2013-027-04-008
8. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 368/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , a dříve než pozvu k mikrofonu pana poslance Bendu , prosím s přednostním právem pana zpravodaje Schwarze . Prosím , máte slovo .
Poslanec Bronislav Schwarz
Děkuji , paní místopředsedkyně . Chtěl bych oznámit , že vystoupím ještě jednou v podrobné rozpravě a za svého služebně vzdáleného kolegu budu mít pozměňovací návrh . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní poprosím pana poslance Bendu , připraví se pan poslanec Tejc . Prosím , máte slovo .
Poslanec Marek Benda
Vážená paní místopředsedkyně , vážený pane předsedo vlády , vážený pane ministře , dámy a pánové , možná budu tentokrát trochu delší a omlouvám se tímto ctěné Sněmovně , ale musím říci , že mne lehoulince zklamalo stanovisko ministra vnitra , který přišel zjevně na popud svých úředníků s tím , že všechno , co se ústavněprávní výbor pokusil udělat a vylepšit , tak v podstatě odmítá a zůstává u původního konceptu . Já tedy s dovolením původní koncept této Sněmovně přeložím , protože si myslím , že je fakt úplně špatný a chybný . Kdo si pamatujete , když začala diskuse o registru přestupků , tak základní tezí registru přestupků bylo , že pokud budou osoby , které opakovaně páchají přestupky právě proti občanskému soužití , veřejnému pořádku a cizímu majetku , jako krádeže a další , které ve své drobnosti jsou nepostižitelné nebo postižitelné jen pokutami , tak že bude možné při řetězení těchto přestupků , když jich má někdo pět , deset , patnáct za rok , bude možné , aby tyto přestupky byly překlopeny do trestného činu a opakovaný přestupek se stal trestným činem . Proto měl být zřízen registr přestupků , abychom se dokázali vypořádat - zejména na severu , pro pana zpravodaje - se skupinami obyvatel , které mají pocit , že jsou samozřejmě nepostižitelní , dávky jsou neexekuovatelné , a pokud má na sobě někdo pět , sedm nebo patnáct pokut za narušování veřejného pořádku nebo za drobné krádeže , tak je mu to úplně jedno , protože z nich nikdo peníze nevymůže . Problém návrhu ovšem , který teď leží před námi , spočívá v tom , že tato část řetězení , ze kterého by se stal trestný čin , z toho návrhu vypadla . Máme tu pouze , že spáchá - li někdo takový přestupek dvakrát za rok , že zvýším pokutu . No to je bezvadné . Jestli zvýším pokutu z pěti na 50 tisíc nebo z maxima 20 nebo 15 na 50 tisíc , vypadá to vznešeně . Akorát s tou drobnou kriminalitou , proti které tento návrh měl původně bojovat , neudělám vůbec nic . Tato drobná kriminalita se tím vůbec neřeší a nadále s mi bude jen hromadit . A jediný výsledek , který zákon má , a proto říkám , že je fakt jakoby hluboce chybný , je ten , že se začne o každém člověku vést v registru přestupků po dobu pěti let , kdy jen upozorňuji , že u některých trestných činů jsou promlčecí doby tři roky , že jsou doby zahlazení trestného činu tři roky , po dobu pěti let bude o každém , který spáchá takovýto přestupek , a to dokonce ještě některé další přestupky , které tady byly jmenovány na úseku např . rybářství , které jsem věřil , že ústavněprávní výbor naprosto vědomě z toho návrhu zákona vyndal , protože je to opravdu úplný nesmysl , aby pět let o mně někde viselo , jestli jsem chytil podměrečnou rybu nebo jestli jsem chytal jednou po půlnoci nebo něco podobného , tak toto všechno chce ministrův registr vést . A samozřejmě v okamžiku , kdy ministr přišel do vlády a řekl " chtěl bych takovýto registr mít a chtěl bych v takovém registru mít vedeny údaje o jednotlivých přestupnících a sankcích , které proti nimi byly uplatněny " , tak se objevily všechny resorty a každý řekl " já bych do tohoto registru také moc rád viděl " . První to řekly orgány činné v trestním řízení . Tomu jsem snad ještě schopen porozumět , že pokud mám někoho , kdo má opakovaně páchané přestupky , že to může mít nějaký dopad na posuzování jeho trestné činnosti , na posuzování toho , jestli je důvodně , nebo není důvodně podezřelý . Potom přišly samozřejmě zpravodajské služby . No není nic jednoduššího , než když už nějaký registr je , tak abych do toho registru mohl koukat . K čemu to zpravodajským službám je , to tedy opravdu nemám nejmenší tušení . Na výboru nám to nebylo nijak zdůvodněno , důvodová zpráva to také neříká . Pak přišly další a další orgány , státní zastupitelství , a teď ne jako orgán činný v trestním řízení , ale státní zastupitelství v netrestních věcech , v otázkách , kdy vstupuje z hlediska veřejného zájmu do rodinných sporů nebo do sporu okolo firmy , a najednou by se mělo stát tím , kdo se jde podívat do registru přestupků , a já nevím , co z toho , když se tam podívá , zjistí . Že jedna strana ve sporu o určení rodičovství spáchala před třemi lety přestupek ? No je to k něčemu tomu státnímu zastupitelství ? Bude se na tu osobu koukat jako na podezřelejší , nezpochybní její otcovství , nebo zpochybní její otcovství ? A další vstupy , které má státní zastupitelství v té tzv . veřejné žalobě . Bude se na osoby koukat , jako že jsou podezřelejší ? Finanční a Celní správa . Opět pan ministr zřejmě pod tlakem svého úřadu a svého aparátu nám říká : vždyť to je bezvadné , Finanční a Celní správa , vláda to takto navrhla , vraťte to tam zpátky . Ústavněprávní výbor po fakticky neschopnosti ministerských úředníků obhájit , proč by to tam mělo být , a to tento návrh samozřejmě měli předem , protože nikdo neví , proč by to tam mělo být , jestli to , že jsem před třemi lety spáchal přestupek na úseku rybářství , mě činí podezřelejším pro Finanční správu jako plátce DPH , nebo jestli to bude jen tak zaneseno do mého spisu , a dobře víme , jak finanční orgány vedou spisy , mají v nich úplně všechno . Je to prostě jen vytvoření úplně nesmyslného registru , který nemá žádné reálné dopady ve skutečnosti , opakovaný přestupek je jenom , pokud je spáchán do roka , ale zato tady bude pět let viset . Je to jen vytvoření nového registru , na kterém bude sedět x úředníků , a nahlížení všech , pokud možno při plnění svých pravomocí , ale dobře víme , že to není vždy jen při plnění svých pravomocí , že se občas najdou i tací , kteří se prostě podívají na svého souseda nebo na svého soupeře a jen tak si ho prolustrují . Nemáme možnost tomu nijak příliš efektivně zabránit . Já se ptám , proč takový registr se dnes chystáme zřídit , jestliže z toho vypadla ta nejpodstatnější část , totiž ta skutečnost , aby opakované tyto drobné přestupky se staly trestným činem a byly postižitelné i podle sankcí , které jsou dnes již v trestním zákoně a které samozřejmě nemusí nutně znamenat , že ty osoby půjdou okamžitě do vězení , ale mohou znamenat nějaké zákazy vstupu na určitá místa , mohou znamenat ony elektronické náramky , o kterých ministr spravedlnosti tak často a rád mluví , mohou znamenat jiné typy veřejné kontroly dohledu probační a mediační služby . Prostě vytváříme tu registr jen pro registr a přistupujeme na to , že všechny orgány veřejné moci by do něj pokud možno chtěly koukat a pokud možno na základě toho posuzovat jednotlivé osoby . Pokládám to za velmi nešťastné . Myslím si , a byl jsem téměř připraven smířit se s tím , že to touto Sněmovnou nějak projde po usnesení ústavněprávního výboru , který se poměrně rozumně zachoval , že alespoň některé přestupky vyňal z návrhu zákona a vyňal některé orgány , u kterých nebylo vůbec zdůvodněno , proč by měly vstupovat . Bohužel po tom , jak vystoupil pan ministr za resort , kde řekl " všechny změny , které jste navrhli , náš resort odmítá " , tak já doporučuji , abychom na závěr tohoto projednávání podle § 93 odst . 2 vrátili návrh zákona výboru k novému projednání , protože si myslím , že v tuto chvíli není zralý na to , aby procházel druhým čtením v tomto konfliktu mezi garančním výborem a Ministerstvem vnitra . Takže bych poprosil , aby se nakonec v obecné rozpravě hlasovalo o tom , že tento návrh zákona vrátíme výboru k novému projednání . Já si myslím , že samozřejmě nejsprávnější pokračování , když už chceme něco takového zřizovat , by bylo novelizovat i trestní zákoník a připustit , že opakovaný přestupek v těchto oblastech se stává trestným činem a je za něj příslušná sankce . Jinak je to opravdu jenom registr pro registr a z hlediska vlády vyhozených 30 milionů za zřízení takového registru . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name