|

2013-012-02-005

5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - druhé čtení

Date2014-07-16
Meeting2013/012
Agenda Item2013/012/005
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/bqbs/b02200501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Poslanec Jiří Zlatuška Je to zákon o pedagogických pracovnících, takže je to docela stylové, že předsedající se musí chovat tak trošku jako učitel uklidňující neposlušné žáčky. My jsme včera absolvovali jednání výboru k této věci, čili je splněno to, že výbor k tomu zasedal. bych v tomto konstatoval, že co se týče návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů ve znění dalších předpisů, tak jak tady včera pan ministr konstatoval, jedná se o řešení problému, který vznikl nečinností minulých vlád, resp. minulých ministrů školství od roku 2004, kdy byl předchozí zákon přijat. Bylo tam legisvakanční ustanovení, které umožnilo působit nekvalifikovaným pracovníkům po dobu deseti let. Původně to byla doba pěti let, bylo to jednou prodlouženo na deset let a tato doba vyprší. Jak jsme byli informováni, byla k tomu vypracována analytická zpráva na základě mimořádného šetření Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o nekvalifikovaných pedagogických pracovnících učitelích, ze které vyplynulo, že situace je skutečně velmi alarmující. Mimo jiné ze zprávy vyplývá, že 50 %, nebo téměř polovina těch nekvalifikovaných učitelů nemá ani vysokoškolské vzdělání, jenom střední vzdělání. Zároveň z toho vyplynula velká geografická nerovnoměrnost zastoupení těchto učitelů. Jsou oblasti, ve kterých je velké množství nekvalifikovaných učitelů, jinde naopak jsou čerství absolventi pedagogických fakult, kteří jsou v evidenci úřadů práce jako nezaměstnaní. Nicméně nebylo možné najít jednoduchý způsob, jak tady tyto vzdálené nerovnoměrnosti vypořádat. Z toho vznikl návrh, který máme ve druhém čtení, který jednak předpokládá prominutí některých kvalifikačních ustanovení, která byla původně zákonem předpokládána, a dále řeší několik věcí, řekl bych, praktického charakteru, kdy odborníci zejména v souvislosti s uměleckými profesemi nebo uměleckou pedagogikou plus výukou cizích jazyků u rodilých mluvčích zajišťují způsobem, kde není z pohledu Ministerstva školství rozumné je protahovat formálním vzděláváním. Na včerejším výboru jsme se zabývali možnostmi, nakolik diskuse, která proběhla na zasedání podvýboru pro regionální školství, opravňuje k tomu v této době ještě přicházet s pozměňujícími návrhy k tomu vládnímu návrhu. Motivace toho, proč ten vládní návrh nějakým způsobem pozměňovat, ta se najít ve velmi dramatické debatě kolem toho, zda tento návrh mění, nebo nemění ta základní paradigmata, která se v České republice ustanovila kolem vzdělávání učitelů. Stát garantuje vzdělávání. Stát dává podmínky na to, jakým formálním vzděláním musí učitelé projít. Vedle toho máme povinnou školní docházku, kde rodiče posílají děti do škol, a stát tady těmito formálními kritérii garantuje jistou úroveň. (V lavicích panuje rušící debata.)Debata kolem těch možných změn se týkala mimo jiné toho, nakolik uznávání kvalifikací řediteli škol narušuje tady tento princip. Víceméně kdybych to měl shrnout jednoduchým příměrem, tak jak padlo na jednání výboru. Je to otázka, nakolik se v jiných oblastech, třeba v řízení motorových vozidel, spokojíme s tím, že člověk, který umí řídit auto, nemusí mít řidičský průkaz, nebo nakolik bychom byli spokojeni s tím, že by v nemocnici o léčbě, která se bude používat, nebo o lécích, rozhodoval výhradně ředitel v tom smyslu, že si nebude všímat klinických zkoušek, nebude si všímat lege artis a bude prostě usuzovat jenom ze své vlastní zkušenosti. Ten příměr by byl třeba "zemřelo nám jenom 15 % pacientů", tak je tahle léčba, byť je obecně považovaná za šarlatánství, dobrá. Toto je jedna z poloh, která fakticky byla v dlouhé debatě diskutována. Jenom vlastně průchod mezi Scyllou trvání na striktních požadavcích současného zákona, kde kvalifikaci mnoho učitelů nemá, žáci jsou s nimi spokojeni, ředitelé škol také, a není tam vidět rozumný způsob, jak si formální vzdělání doplnit, a Charybdou částečného rozvolnění situace. Z této debaty nepřináším usnesení, to by nebylo možné, abychom jednali, ale mám doporučení výboru -

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name