2013-050-05-033
33. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 854/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
33 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 117 / 1995 Sb . , o státní sociální podpoře , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 854 / - prvé čtení Měli jsme za sebou vystoupení paní ministryně , měli jsme za sebou vystoupení paní zpravodajky a rozprava nebyla otevřena . Ptám se , jestli se paní ministryně a paní zpravodajka chtějí ještě vyjádřit ke svým úvodním slovům . Není tomu tak . Mohu tedy okamžitě otevřít rozpravu . Rozpravu otevírám . Jako první je přihlášena paní poslankyně Marta Semelová , připraví se paní poslankyně Jitka Chalánková . Paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Marta Semelová
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vládní návrh zákona o státní sociální podpoře by měl , jak je uvedeno v důvodové zprávě , přispět k lepšímu sladění práce a rodinného života . Tento záměr má naši podporu , neboť naprostá většina mladých rodin podporu ze strany státu rozhodně potřebuje . A nejenom v souvislosti s rodičovským příspěvkem , ale také pokud jde o ekonomické zajištění , bydlení , práci , pro děti finanční dostupnost vzdělávání , mimoškolní zájmové činnosti a zdravotní péče . Tato komplexní systémová pomoc mladým rodinám s dětmi však řešena touto novelou není . To platí tedy o tomto návrhu , který se zabývá spíš kosmetickými úpravami místo toho , aby pomohl těm mladým rodinám , které se propadají do existenčních problémů . Dnes jsou u rodičovského příspěvku při rychlosti čerpání na dva , tři a čtyři roky . Novelou se celková částka , tedy 220 tisíc , nemění , ale bude moci být čerpána za kratší dobu . Co vidíme jako pochybné , je to , že je zacílena především na vysokopříjmové skupiny obyvatel , tedy na ty , kteří vydělávají nad 81 tisíc korun . Právě oni budou moci čerpat nejvyšší možnou částku , konkrétně 32 640 korun . Tuto částku vyčerpají za šest měsíců a pak jim de facto říkáme - můžete nechat dítě doma a běžte do práce . Jinak samozřejmě mohou pracovat i v průběhu těch šesti měsíců . A tady se ptám : Nedostává se tak dítě poněkud na vedlejší kolej ? Nezapomíná se na jeho potřeby a zájmy ? Ve věku pouhých šesti měsíců je pro jeho zdravý vývoj velmi důležitý stálý kontakt s blízkou osobou , s matkou či otcem , prostě péče rodiny . Uvědomuji si , že brzký návrat do práce je pro mnohé maminky velmi důležitý , a to z různých důvodů . Pro některé je to důležité vzhledem k nepříznivé ekonomické situaci rodiny , pro jiné z důvodu obavy o ztrátu zaměstnání , pro další z důvodu budování kariéry , případně obav o vývoj v oblasti , který je předejde . V žádném případě nezpochybňuji potřebu těchto rodičů do práce jít . Ale v době , kdy je dítěti pouze půl roku , je to opravdu brzy . Vláda by se měla zaměřit na takovou podporu , aby kvůli mateřství rodina nestrádala a nepropadala se do nebo pod hranici chudoby , aby se potřebné péči o malé dítě mohla věnovat . Přitom znovu zdůrazňuji , že zapojení žen do pracovního procesu považujeme za velmi důležité . Slaďování rodinného a pracovního života je významné téma , kterému je nutno věnovat stálou pozornost z důvodu ekonomického zajištění , ale také proto , aby žena neztratila kontakt s pracovním prostředím a se změnami , k nimž v profesní oblasti dochází , aby se měla kam vrátit , seberealizovat se , uplatnit své vzdělání , znalosti a dovednosti a zároveň aby měla možnost pečovat o své dítě . Problém , kdy žena vypadne z pracovního procesu , se odráží mimo jiné i v následném platovém ohodnocení , v pozdějším věku pak ve výměře důchodu , který je podle statistik mnohem nižší než u mužů , ale má v sobě i další problémy , jichž je v souvislosti s mateřstvím celá řada . Ne náhodou se mluví o tom , že mateřství a odchod do důchodu jsou vstupenkami do chudoby . Vláda se proto musí zaměřit v prvé řadě na prevenci , na to , aby se rodiny nedostávaly do situace , kdy se musí zadlužovat , jen aby zaplatily nájem , pomůcky do školy , zájmovou činnost , školní obědy či prázdniny . A to považuji v činnosti vlády za nedostatečné . Za důležité také považuji to , aby byl posílen princip solidarity , který byl za Nečasovy vlády výrazně ponížen . Nejde jen o problematiku , kterou právě probíráme , ale také například o daňové zákony , konkrétně o progresivní zdanění . Pokud jde o zrušení omezení pro nevýdělečně činné občany , jako jsou například studenti , OSVČ , nezaměstnaní , neplatící si sociální pojištění , nebo ti , kdo mají denní vyměřovací základ malý či minimální , myslím si , že ano , tento návrh pomůže v dané době pobírání rodičovského příspěvku , ale je nutno zabývat se i následnou dobou , co bude potom , aby po rychlejším vyčerpání příspěvku nenastal propad do hmotné nouze . Takže těch otazníků v souvislosti s předloženou novelou vidíme jako klub KSČM celou řadu a bude nutné návrh v průběhu legislativního procesu řádně prodiskutovat . Děkuji . (Potlesk poslanců KSČM.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name