krásně. Ó, jak se nemocní uzdraví a ptáci začnou zpívat a růže rozkvetou, se zvýší povinná produkce biopaliv první generace, neboť na venkově budeme mít o 14 tisíc pracovních míst víc! A těch 14 tisíc pracovních míst víc nám přinese tolik odvodů do sociálního a zdravotního pojištění, že se to vlastně celé vyplatí... Oni tam dokonce vypočítávají fiktivně pozitivní dopad na veřejné rozpočty. Materiál, který tady máme, předpokládá výrazné zvýšení povinného odběru řepky, zatímco nám vládní představitelé na mikrofon říkají, že veřejná podpora se snižuje. Samozřejmě efekt zaměstnanosti je nesmysl, když se tam nebude pěstovat řepka a bude se tam pěstovat něco jiného. I kdyby to nesmysl nebyl, jako že jsem přesvědčen, že to nesmysl je, tak co? Ta dvojitá veřejná podpora může existovat maximálně do roku 2020, tak těch 14 tisíc lidí potom půjde zase na dlažbu? To nedává žádný jiný smysl než po tu dobu, kdy to ještě je povoleno - ne nařízeno, ale povoleno - vycashovat maximum pro zisky Preolu a dalších dceřiných firem Agrofertu. To jediný smysl. Žádný jiný tam nenajdete. Takže to jsou dva zásadní momenty, které bychom chtěli, abychom si uvědomili. Jistěže členové vlády budou mít nějaké relevantní argumenty. Nicméně faktem je, že do vlády předložil novelu zákona na ochranu ovzduší ministr financí. Předložil to současně s novelou zákona o spotřební dani. Poslanecké sněmovně předkládá novelu zákona o spotřební dani a novelu zákona o ochraně ovzduší pan ministr zemědělství, který nemá v kompetenci legislativu ani z jednoho ani z druhého oboru, ale na to vláda právo. Klidně by to mohl předkládat pan ministr kultury nebo pan ministr Bělobrádek, víc lidovců asi nemáme. Takže to skutečně může předložit kdokoliv. Nicméně je potřeba, aby si toho byla Poslanecká sněmovna vědoma. Současně by si měla být Poslanecká sněmovna vědoma toho, že tam byla zcela zásadní a kompetentní připomínka Ministerstva zemědělství, že tento návrh jde zcela proti současným trendům Evropské unie, která si uvědomuje problematičnost biopaliv první generace a jde na ústup, zatímco návrh, který nám tady předkládá pan ministr Jurečka, to akceleruje. Dokonce tak, že by se na to mělo zaměstnat 14 tisíc nových pracovních míst. si to nevymyslel, to je tam napsané, prosím pěkně. To spočítala ta vláda. Ta říkala, že budeme dělat o tolik víc, že na tom zaměstnáme dalších 14 tisíc pracovních míst. Každý z vás si to může přečíst. Dál bych chtěl, aby si každý prostou úvahou uvědomil, že to skutečně zvyšuje povinný odbyt. Co se stane? Ten byznys s čistými biopalivy půjde dál. Pan ministr financí nám tady včera hrdě říkal, jak na Mladé Boleslavi to bylo o 4 koruny levnější. (Ministr Babiš ukazuje obrázek cen benzinu.)Pan ministr financí vám tady hrdě ukazuje, jak to bude o ty 4 koruny levnější. No aby to mohlo být o 4 koruny levnější, na to během pěti let každý občan České republiky musí přispět 500 korunami. A protože každý z nás vyplázneme 500 z vlastní kapsy, tak to může Babiš prodávat. Protože kdybychom to nedělali, tak to není levnější a Babiš neprodá nic. To je velmi jednoduchá úvaha a si myslím, že jste to skoro všichni pochopili. I pan poslanec Volný, jenom to nechce přiznat. A co se stane? Teď když na to uvalíme tu marginální daň 1,80 koruny, tak to pořád bude cenově velmi lukrativní. Nebude to o 4 koruny, bude to 2,20 a 2,20 je dost. Možná že se to i nějakou marží snížit. Pořád je to v cenově atraktivní hladině. Takže byznys těch, kteří na to jezdí dneska - ČD Cargo, České dráhy, ti, které si vždycky pan ministr Babiš bere jako rukojmí, když říká: to je pro , to není pro , oni z toho mají tu výhodu, ne. Pochopitelně. Kdyby tu výhodu neměli, tak on to neprodá. Takže zásadní výhodu on. Takže ti, pro které to je cenově atraktivní, tak na to budou jezdit dál zhruba ve stejném objemu. Takže objem čistých biopaliv, byť bude zatížen mírnou spotřební daní, se nesníží, tam Babišův byznys zůstane konstantní. Ale prudce mu vzroste na tom povinném přimíchávání, protože ještě dnes všichni ti, kteří prodali čisté biopalivo, tak o to méně museli přimíchávat. Teď jim to bude houby platné, protože podle novely zákona na ochranu ovzduší, kterou pan ministr Babiš napsal, tam stejně do každého litru 4,2 % budou muset nacpat, což je prudký nárůst povinného odbytu MEŘO, neboť jste mi odmítli v tisku 417 vůbec uvažovat o tom, že by to mělo být něco jiného než to, co technologicky je schopen vyrábět Agrofert. Takže je to prudký nárůst produktu MEŘO o 70 %. Podle mého názoru je to organizovaný zločin v přímém přenosu a organizovaný zločin v přímém přenosu mohu navrhnout pouze zamítnout. Děkuji. (Potlesk poslanců TOP 09 a Starostové.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name