2013-006-07-027
27. Návrh poslanců Miroslava Grebeníčka, Zuzky Bebarové-Rujbrové, Marty Semelové a Kateřiny Konečné na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 60/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji zástupci navrhovatelů Miroslavu Grebeníčkovi . Ještě přečtu omluvu . Omlouvá se z jednání pan poslanec Josef Hájek z rodinných důvodů , a to od 16 hodin . Nyní tedy žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Františka Váchu , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec František Vácha
Pane předsedající , dámy a pánové , slyšeli jste představení sněmovního tisku 60 , který se zabývá zvýšením sociálního stipendia pro studenty . Jedná se o § 91 odst . 3 , kdy žadatelé navrhují , aby se zvýšilo stipendium pro sociálně slabé z 1 620 korun na 2 100 korun . Tento návrh je téměř shodný s tiskem 1115 minulého volebního období , který byl zamítnut . Na rozdíl od tisku 1115 v tomto předkládaném návrhu dochází ke změně , že koeficient , který byl v tisku 1115 jako 2 , se mění na 1,5 , tím pádem se jedná o shodný počet příjemců , jako je doposud , tzn . zvyšuje se pouze částka . V důvodové zprávě , jak říká vláda , chybí odhad nákladů . Nerozumím proč . Já když jsem to počítal , podle mého názoru by zvýšené náklady byly v částce kolem 16 mil . korun . Vláda v demisi vyslovila s tímto návrhem nesouhlas . Má několik argumentů . První argument , že se jedná o shodný tisk s tiskem 1115 . Další argument - odhad vlády - nárůst o 35 mil . korun . Jak jsem říkal , podle mého to není úplně pravda . A dalším argumentem je , že Ministerstvo školství nemá naplánované prostředky v rozpočtu , což si myslím , že není úplně vhodný argument . Dalším argumentem je , že sociální problematika je řešena jinými zákony - zákon 117 o sociální podpoře , 111 / 2006 o hmotné nouzi . Tyto zákony však neřeší zvýšené náklady rodičů na vysokoškolská studia svých dětí . Takže já bych se přihlásil do obecné rozpravy a navrhuji přikázat tento tisk výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu . A přestože návrh podává strana , jaká ho podává , a to , co předvedla třeba kolem lustračního zákona , doporučuji Sněmovně , aby tento návrh postoupila do druhého čtení . A tímto se hlásím do rozpravy .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji , pane zpravodaji . A otevírám rozpravu . Zpravodaj má přednost , takže budete první před řádně přihlášenými i před dalšími , kteří jsou s přednostním právem . Pane zpravodaji , máte slovo v obecné rozpravě .
Poslanec František Vácha
Děkuji . Kolegyně , kolegové , náš právní řád zaručuje bezplatné vzdělání , což není úplně pravda , protože všichni víme , že nic není zadarmo . Někteří z nás máme děti na vysoké škole a víme , že mít dítě na vysoké škole znamená zvýšené životní náklady během studia . Většinou je to mimo bydliště , musíte kupovat učební pomůcky , knihy , studenti cestují . Z praxe víme , že dáváme těm dětem i několik tisíc měsíčně . Když se zaměřím na důvodovou zprávu , důvodová zpráva mi připadá , aspoň tak , jak nám byla předložena , jako velmi slabá . Tohle kdyby mi přinesl student jako seminární práci , tak ho s tím rovnou vyhodím . Chybí samozřejmě odhad zvýšených nákladů . Když se podíváte , kolik v roce 2012 bylo vyplaceno na sociálních stipendiích , bylo to pouhých 54 mil . korun . Pouhých 54 mil . korun . Z praxe vím , že u nás na fakultě to pobírá zhruba pár studentů - tři čtyři studenti pobírají sociální stipendium . To znamená , obyčejnou trojčlenkou , možná že ta úvaha je špatná , dojdete k navýšení o nějakých 16 mil.korun . Věřím tomu , že Ministerstvo školství je schopno 16 mil . korun ve svém rozpočtu najít . Další , co mi v důvodové zprávě chybí , je , že důvodová zpráva byla v podstatě opsána z návrhu 1115 . Předkladatelé si vůbec nedali práci s tím , aby odhadli rozpočet nebo náklady za rok 2013 , což myslím , že tu práci si s tím mohli dát . Další , co je tam zavádějící , jsou údaje o zvyšování chudoby . Ano , samozřejmě , z levé části spektra slyšíme dnes a denně argumenty o tom , jak se naše republika propadá do chudoby . Ve zprávě vlády k tisku 1115 se píše , že počet rodin pod hranicí chudoby se mezi roky 2012 a 2013 snížil o cca 30 tisíc . A samozřejmě to je vidět na tom , že se i snižuje objem peněz , které vyplácíme na těchto sociálních stipendiích . Takže bych poprosil kolegy z komunistické strany , aby příště tu důvodovou zprávu připravili lépe , aby to nevypadalo jenom jako mediální akce , že si chtějí zvýšit kredit , ale že chtějí opravdu těm studentům pomoct . Teď tady mám připravený rozbor stanoviska vlády , ale hovořil jsem s panem ministrem a vláda tento návrh podpoří a peníze i přesto , že by to bylo 35 mil . , ve svém rozpočtu najde . Nicméně bych se chtěl zastavit nad tím argumentem , že sociální problémy řeší zákon 117 / 1995 a 111 / 2006 . To není pravda . Zvýšené náklady na vysokoškolská studia tyto zákony neřeší . Já jsem si dal tu práci a kontaktoval jsem ředitele úřadu práce u nás v Českých Budějovicích a mohu vám říct , že rodiče studujících dětí , resp . zletilé dítě nedostává sociální dávky z důvodu studia na vysokých školách , to znamená , že z výše uvedeného vyplývá , že rodina není běžně podporována z důvodu zvýšených nákladů rodičů souvisejících se studiem potomka na vysokých školách . Pokud by student opustil hnízdo a přihlásil se někam jinam k trvalému pobytu , dostane měsíčně možná sociální podporu , možná podporu v hmotné nouzi , ale určitě výše , kterou dostane , nepokryje jeho náklady na vysokoškolská studia . Dalším příkladem může být příklad dělnice , která chodí na směnný provoz do práce k pásu , vydělá si třeba 12 tisíc čistého , je samoživitelka , má doma dvě děti , jedno chce poslat na vysokou školu , druhé chodí na střední školu . Tak v současném systému tato daňová poplatnice své dítě na vysokou školu nepošle . Nepošle ho proto , že na to nemá . Doufejme , že schválíme zvýšení těchto sociálních stipendií na částku 2 100 , ale já se obávám , že ani tato částka jí nepomůže k tomu , aby to dítě na vysoké škole mohlo studovat . Myslím si , že bychom se měli zamyslet nad nějakou formou půjček . Když už celá Sněmovna , kromě tamhletěch řad (vpravo) , odmítá školné , tak aspoň nad nějakou formou půjček , tak aby i děti z takovýchto rodin mohly studovat vysokou školu . Půjčka nemusí znamenat to , že by ji student po absolvování vysoké školy splácel . Může to být nastaveno tak , že ve chvíli , kdy student vysokou školu úspěšně absolvuje , půjčka se mu promíjí . Protože vezměte si ten příklad samoživitelky - ona své dítě nemůže poslat na vysokou školu , ale nějaký synek bohatých rodičů na vysoké škole tři roky studuje , my mu platíme studia z jejích daní a za tři roky třeba neudělá ani státnice a jde domů . Nevím , jestli víte , kolik stojí jeden vysokoškolák ročně náš státní rozpočet . Zkuste si to spočítat . Já se to úplně bojím tady říci , tak si to spočítejte sami . Závěrem tedy bych shrnul : Sociální stipendium se zvyšuje z 1 600 na 2 100 , počet příjemců se nezvyšuje . Podle mého propočtu zvýšený nárok na státní rozpočet bude přibližně 16 mil . Takže výsledkem tohoto zákona by byla podpora těch , kteří to potřebují a kteří si to skutečně zaslouží , což prokázali tím , že se i přes nepřízeň osudu , finanční tíseň svých rodičů , rozhodli vzít osud do svých rukou , zvýšit si kvalifikaci náročným studiem na vysoké škole a přispět tak svým talentem k rozvoji naší společnosti . Já tento návrh podpořím . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name