38. Návrh poslanců Miroslava Kalouska, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona o působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky při řízení společností ovládaných státem /sněmovní tisk 167/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkPaneposlanče,jáseomlouvám.Prosímkolegyoklidavás,abystepokračoval,ažvjednacímsálebudeklid.Všichni,kteřísevybavujete,prosím,běžtedopředsálí.Děkuji.Poslanec Miroslav KalousekVláda,pokudjsemdobřeinformován,nedávnopřijalastrategickérozhodnutíotom,žebudoucípokračováníjadernéhoprogramubymělzvětšíčástifinancovatČEZ,akciováspolečnost.Játonijaknepodrobujikritice,jetotypickéstrategickérozhodnutíprobudoucnostvokamžiku,kdy-promiňte,nebudutorozvádět,vybočilbych-jetoprostětypickéstrategickérozhodnutívládyprobudoucnostajáhonepodrobujinějakékritice.Alektomua),žetutomimořádněnáročnouinvesticibudefinancovatpředevšímČEZ,ktomua)logickymusízazníttakétob).Vtakovémpřípadějelogickáúvahaminimalizacedividendy,možnájejízastavení,abysiakciováspolečnostdokázalavytvořitrezervy,abysejízvýšilrating,abyzískalaconejlevnějšíúvěraabyskutečněbylaschopnátaktostomiliardovouinvesticifinancovat,anižbyjitooslabiloavyčerpalozásadnímzpůsobem.Logickáúvaha.Tojeúvaha,kterounemůžemítministrfinancí,protožetenchceconejvětšídividendudopříjmůstátníhorozpočtu,čímvětší,tímlepší.Atakovýchpříkladůnajdemecelouřadu-uropy,uproduktovodu,uČEPRO,prostěvždyckytobudestrategickýrozvojtohoodvětví,kterésistátchcenechat,anebomaximalizacepříjmů,kterésistátztěchpodnikůvezme.Tydvěpriorityjdoudoznačnémíryprotisobě.Cožbyltakédůvod,pročjižzaminulévládybylpřipravovánpřevodceléhotohoFondunárodníhomajetku-bylpřipravovánpodMinisterstvoprůmysluaobchodu.Protožeonotoskutečněfungovalosystémově,dokudtopatřilotomuFondunárodníhomajetku.Fondnárodníhomajetkubylprávnickouosobou,nevládlmužádnýministr,ministrfinancíbylpouzepředsedouprezídia,rozhodovaloprezídiumjakokolektivníorgánabuďrealizovalorozhodnutíoprivatizaci,kterépředalavláda,anebosestaraloořádnéhospodařeníakonkurenceschopnostpodniků,kterévlastnil.Vokamžiku,kdyskončilotransformačníobdobíabylzrušenFondnárodníhomajetkujakoprávnickáosoba,veškerájehoaktivapřevzaloMinisterstvofinancíadošlovzásaděktomuto,troufnusiříct,nesystémovémustavu.Jásiuvědomujiurčitýmaximalismustohonávrhu,kterýjepředložen.Totižcestaknějakésystémovějšíúpravě,nežjesoučasnýprávnístav,tycestyjsoudvě.Poměrněkomplikovanánovelakompetenčníhozákona,cožbybylaznačněnepřehlednáhoušť,anebonepřímánovelizaceformouvelmijednoduchéhozákona,zákonaopůsobnostiMPO,cožjesvýmzpůsobemnepřímánovelakompetenčníhozákona.Tenzákonpakmůžebýtvelmijednoduchýapřehledný,protožecelouřadurealizačníchopatřenínemusídefinovatzákonamůžoujedefinovatpodzákonnénormyvlády,aťužjejínařízení,usneseníčivyhláška.Uvědomujisitumaximalizacitím,žepodtennávrh,pokudbybylpřijattak,jakjeteďpředložen,takvpodstatěpodMinisterstvofinancí,pardonpodMinisterstvoprůmysluaobchodupřevádívšechno,včetněLesůČeskérepubliky,včetněpovodí.Ajátadychápu,žeexistujecelářadadobrýchargumentůzvážitvýznamtěchtosubjektůnakrajinu,naživotníprostředíadiskutovatotom,zdabynemělyzůstatnaMinisterstvuzemědělství,popřípaděpřejítpodMinisterstvoživotníhoprostředí,aležemožnáneníúplněnejšťastnějšíto,cojeuvedenovtomtonávrhu,tedytoMinisterstvoprůmysluaobchodu.Jetoprostěmaximalistickýnávrh,kdevedruhémčtenípředkladatelépředpokládajípodrobnousystémovoudiskuzi,cobymělopřejítpodjakéhozakladatele.Aleotom,čemuříkámestrategickáodvětví,bydiskuzebýtneměla.Současnásituacenavícještějeopepřenatím,žejetamjednoznačnýkonfliktzájmůsoučasnéhozakladatele.Tojenomtakovátřešničkanadortu,tojesicefakt,alekvůlitomutonepřekládáme.Předkládámetoproto,abychomnašlisystémovéuspořádání,ajenomseodkazujinato,žetentoprojektbylvběhuužzaminuléhovolebníhoobdobí.Prosímtedyopropuštěnídodruhéhočteníabudusetěšitnavášnivouasystémovoudiskuzi,kdyžtořeknukrátce:copatříkam.Děkujivám.