|

2013-026-07-028

28. Vládní návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií) /sněmovní tisk 399/ - prvé čtení

Date2015-04-07
Meeting2013/026
Agenda Item2013/026/028
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/bqbs/b22602801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji za jeho vystoupení a otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Zahradník. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, pan zpravodaj řekl, že je to směrnice, která opět je jedna z těch, které od nás vyžaduje Evropská unie, jinak budeme vystaveni nějakému kárnému řízení. Ono to možná, počítáno z ministerstva, žádné dopady nemá, ovšem pravdou je, že celá řada úkonů v havarijním plánování a havarijním řízení spočívá na bedrech krajské samosprávy. Kraje jsou odpovědné za vypracovávání havarijních plánů. My jsme to zažili, např. Jihočeský kraj nebo Kraj Vysočina, v případě plánování havarijních zón jaderných elektráren. Tady se však jedná o něco jiného. Jsou to chemické látky, havárie, které by mohly vzniknout působením chemických látek. Přesto kraje k tomu měly nějaké připomínky. Otázkou je, zdali jejich připomínky byly vzaty v potaz. Jedna z nich byla ta, že v § 31 odst. 3 původní znění zákona navrhuje, aby krajský úřad zajistil zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie, které předloží provozovatel podle odst. 1 pověřenou právnickou osobou. Přitom zákon 312 o úřednících územních samosprávných celků ve svém § 21 odst. 1 říká, že správní činnosti stanovené prováděcím právním předpisem zajišťuje územní samosprávný celek prostřednictvím úředníků, kteří prokázali zvláštní odbornou způsobilost. Tedy to je zákon o úřednících územně samosprávných celků, který podle mne platí více než deset let a celkem vzato řádně reguluje výkon krajů v přenesené působnosti. Tady navrhovaly kraje, aby tento paragraf byl vyškrtnut. Další připomínka, kterou kraje vznášely a kterou tady také připomenu, se týkala určité přísnosti při reagování na nevhodně nebo nesprávně zpracované zprávy, případně dokumenty k organizaci prevencí závažných havárií, a to konkrétně tedy, kdy bude krajský úřad rozhodovat o zákazu užívání objektu nebo jeho části, pokud opatření přijatá provozovatelem vykazovala vážné nedostatky. Tady kraje navrhovaly, aby kromě nedostatečnosti dokumentů také mohl krajský úřad rozhodnout o zákazu užívání objektu vždy, když dojde k závažné havárii, a to na dobu do schválení návrhu konečné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie. My jsme to pozorovali například v tomto roce při haváriích muničních skladů ve Vrběticích, případně při nálezech nepovoleného materiálu v obci Slatina u Vysokého Mýta. Čili to jsou věci, které tedy jsou podle důvodem k tomu podrobit tento návrh podrobnějšímu zkoumání. My budeme podporovat propuštění do druhého čtení s tím, že ve druhém čtení případně předneseme návrhy, které by se tyto věci pokusily nějak zregulovat. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Zahradníkovi. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Hlásí se pan poslanec Bendl. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo, pane předsedající. jsem chtěl pouze avizovat, že v podrobné rozpravě navrhnu, aby se tento tisk dostal i na jednání výboru pro veřejnou správu, neboť ten vztah krajské úřady - obce a zkušenost s nakládáním nejenom s toxickými odpady, ale s výbušninami a podobně, podle je nutné, aby toto neprojednával pouze výbor pro životní prostředí, ale i výbor pro veřejnou správu.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name