2013-017-04-057
57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji panu ministrovi a nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení , paní poslankyně Vlasta Bohdalová . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Vlasta Bohdalová
Dobré odpoledne , vážená paní místopředsedkyně , vážený pane ministře , členové vlády , kolegyně , kolegové . Je těžké vystupovat se zpravodajskou zprávou po vyčerpávajícím úvodu pana ministra , protože vás podrobně provedl pěti nebo šesti zásadními body , které novela zákona č . 561 / 2004 Sb . obsahuje . Jenom chci říci , že je to už asi třicátá novela tohoto zákona , ale není to novela , která je vynucena jen tak něčím , ale je to novela , kterou si vynutila praxe , běžný život na základních , středních školách , běžný život v obcích zřizovatelů . Chtěla bych znovu shrnout , co tato novela obsahuje . Myslím si , že největší rozsah této novely je v § 16 , tzn . v paragrafu , který se týká vzdělávání žáků a dětí a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami . O tomto tématu bylo v české školské veřejnosti za poslední dobu , za poslední roky , musím říct , řečeno velmi mnoho . Mnoho jsme se dohadovali o tom , jakým způsobem tento proud má být vzděláván , a myslím si , že máme před sebou návrh zákona takový , který vychází vstříc jak tomu , na co jsme hrdí , tzn . existenci speciálních a praktických škol , ale také velmi silně podporuje inkluzi žáků s některými vadami do normálního běžného vzdělávacího proudu . A já si myslím , že pokud tuto novelu přijmeme , konečně vyjdeme vstříc evropské legislativě , protože se za námi stále táhne nevyřešený rozsudek z roku 2007 . Velice důležité je také zavedení registru pedagogických pracovníků , protože každý rok nám odchází z pedagogických fakult mnoho absolventů . Pravdou je , že tito absolventi mnohdy nejdou do praxe , ale co je ještě horší , že ti , kteří se rozhodnou jít do praxe , neodpovídají potřebám , které mají základní a střední školy . Stále se bavíme i s panem ministrem o posílení výuky matematiky , o budoucím zavedení maturity z matematiky , ale s čím se potýkáme , je nedostatek kvalifikovaných pedagogů , kteří mají matematiku a informatiku . Navíc víte dobře , přednedávnem jsme tady hovořili o novele zákona o pedagogických pracovnících . Hovořili jsme tady také o kvalifikaci pedagogických pracovníků a naše koaliční vláda má záměr vytvořit kariérní řád . Ale bez toho , aby existoval takovýto registr pedagogických pracovníků , nemůže zodpovědně vláda ani my ve Sněmovně na kariérním řádu pracovat . Další oblastí je ukončování středního vzdělání , které se týká především těch oborů , které jsou ukončeny učňovskou zkouškou . O státní maturitě už tady bylo řečeno hodně , ale o tom , co je důležité , aby vycházeli standardně vzdělaní a připravení odborníci v řemeslných oborech , jsme tady ještě nehovořili . Zatím se tento projekt ověřoval a musíme říci , že se osvědčil . Proto je zde navrženo , aby byl uveden legislativně do praxe . Poslední oblastí , školy se od změny správního řádu v roce 2011 potýkají s různými problémy z hlediska správního řízení , a proto je zde navrženo několik změn , které ředitelům škol usnadňují orientovat se v těchto správních řízeních . A nemůžu ani opomenout věc , která se týká pracovního poměru ředitelů škol . Já bych vás jenom chtěla upozornit , že ano , ředitelé škol jsou zřizovateli jmenováni na období šesti let , ale potom v podstatě , pokud nepokračují dál , tak se nemají kam vrátit , a když v té době stojíme o mladé lidi , kteří se postaví do vedení škol , chtějí si vzít hypotéku nebo začít stavět byt , tak oni mají pracovní poměr na dobu určitou a nikdo , bankovní domy jim úvěry , hypotéky nedají , a to popírá to , že chceme , aby v čele škol byli mladí nebo absolventi , lidé se zkušeností , kteří se chtějí rozvíjet . V této části jim novela vychází vstříc . Mohla bych tady o tom hovořit -
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name