2013-012-03-013
13. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 260/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
13 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 260 / - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček , který je u stolku zpravodajů . Požádal bych pana poslance Bohuslava Svobodu , který je zpravodajem pro první čtení , ale kterého nevidím . Ten je podle záznamů omluven . Poprosil bych výbor pro zdravotnictví , aby se dohodl na novém zpravodaji , abychom ho mohli odhlasovat ještě předtím , než bude úvodní slovo . Může někdo z výboru pro zdravotnictví ? Dobře , takže pan kolega Krákora bude zpravodajem . Rozhodneme o tom v hlasování číslo 35 . Ptám se , kdo je pro to , aby pan poslanec Krákora byl zpravodajem tohoto tisku . Kdo je proti ? Děkuji vám . Hlasování pořadové číslo 35 . Z přítomných 121 poslance pro 111 , proti 1 . Návrh byl přijat . Máme tedy nového zpravodaje . Nyní požádám pana ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka o jeho úvodní slovo . Prosím , pane ministře .
Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl předkládaný návrh zákona novelizující zákon o veřejném zdravotním pojištění . Jde o návrh vycházející z programového prohlášení vlády , které v části týkající se zdravotnictví , obsahuje mimo jiné závazek ke zrušení regulačního poplatku za recept i za ošetření v ambulantní sféře , a to s účinností od 1 . ledna 2015 . Regulační poplatky ve zdravotnictví představují nespravedlivou sociální zátěž občanů , kteří se již tak často nacházejí v nepříznivé životní situaci a tím vytvářejí překážky v přístupu ke zdravotní péči . Původně byly tyto poplatky zakotveny do právního řádu se záměrem , že zabrání plýtvání s finančními prostředky veřejného zdravotního pojištění na takzvanou zbytnou péči . Související administrativní i finanční zátěž dopadající jak na lékaře , tak na pacienty přitom neodpovídá jejich přínosům a nakonec neplní ani cíle , pro které byly zavedeny . Ostatně také z těchto důvodů byly například ve Spolkové republice Německo již ke konci roku 2012 zrušeny poplatky za ošetření u lékaře . Podle dat Ústavu zdravotnických informací a statistiky došlo sice okamžitě po zavedení regulačního poplatku za ambulantní ošetření k poklesu z přibližně 129 milionů na 107 milionů vyšetření ročně , nicméně v bezprostředně následujícím roce 2009 již opět počet vyšetření stoupl na přibližně 116 milionů ročně , kde se udržuje i nyní . Regulační funkci poplatků lze tedy považovat ve srovnání s poplatkem za využití pohotovosti za značně omezenou . Poplatek za recept , resp . v době zavedení poplatek za položku na receptu , sice snížil počet ročně vydaných receptů , ovšem nijak zásadně se neprojevil v celkové spotřebě léčivých přípravků . Je to především lékař , který musí znát zdravotní stav pacienta a podle toho rozhodnout , zda léčivý přípravek předepíše , či nikoliv . Jen stěží je poté možné takový poplatek považovat za regulační a zatěžovat povinností jeho úhrady pacienta , který je navíc již zatěžován u velké části léčiv spoluúčastí ve formě doplatků . Současně vzhledem k řadě dalších faktorů působících v oblasti cen a úhrady léčiv mají poplatky za recept pouze marginální vliv na čerpání finančních prostředků ze systému veřejného zdravotního pojištění na lékárenskou péči , proto se jejich zavedením nerealizovala úspora ani v této oblasti . Cílem navrhované právní úpravy je tedy zrušení regulačních poplatků ve zdravotnictví s výjimkou regulačního poplatku za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubního lékařství . Tento poplatek zůstane jako jediný zachován , a to ve stávající výši 90 korun . Principiálně zůstanou zachovány také výjimky z jeho hrazení , jakož i stanovený účel použití vybraných poplatků , to znamená , i nadále bude platit , že poskytovatel je povinen použít vybrané regulační poplatky na úhradu nákladů spojených s provozem a modernizací příslušného zdravotnického zařízení . Na závěr je třeba uvést , že výpadek příjmů poskytovatelů zdravotních služeb ze zrušovaných poplatků bude těmto poskytovatelům kompenzován . V tomto ohledu připomínám zejména přijatou novelu zákona o pojistném na veřejné zdravotním pojištění číslo 109 / 2014 Sb . , která nabyla účinnosti 1 . července , a pro systém veřejného zdravotního pojištění v roce 2015 to bude znamenat zdroje příjmů ve výši 4,2 mld . korun . Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně a páni poslanci , předložený návrh odstraňuje právní úpravu , která ve vztahu k pojištěncům vyhledávajícím potřebné zdravotní služby představuje zátěž a přitom nevede k významně efektivnějšímu využívání zdravotních služeb , a proto se na vás obracím s žádostí o podporu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name