14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.NynífaktickápoznámkapaníposlankyněPutnové.Poslankyně Anna PutnováDobrédopoledne,váženýpanepředsedo,dámyapánové.Jáchcijenomspotěšenímkonstatovat,ženávrh,okterémmluvilapanímístopředsedkyně,sestalsoučástíusneseníškolskéhovýboru.Školskývýborprojevilznačnoushodunatom,žebyindividuálnídomácívzdělánímělobýtsoučástísystémunašíškolsképolitiky.Takžetatoprávnínorma,věřme,budevnašemnovelizovanémškolskémzákonězakotvena.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.TobylafaktickápoznámkaanyníužsřádnýmipřihláškamiprvnípanposlanecKořenek,připravísepanposlanecBohuslavSvoboda.Poslanec Petr KořenekVáženýpanepředsedající,váženédámyapánové.Jásidovolímjenvelmikrátcepoznamenatkjižzmiňovanému§16aodst.5,kterýtupadlakterýbylpředmětemvelmiširokédiskuse.Nebudurozebíratjednotlivévěci,kteréproběhlynapodvýborechavýborech,alechcivarovatpředvypuštěnímtétočásti,atozmnohadobrýchdůvodů.Jakoředitelškolyijakoučiteljsemsedlouhálétazabývalintegracíainkluzí.Upozorňuji,žeipřesvšechnaujišťování,kterábylapřidiskusích,dojdevypuštěním-ateďvůbecnediskutuji,zdaformulacejedobrá,neboješpatná,mluvímjenotom,žetím,žesevypustítytodvěvěty,zdánlivěnepodstatné,dopustímemožnostdalekovyššídiagnostikydětísmentálnímpostižením.Vpodstatěsetobudezakládatjenomnalékařskýchpodkladech,bezzákonnéhozmocněníposuzovatdítěvsouvislostech.Tennešťastnýodstavecříkávevětěprvní,ževždyjepotřebadítěposuzovatnazákladěpoznatkůlékařskévědy,cožsimyslím,žejevpořádku,protožeukaždéhožáka,ukaždéhodítěte,pokudpracujetesdiagnózounebosnějakouspeciálnívzdělávacípotřebou,mělibystemítzcelajednoznačnělékařskýpodklad.Větadruháříká,žepokudpracujemestěmitovýstupy,pakjepotřebazohlednitkulturní,sociálníadalšívlivy,kterénažákapůsobí.Nevidímnatomtoparagrafunickontroverzního.Ano,jsousituace,kdynapř.SPCaporadenskázařízeníjsoupřispeciálníchškolách.Atadyexistujedůvodnáobava,žemůžebýttotopostavenízneužitokzařazovánížákůdospeciálníchškol.Aleprosímvás,tojesystémováchyba.Tojesystémováchyba.Amymusímedíkytomu,ženemámeodvětvovéřízeníškolství,mítjakésizmocněníprocentrálníúřad,cožjeMinisterstvoškolství,abymohlostanovovatjednotnápravidlaproporadenskýsystém.Takžejájen,abystektomutopřistupovalivelmiuvážlivě.Paksidovolímobecněříci,žejsouvěci,ipozměňovacínávrhy,ukterýchjsmežádalipříslušnéposlance,abyzvážili,zdanebudevhodnějšíposoudit,véstodbornoudiskusi,azměny,kterénavrhují,včlenitvdalšímkoleúpravyškolskéhozákona.Varujipřednáhlýmizměnaminebovlamovánímsedozákonůposlanci.Proč?Jakořediteljsemsemnohokrátpotýkalsproblémy,kterévzniklyveškolskémzákoně.Mohlbychvzpomenoutsprávnířízení,kdySněmovna,přivšíúctě,schválilavěc,kterábylanaprostonerealizovatelná,apakjsmevpraximuselihledatcesty,jakrealizovatzákonapřitomhoneporušit,cožvpodstatěnebylomožné.Aprávěsetostávátím,ženěkdysepřijmoupozměňovacínávrhybezdalšíchnávaznostíasouvislostí.Dovolímsipaknačístpozměňovacínávrhykusneseníškolskéhovýboru,pokudbynebylypřijaty,takbudounačtenyisamostatně.Budousetýkatprávědvouvěcí.Tohonešťastnéhoregistrupedagogickýchpracovníků,kterýjsmenapředschváliliateďhozaserušíme,tojetrochunonsens-ajávámřeknu,proč.Pozměňovacínávrhkusneseníškolskéhovýboruvypouští,resp.nahrazujebody,kterýmibysezvládníhonávrhunovelyškolskéhozákonavypustilanováúpravaregistrupedagogickýchpracovníků.Musímesiuvědomit,žezavedenímtohotoregistrumajíbýtvytvořenypředpokladypronapravenídlouhodoběkritizovanéhonedostatkuobjektivníchstatistickýchúdajůostavu,vývojipedagogicképrofese.Státnemážádnýnástrojprosledovánídostupnostikvalifikovanýchpedagogů,jejichprofesníhorozvoje,pohybuasetrvánívevzdělávacísoustavě.Jábychjenvelmikrátce,tentextmátekdispozicivpozměňovacíchnávrzích,upozornilnajednuvěc.Jakořediteléjsmepravidelněprovádělitzv.rychlášetření.Neustáleseněcozjišťovalo,alenatrhuseučilyúplnějinéobory,nežbylyveškoláchpotřeba.Ostatněkvalifikovaníučitelénebyli.Ministerstvoodokamžiku,kdybylazrušenavyhláška,tuším,139,jetovpodstatěminulost,kteráurčovalapřesnéaprobaceabylanahrazenavolnějšímzákonem563,takvpodstatěnadruhémstupnimátekvalifikovanéhopedagoga,kterýmápříslušnévzdělánípodleparagrafuprávěvtomtozákoně,alenesledujísetzv.aprobace.Toznamenáučitelé,kteřímajíkonkrétníaprobacinakonkrétnípředmět.Amyslímsiosobně,žepokudbudeexistovattentoregistr,atakjakministerstvodeklarovalo,nejednáseonestandardnízátěž,protožemyslím,ževeškolstvísevypisujespoustajinýchnepotřebnýchvěcí,takvtomtopřípaděbytomohloskutečněsloužitknasměrováníakzískáníinformacíipropedagogickéfakulty,kteréoboryjepotřebastudovat.Druhý,kterýpovažujizadalekozávažnější,jejižzmíněnéindividuálnívzdělávání.Musímpředeslat,ženemámproblémsindividuálnímvzdělávánímjakotakovým,alepokudsipřečtetepříslušnýparagrafveškolskémzákoně,takzjistíte,žerozhodovacípravomocjepředevšímnařediteliškoly.Aleředitelškolynemá,kroměsprávníhořádu,protožemusípostupovatpodlesprávníhořádu,jakékolimožnostiposuzovatkomplexznalostí,vědomostí,všechtěchvěcí,kterévstupují.Játunebuduopakovatvěciotom,žetomůžebýtzneužito,protoženastranědruhéindividuálnívzdělávánímůžepomocižákůmsvýraznýmzdravotnímhendikepem,mámežáky,kteřímajíijinéproblémyakdyskutečněproindividuálnívzděláváníjedůvod.Alejepotřebastanovitjasnápravidlaprostěsevšímvšudy,včetněpravomocíředitele,včetněpovinnostíinstituce,povinnostírodičů,kontrolníchorgánů.Nenímožnétonechattakvágněupraveno,jakjetovsoučasnédobě.Můžesenámtotižstát-ajájsembylpodtlakemrůznýchlobbistickýchskupin,kterépřesněvědí,pročchtějíindividuálnívzdělávánítakovýmtozpůsobemlegalizovat.Jenprovás.Vusneseníškolskéhovýborusenavrhujedoplnitdoprojednávanénovelyškolskéhozákonaustanovení,kterávevšechzákladníchškoláchvČeskérepubliceplošněumožnípovolovatžákůmtzv.domácívzdělávání.Zákonpoužívápojmuindividuálnívzděláváníinadruhémstupnizákladníškoly.Záměrnězdůrazňujíplošněvevšechzákladníchškolách,neboťvsoučasnosti,anatoupozorňuji,vČeskérepublicemožnéindividuálnívzdělávánínadruhémstupnivněkterýchškoláchjevpokusnémověřovánívyhlašovanémMinisterstvemškolství,mládežeatělovýchovy.Pokusnéověřováníbylonakonciroku2014rozšířeno,takženyníjevkaždémkrajidostupnázákladníškola,kterámůžeindividuálnívzdělávánížákovidruhéhostupněpovolit.Jednáseoškoly,kterésenatutoagenduspecializujíazvládajíjaksouvisejícíadministrativu,takmetodickévedenírodičů,nezbytnépřezkušovánížákůakontroluplněnípodmínekproindividuálnívzdělávání.VúzkémkontaktustěmitoškolamijeNárodníústavprovzdělávání,kterýškolámposkytujemetodickoupomoc.Upozorňujiprávěnavyššínáročnostvzdělávánínadruhémstupni.Tojedůvodem,pročzdenarozdílodvzdělávánínaprvnímstupnidosudnebyloumožněnopovolovatindividuálnívzdělávánívevšechškolách.Ačkolivpokusnéověřovánívomezenépodobě,pokudjdeopočetškol,kterédonějbylyzapojeny,přinášelovesměsdobrévýsledky,jenutnépřihlížetktomu,žejdeoověřovánívideálníchpodmínkách.Obsahvzdělávánínadruhémstupnikladevyššínárokynaosoby,kteréžákavzdělávají,astímsouvisítakévětšínáročnostprokmenovouškolu.Ředitelškolyposuzujepodmínkypropovoleníindividuálníhovzdělávání,atonejenvřízení,vněmžopovolenírozhoduje,aleběhemindividuálníhovzdělávánímusítakéředitelposuzovat,zdajsousplněnyočekávanévýstupyvzdělávání,apřípadněrozhodujeozrušeníindividuálníhovzdělávání.Znovuupozorňuji,žezdechybípřesnýpopisprocedury.Jezřejmé,ževprostředípokusnéhoověřovánínebudoutytosituacetakčasté,apokudnastanou,budouzvládnutelnéspodporouzestranystátu.OtevříttutooblastprovšechnyzákladníškolyvČeskérepublicebyvšakznamenalouvalitnaškolydalšíadministrativníbřemeno,kterémůžebýtmnohemefektivnějinesenospecializovanousítíškolvrámcipokusnéhoověřování.Vestávajícímmodelupovolováníindividuálníhovzděláváníseprotonejevíjakovhodnéplošněrozšířittutomožnostnadruhýstupeňvevšechzákladníchškolách.Protobychseijápřimlouval,abychomzcelajednoznačněotomtovedliodbornoudiskusiavrátilisektomutotématuakzákonnéúpravěvdalšímkolezměnveškolskémzákonu.Vpodstatějepotřebadiskutovatsřediteliškol,spříslušnýmiúřady,vyhodnotitvýstupy.Ještěupozorňujinajednuvěcvrámciindividuálníhovzdělávání,kterápadlanavýboru.Jetoofinancích,protoženaškolypřenesemepoměrněvelkouzátěž,aleuberemejimfinančníprostředky.Nedovedusipředstavit,žebyseškola,kterápovolíindividuálnívzdělávání,žákovinevěnovalavtakzvanýchkonzultacích.Takžetojedalšízdůvodů,prokterésimyslím,žebychomměliotétoproblematicedálediskutovat.Děkuji.