|

2013-006-08-068

68. Výroční zprávy a účetní závěrky zdravotních pojišťoven za rok 2012 s vyjádřením vlády spolu se souhrnným hodnocením, hodnocením výročních zpráv a účetních závěrek za rok 2012 jednotlivých zdravotních pojišťoven a tabulkovými přílohami /sněmovní tisk 51/

Date2014-02-14
Meeting2013/006
Agenda Item2013/006/068
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/006schuz/bqbs/b25106801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi. Tento tisk projednal také výbor pro zdravotnictví. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 51/1. Nyní prosím zpravodaje výboru pana poslance Jiřího Skalického, aby nás o jednání výboru informoval a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jiří Skalický Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, příslušný tisk a zpráva byla rozeslána všem poslancům 6. prosince loňského roku. Organizační výbor ji přikázal 12. prosince loňského roku výboru pro zdravotnictví. Výbor pro zdravotnictví tuto zprávu projednal a vydal své usnesení jako tisk 51/1 s doporučením schválit. Pak samozřejmě přečtu celý návrh usnesení. Z předložené zprávy, kterou zde pan ministr obsáhle okomentoval, bych jenom upozornil, nebo vyjmul některé zajímavé momenty a body. Celý rok 2012 byl charakterizován pokračující ekonomickou recesí, poklesem HDP, poklesem výběru pojistného, nárůstem nezaměstnanosti. Dále zde bylo naprosto atypické mimořádné přerozdělení, které proběhlo v roce 2012, kdy jedna třetina zůstatku běžných účtů z fondu zdravotního pojištění byla převedena na zvláštní účet přerozdělení. Úhradová vyhláška upravila některé podmínky platné v roce 2011. Ostatní podmínky ekonomické a platby státu, jak bylo konstatováno, zůstaly konstantní či neměnily se. V daném období bylo u našich pojišťoven pojištěno 10 404 162 pojištěnců, přičemž tento rok byl charakterizován jednak sloučením České průmyslové zdravotní pojišťovny a pojišťovny Metal-Aliance a výrazným odlivem pojištěnců VZP, a to k Vojenské zdravotní pojišťovně ve výši 100 tis. pojištěnců. Tady bych se pozastavil nad tímto faktem, kdy VZP v podstatě dlouhodobě bojuje s nekalou konkurencí speciálně Vojenské zdravotní pojišťovny, která za pomoci marketingových agentur a za úplatu přetahuje pojištěnce VZP, což je samozřejmě protizákonné, nicméně tato praxe se děje. Pokud se týče celkových příjmů z hlediska zdravotního pojištění, tak jenom poznámka, že bylo 6 mil. 93 tis. státních pojištěnců, a tedy od státu přišlo do systému zdravotního pojištění zhruba 52 miliard. Saldo příjmů a výdajů systému zdravotního pojištění bylo záporné. Bez mimořádného vlivu přerozdělení bylo toto saldo příjmů a výdajů celkem ve výši 6 mld. 740 mil. Pokud se týče závazků, tady bych se krátce zmínil o tom, že všechny zdravotní pojišťovny kromě VZP dodržely své závazky splatnosti ke konci roku 2012, pouze Všeobecná zdravotní pojišťovna měla po splatnosti 740 mil., a to i přes pomoc mimořádného přerozdělení. Bez tohoto mimořádného přerozdělení by činily závazky VZP po splatnosti 3,8 mld. Zajímavý byl vývoj limitu nákladů na činnosti zdravotních pojišťoven, nebo chcete-li režijních nákladů, o kterých se kolikrát velmi často diskutuje, tak tento limit a tato výše nebyla od roku 2006 upravována, čili zvyšována, souhrn maximálních limitů a skutečná výše přídělů na tuto činnost byla 6,8 mld., přičemž v této částce byla trvalá úspora v provozních výdajích Všeobecné zdravotní pojišťovny ve výši půl miliardy korun, kdy se začaly projevovat určité provozní úspory, změna organizační struktury i snižování počtu zaměstnanců. Krátce bych se ještě zmínil o zdravotních pojišťovnách v likvidaci a v konkursu, kdy musím konstatovat, že speciálně Mendelova zdravotní pojišťovna, jejíž likvidace byla zahájena v roce 1997, dodneška nebyla vyřešena a zejména poslední roky likvidace jsou naprosto neekonomické, protože nejsou žádné příjmy z pohledávek a jsou pouze provozní výdaje. Pro pracovně dobrý byznys pro správce konkursní podstaty. Pokud se týče regulačních poplatků a doplatků za léky a potraviny pro zvláštní lékařské účely, tak o regulačních poplatcích bylo řečeno mnohé. Jenom co k doplatkům. Doplatky za léky byly v tomto roce ve výši 2 mld. 465 mil., přičemž došlo samozřejmě k překročení zákonných ochranných limitů pacientů a byly provedeny vratky, a to 1 mil. 864 tis. pojištěnců ve výši 422 mil. korun. Čili je to jenom důkaz toho, že ochranné limity fungovaly i v této době. Náklady na jednoho pojištěnce byly diametrálně rozdílné u Všeobecné zdravotní pojišťovny a u ostatních zdravotních pojišťoven, kdy u Všeobecné zdravotní pojišťovny činily v průměru 23 293 korun, u oborových zdravotních pojišťoven 18 719 korun. z tohoto rozdílu je vidět obrovský nepoměr mezi náklady mezi pojištěnci VZP a ostatních pojišťoven a z toho pochopitelně v minulosti plynuly a dodneška přetrvávají, byť již ne v takové míře, ekonomické problémy Všeobecné zdravotní pojišťovny a postupná snaha o narovnání a změnu parametrů přerozdělování a pojištění. Je pravda, že úhradová vyhláška již na letošní rok na tuto situaci reagovala a postupně tyto dramatické rozdíly snižuje, nicméně věřím, že i současné ministerstvo v tom trendu bude pokračovat tak, aby platila premisa, že za stejný výkon zdravotní pojišťovnz platí stejně ve všech zdravotnických zařízeních. Závěrem. Rok byl charakterizován recesí ekonomiky, poklesem výběru pojistného, udržením doby splatnosti v jednotlivých zdravotnických zařízeních, vysokými vnitřními dluhy VZP vůči svým fondům, odlivem pojištěnců od Všeobecné zdravotní pojišťovny, neefektivní likvidací Mendelovy zdravotní pojišťovny a dal by se charakterizovat jako rok úspor a snahy alespoň o stabilizaci a fungování celého zdravotního systému. Tolik ke zprávě, která byla projednána ve zdravotním výboru. Jestli, pane předsedající, mohu přečíst návrh usnesení?

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name