2013-025-02-014
14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji i za dodržení času . Ještě jedna faktická poznámka paní poslankyně Dobešové . Pak se snad dostane na řádně přihlášenou kolegyni Alenu Nohavovou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Ivana Dobešová
Moc děkuju , že si ji konečně pan poslanec Bendl přečetl . Obávám se , že když byl hejtmanem , tak žádnou moji brožuru nečetl . Jestli jsem dosáhla toho efektu , že se opravdu seznámil se školou , tak mě to velmi těší . Doufám , že vy ostatní si ji také přečtete . Děkuju .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní budeme pokračovat v řádné rozpravě . Vystoupí paní poslankyně Alena Nohavová , připraví se pan poslanec Ivan Gabal . Paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Alena Nohavová
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , já bych se chtěla vyjádřit k § 47 školského zákona , který jedná o zřizování přípravných tříd . Vládní návrh říká , že obec , kraj , svazek obcí , náboženské společnosti mohou zřizovat přípravné třídy v základních školách pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky , u kterých je předpoklad , že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj , zejména dětí , kterým byl povolen odklad školní docházky . V pozměňovacím návrhu navrhuji nahradit slovo zejména slovem přednostně , a to z toho důvodu , že ve skutečnosti by takovéto třídy mohly být naplněny dětmi mladšími , a to i dětmi pětiletými , a děti s odkladem školní docházky by v podstatě byly opomenuty . Slovo přednostně tedy tuto nejednoznačnost napravuje . Tím není nikterak bráněno zřizovatelům - prostě přednostně budou umístěny děti s odkladem školní docházky , a bude - li místo , mohou být zařazeny do této třídy i děti bez odkladu , zejména děti s hraničními stavy , kdy sice podle odborníků by byl vhodný odklad školní docházky , ale rodiče s tím nesouhlasí . Nebo zase naopak , kdy rodiče odklad požadují , ale dle názoru odborných pedagogů není odklad nezbytný . Uvedené znění jednoznačně tedy upřednostní děti s odkladem školní docházky a to navíc navazuje i na připravovanou novelu o zřizování povinného posledního ročníku mateřské školy . V podrobné rozpravě se potom přihlásím ke svému pozměňovacímu návrhu . Děkuji za pozornost . (Potlesk z lavic KSČM.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Aleně Nohavové . V rozpravě vystoupí pan poslanec Ivan Gabal a připraví se pan poslanec Rostislav Vyzula . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ivan Gabal
Dobrý den , pane předsedající , dámy a pánové , vládo . Já v podrobné rozpravě přednesu svůj pozměňovací návrh . Teď se do ní hlásím . Dovolte mi jenom pár slov k jeho zdůvodnění . Vzdělávací systém je integrující nejenom v oblasti přenosu poznatků kulturního kapitálu , rozvíjení schopností , tradic , ale také z hlediska vývoje společenských nerovností v přístupu na pracovní trh , v zaměstnanosti , v kvalitě i v životní úrovni . Jedním z nejvýznamnějších zdrojů vzdělanostních nerovností v České republice a nerovností vzdělanostních šancí je sociální původ . Vzdělání a sociální postavení rodičů významným způsobem , jak ukazují výsledky dostupných analýz , ovlivňují šance dětí . Vzdělávací systém tak přímo ovlivňuje nerovnosti v české společnosti , její soudržnost , výskyt a šance na překonání špatné sociální situace , nižšího vzdělání rodičů apod . V mezinárodních srovnáních a výzkumech např . OECD patří Česká republika dlouhodobě k zemím , kde jsou vzdělanostní výsledky a vzdělanostní dráhy dětí nadprůměrně silně ovlivněny jejich sociálním původem a jsou tak silně ovlivněny mimoškolními faktory . Pro vaši představu : dlouhodobě zhruba ze 60 a 70 srovnávaných zemí je Česká republika z hlediska síly vlivu sociálního původu na vzdělanostní dráhu dětí asi čtvrtá , pátá s nejsilnějším efektem . Česká republika dosud čerpá informace o váze sociálního původu a nižší přidané hodnotě školy pro šance dětí zejména z mezinárodních výzkumů PISA . A protože se dlouhodobě nedaří zlepšovat výsledky žáků pramenící z jejich sociálního původu , je nutné zavést pravidelné sledování a na základě našeho vlastního podrobného šetření provádět vývoj jak vzdělanostních drah a šancí dětí právě na základě jejich ekonomického , sociálního a etnického původu . To vše je nezbytné pro efektivní zavádění a využívání školské politiky , pro její optimalizaci včetně finančních investic . Je potřeba zdůraznit , a pro vaši představu , že u nás mají tyto nerovnosti mimořádně významný územní dopad na snižování šancí dětí z některých regionů bez ohledu na jejich individuální schopnosti . To znamená pro poslance z Moravskoslezského kraje , Ústeckého kraje , Karlovarského kraje , částečně Olomouckého kraje je to opravdu silné téma a hledání odpovědi na to , proč jsou děti v těchto regionech strukturálně zatížené znevýhodněny a mají nižší šance na dosahování vyšších stupňů vzdělání , je skutečně relevantní . Moje osobní zkušenost je , že i v těch nejtěžších oblastech sociální dynamiky , pokud nejsou kvalitní informace , nezačne se nic řešit . Teprve v okamžiku , kdy informace jsou , je možné začít politiky optimalizovat a začít se vůbec bavit o tom , jak zmíněný problém řešit . Z obecného hlediska se domnívám , že bychom také měli mít zájem vědět , jak se vyvíjí šance našich dětí v mezinárodním srovnání a pro jejich schopnost obstát na evropském pracovním trhu . Ukazuje se totiž , že v těch generacích , které žily v uzavřeném prostředí , neměly možnost se seznamovat s evropským vzděláním v nejrůznějších oborech , a to znamená , dnes rodiče nejsou schopni své děti podpořit znalostí tohoto prostředí , není náš školský systém schopen tuto věc doplnit a tyto kompetence jim dát . Proto máme tak malé podíly dětí , které vyjíždějí na zahraniční studijní stáže a pobyty , proto se tak těžko uplatňujeme na evropském pracovním trhu . Protože jde o standardní typ šetření zejména ve vyspělých zemích , svým pozměňovacím návrhem alokuji odpovědnost za pravidelné každoroční dostatečně detailní měření sociálních nerovností a nerovností šancí do kompetence České školní inspekce a měla by to být rutina a výsledky a informace by měly být k dispozici nejširší veřejnosti , ať už se to týká školské veřejnosti , nebo správní , regionální , místní a dalších orgánů , včetně odborné veřejnosti , pro srovnání . Děkuji vám za pozornost a případně i za podporu tohoto návrhu . Je to opravdu důležité . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name