57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona č. 87/2015 Sb. /sněmovní tisk 689/ - prvé čtení
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová57.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.108/2006Sb.,osociálníchslužbách,vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.292/2013Sb.,ozvláštníchřízeníchsoudních,vezněnízákonač.87/2015Sb./sněmovnítisk689/-prvéčteníZpověřenívládypředloženýnávrhuvedeministryněpráceasociálníchvěcíMichaelaMarksová.Prosím,paníministryně,ujměteseslova.Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela MarksováDěkujizaslovo.Váženápanímístopředsedkyně,poslankyněaposlanci,tentonávrhzákonasepředkládázejménazdůvodunezbytnostiřešitpoklesreálnéhodnotypříspěvkunapéči,kekterémudošlozaosmletjehoexistence,kdyvpodstatěnavýšennebyl,bylytamudělanéjenněkterézměnyuvnitř.Protosenavrhujevzákoněosociálníchslužbáchzvýšittytočástkyvevšechstupníchzávislostio10%,atosúčinnostíod1.srpna2016.Dálesevtomtozákonějakoveliceakutníupravujípodmínkyproposkytovánípobytovýchsociálníchslužebbezsouhlasuklientaavnávaznostinatutoúpravuseupřesňujístávajícíustanovenízákonaozvláštníchřízeníchsoudních,kteráupravujířízeníovyslovenínepřípustnostidrženíosobyvzařízenísociálníchslužebprotivůlitétoosoby.NezbytnostvyplývápředevšímzÚmluvyoochranělidskýchprávazákladníchsvobod.Třetíokruhúpravy,kterýtakypovažujemezaakutní,aprotojejižvtétotzv.malénovele,reagujenanarůstajícínegativníspolečenskýjev,kterýmjenelegálníposkytovánísociálníchslužeb.Takžesezderozšiřujekontrolnípravomockrajskýchúřadůokontroluzařízení,kterýmnebylovydánooprávněníkposkytovánísociálníchslužeb,asoučasnějenavrženozvýšeníhorníhranicepokutyukládanézatentosprávnídeliktposkytovánísociálníchslužebbezoprávněnízjednohonadvamilionykorun.Děkujizapozornost.Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkuji,paníministryně.Prosím,abyseslovaujalzpravodajproprvéčtenípanposlanecVítKaňkovský.Prosím,panezpravodaji,máteslovo.Poslanec Vít KaňkovskýVáženápanípředsedající,váženíčlenovévlády,váženápaníministryně,milédámy,váženípánové,paníministryněnásvesvémúvodnímslověpodrobněseznámilasdůvodypředloženívládníhonávrhuzákona,kterýmseměnízákonč.108/2006Sb.,osociálníchslužbách,vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.292/2013Sb.,ozvláštníchřízeníchsoudních,vezněnízákonač.87/2015Sb.,sněmovnítisk689.Považujiprotozaúčelné,abychsevesvézpravodajskézprávěomezilpouzenakrátkéshrnutítohotonávrhuzákonastím,žezmínímjedenkonkrétnínámětprodiskusivevýborech.Zákonupravujetřioblasti.Zvyšujevýšipříspěvkunapéčio10%vevšechstupníchzávislostíod1.8.2016,anižbyzasahovaldostrukturyvýšetěchtopříspěvků.Druhouoblastíjeúpravapodmínekdetenčníhořízení,jakužvysvětlovalapaníministryně,tedystavu,kdyklientpobytovésociálníslužbyvyjadřujesvůjvážněmíněnýnesouhlasspobytemvzařízeníchsociálníchslužeb.Třetíoblastíjezvýšenípravomocikrajskýchúřadůvoblastibojeprotinelegálnímprovozovatelůmsociálníchslužeb.Nyníbychserádzmínilojednékonkrétníoblasti,kteroubychvelmirádnavrhlprodiskusivevýborech.Zdesejednáopředkladatelemnavrženoulhůtu24hodinprooznamovacípovinnostposkytovatelesociálníchslužebsouduvpřípadě,kdyklientpobytovésociálníslužbyprojevívážněmíněnýnesouhlasspobytemvkonkrétnímzařízení.Samotnézavedeníoznamovacípovinnostibymělovéstkezvýšeníochranyobčanůpřednedobrovolnýmumístěnímvpobytovémzařízenísociálníchslužeb,cožpovažujizhlediskaochranylidskýchprávzadůležité.Navrženépodmínkydetenčníhořízenítakéjakocelekhodnotímkladně,vyjmaprávězmíněnélhůty24hodinprooznamovacípovinnost.Lzezdenamítnout,žepodobnýprocesdetenčníhořízenívčetněshodnélhůty24hodinjižfungujeupobytovýchzdravotníchslužeb.Zdejealetřebabrátvúvahu,želůžkovázdravotnickázařízenídisponujíponěkudjinýmipersonálnímiařekněmeilogistickýmimožnostminežvětšinapobytovýchsociálníchslužeb.Dlediskusesprovozovatelisociálníchslužebzdeexistujereálnénebezpečí,žezejménavobdobívíkendůčisvátkůbudoumíttatozařízenísnaplněnímoznamovacípovinnostiproblém.Avdohlednédoběneníreálnénavýšenípočtupersonáluvsociálníchslužbách,byťbychomsitovněkterýchsegmentechpřáli.Jetedynadiskusi,zdanajdemepolitickoushodunaprodlouženínavrženélhůtyna48hodin,nebopřípadněnamaximálně72hodin.Vzhledemktomu,žepobytyvzařízenísociálníchslužebvnaprostévětšiněpřípadůmajídlouhodobýcharakter,neexistujezdedleméhonázoruvýznamnějšírizikozprodleníčiomezeníprávuživatelůsociálníchslužeb.Podiskusijsempřipravenvtomtoohledupřípadněnavrhnoutpozměňovacínávrh.Závěremsidovolujijakozpravodajnavrhnoutpropuštěnítohotonávrhuzákonadodruhéhočteníavsouladusnávrhemorganizačníhovýborudoporučujijakogarančnívýborvýborprosociálnípolitiku.Zkráceníčiprodlouženílhůtyzpozicezpravodajenenavrhuji.Děkujivámzapozornost.