2013-012-03-016
16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 255/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Gabriela Pecková . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Gabriela Pecková
Dobrý večer , dámy a pánové . Založení rodiny znamená vždy nárazové zvýšení nákladů a zcela jistě dlouhodobě -
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Paní poslankyně , moc se omlouvám , ale doopravdy prosím , aby v levé části sálu se kolegyně a kolegové ztišili , abychom mohli v klidu pokračovat v jednání . Děkuji . Prosím .
Poslankyně Gabriela Pecková
Cílem vládního návrhu je podpořit mladé nízkopříjmové rodiny právě v této situaci . Návrh představuje jak změny systémové , jakým je porodné na druhé dítě , tak změny parametrické , jako je konkrétní výše porodného , jako dávky státní sociální podpory , a to v částce 13 tisíc na první dítě a v částce 10 tisíc na druhé dítě . A také potom změnu koeficientu pro výpočet hranice pro výpočet vzniku nároku , a to z původních 2,4 na 2,7 . Vynásobením životního minima tímto novým koeficientem se tedy ona zmíněná hranice pro přiznání nároku posunuje z 18 504 na 20 817 korun příjmu rodiny . Současně , jak tady zaznělo , je řešena problematika při osvojení nebo svěření dítěte do péče , a to dítěte do jednoho roku věku rozhodnutím soudu před rozhodnutím o osvojení . Srozumitelně přeloženo , je tedy řešená pěstounská péče . V poslední řadě návrh upravuje explicitně okruh oprávněných osob , kterým nárok vzniká z titulu příjmu použitelných předpisů Evropské unie v souvislosti s volným pohybem pracovníků . Z logiky věci vyplývá , že takovéto změny nemohou být rozpočtově neutrální . Navýšení mandatorních výdajů by se v případě přijetí tohoto návrhu pohybovalo kolem 330 milionů a celkový náklad na výplatu porodného by tedy činil něco mezi 470 až 480 miliony . Samozřejmě že každé navýšení mandatorních výdajů znamená další zadlužování a v tomto případě paradoxně si vypůjčujeme od těch dětí , jejichž narozením nárok na dávku vznikl . Stát pomáhat rozhodně má , ale aby tato pomoc byla účinná a efektivní , je nutné , aby pomáhala adresně . V této variantě , která je v návrhu označovaná jako římská jedna , je zachovaná tato dávka jako testovaná , na rozdíl od varianty pod označením římská dvě , která test příjmů odstraňuje , a kromě rozpočtových dopadů se tak dostává i do rozporu s právem Evropské unie . Z mého pohledu jednorázová dávka nikterak neřeší dlouhodobě nepříznivou ekonomickou situaci mladých rodin , a to především proto , že neřeší její příčinu . Tou totiž není narozené dítě . Tou je problematický vstup na trh práce , tedy nezaměstnanost absolventů na všech vzdělávacích stupních , nízké reálné mzdy a také malá nabídka zkrácených úvazků , a mohla bych v tom výčtu pokračovat . Já sama bych si moc přála , aby demografické parametry měly opačnou dynamiku . Zrovna tak bych velmi ráda viděla , kdyby se snížil věk , kdy mladí lidé zakládají rodiny , protože odkládání rodičovství do pozdějšího věku znamená zvýšené náklady především na zdravotní péči . Nic z toho ale tento návrh zajistit nemůže , jako to neumí ani před několika hodinami diskutovaných 10 % DPH na Sunar , sazbu tedy . Přesto považuji za přínosné o těchto návrzích mluvit , analyzovat je , a proto si dovolím doporučit posunutí tohoto návrhu do druhého čtení a přikázat ho k projednání výboru pro sociální politiku . Děkuji za pozornost . (Potlesk napravo.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name