2013-012-02-005
5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Poslanec Jiří Zlatuška
Je to zákon o pedagogických pracovnících , takže je to docela stylové , že předsedající se musí chovat tak trošku jako učitel uklidňující neposlušné žáčky . My jsme včera absolvovali jednání výboru k této věci , čili je splněno to , že výbor k tomu zasedal . Já bych v tomto konstatoval , že co se týče návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů ve znění dalších předpisů , tak jak tady včera pan ministr konstatoval , jedná se o řešení problému , který vznikl nečinností minulých vlád , resp . minulých ministrů školství od roku 2004 , kdy byl předchozí zákon přijat . Bylo tam legisvakanční ustanovení , které umožnilo působit nekvalifikovaným pracovníkům po dobu deseti let . Původně to byla doba pěti let , bylo to jednou prodlouženo na deset let a tato doba vyprší . Jak jsme byli informováni , byla k tomu vypracována analytická zpráva na základě mimořádného šetření Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy o nekvalifikovaných pedagogických pracovnících učitelích , ze které vyplynulo , že situace je skutečně velmi alarmující . Mimo jiné ze zprávy vyplývá , že 50 % , nebo téměř polovina těch nekvalifikovaných učitelů nemá ani vysokoškolské vzdělání , má jenom střední vzdělání . Zároveň z toho vyplynula velká geografická nerovnoměrnost zastoupení těchto učitelů . Jsou oblasti , ve kterých je velké množství nekvalifikovaných učitelů , jinde naopak jsou čerství absolventi pedagogických fakult , kteří jsou v evidenci úřadů práce jako nezaměstnaní . Nicméně nebylo možné najít jednoduchý způsob , jak tady tyto vzdálené nerovnoměrnosti vypořádat . Z toho vznikl návrh , který máme ve druhém čtení , který jednak předpokládá prominutí některých kvalifikačních ustanovení , která byla původně zákonem předpokládána , a dále řeší několik věcí , řekl bych , praktického charakteru , kdy odborníci zejména v souvislosti s uměleckými profesemi nebo uměleckou pedagogikou plus výukou cizích jazyků u rodilých mluvčích zajišťují způsobem , kde není z pohledu Ministerstva školství rozumné je protahovat formálním vzděláváním . Na včerejším výboru jsme se zabývali možnostmi , nakolik diskuse , která proběhla na zasedání podvýboru pro regionální školství , opravňuje k tomu v této době ještě přicházet s pozměňujícími návrhy k tomu vládnímu návrhu . Motivace toho , proč ten vládní návrh nějakým způsobem pozměňovat , ta se dá najít ve velmi dramatické debatě kolem toho , zda tento návrh mění , nebo nemění ta základní paradigmata , která se v České republice ustanovila kolem vzdělávání učitelů . Stát garantuje vzdělávání . Stát dává podmínky na to , jakým formálním vzděláním musí učitelé projít . Vedle toho máme povinnou školní docházku , kde rodiče posílají děti do škol , a stát tady těmito formálními kritérii garantuje jistou úroveň . (V lavicích panuje rušící debata.) Debata kolem těch možných změn se týkala mimo jiné toho , nakolik uznávání kvalifikací řediteli škol narušuje tady tento princip . Víceméně kdybych to měl shrnout jednoduchým příměrem , tak jak padlo na jednání výboru . Je to otázka , nakolik se v jiných oblastech , třeba v řízení motorových vozidel , spokojíme s tím , že člověk , který umí řídit auto , nemusí mít řidičský průkaz , nebo nakolik bychom byli spokojeni s tím , že by v nemocnici o léčbě , která se bude používat , nebo o lécích , rozhodoval výhradně ředitel v tom smyslu , že si nebude všímat klinických zkoušek , nebude si všímat lege artis a bude prostě usuzovat jenom ze své vlastní zkušenosti . Ten příměr by byl třeba " zemřelo nám jenom 15 % pacientů " , tak je tahle léčba , byť je obecně považovaná za šarlatánství , dobrá . Toto je jedna z poloh , která fakticky byla v té dlouhé debatě diskutována . Jenom vlastně průchod mezi Scyllou trvání na striktních požadavcích současného zákona , kde kvalifikaci mnoho učitelů nemá , žáci jsou s nimi spokojeni , ředitelé škol také , a není tam vidět rozumný způsob , jak si formální vzdělání doplnit , a Charybdou částečného rozvolnění té situace . Z této debaty nepřináším usnesení , to by nebylo možné , abychom jednali , ale mám doporučení výboru -
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name