156. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 309/ - třetí čtení
Předseda PSP Jan Hamáček156.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.248/2000Sb.,opodpořeregionálníhorozvoje,vezněnípozdějšíchpředpisů,aněkterédalšízákony/sněmovnítisk309/-třetíčteníProsím,abymístoustolkuzpravodajůzaujalapaníministryněpromístnírozvojKarlaŠlechtováazpravodajgarančníhovýboru,kterýmjevýborproveřejnousprávuaregionálnírozvoj,panposlanecPavelHavíř.Pozměňovacínávrhyjsouuvedenyvtisku309/3.Doručenybyly9.červencetohotoroku.Usnesenígarančníhovýborubylodoručenojakotisk309/4.Zeptámsepaníministryně,zdamázájemvystoupitještěpředotevřenímrozpravy.Jetomutak.Prosím,paníministryně,máteslovo.Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováVáženýpanepředsedo,váženédámyposlankyně,váženípánovéposlanci,návrhnovely,kteránámzdeležínastole,jednáseozákonopodpořeregionálníhorozvoje,jejižvetřetímčtení.Atadybychrádazmínila,žetentozákonjenezbytnýprovytvořenípodmínekvoblastiregionálníhorozvoje,aletaképronastaveníimplementačnístrukturyprogramůEvropskéunievsoučasnémprogramovémobdobí.Dotýkásepůsobnostiřadyústředníchiúzemníchsprávníchúřadů.Rádabychvássamozřejměvzávěrupožádalaopodporuprojehopřijetí.Částzaměřenánapodporuregionálníhorozvojesledujevytvořenípodmínekprozlepšenípřípravyavyužívánístrategickýchcelostátníchiregionálníchdokumentů.Část,kterájezaměřenanapolitikuhospodářské,sociálníaúzemnísoudržnosti,obsahujenávrhynapřesnějšívymezenípůsobnostíavytvořenípodmínekpronastaveníimplementačnístrukturyprogramůEvropskéunievčetnězákonnéhoukotveníkoordinačníroleMinisterstvapromístnírozvoj,resp.národníhoorgánuprokoordinaci.PovyjednáváníoperačníchprogramůsEvropskoukomisíbyloupuštěnoodvytvořenípodmínekprodalšípůsobeníregionálníchradregionůsoudržnosti.Tatověczdebylajižněkolikrátmnousdělována.Jednáseoto,žeEvropskákomisenepovolila,nedovolila,abyregionálníradybylyzprostředkujícímisubjektyuIntegrovanéhoregionálníhooperačníhoprogramu.Pozměňovacínávrh,kterýbyljižpotvrzen,říká,žesezačleňujeCentrumproregionálnírozvojjakoslužebníúřaddoprávníhořádu,avytváříprávnípodmínkyprovýkonpůsobnostiněkterýchstatutárníchměstjakozprostředkujícíchsubjektůoperačníchprogramůvoblastiintegrovanýchúzemníchinvestic.Rádabychzdemožnáještězmínila,žesiceteďjsmejižvetřetímčtení,nicménějakjsemsdělovalavedruhémčtení,Centrumproregionálnírozvoj,kteréjeorganizacíMinisterstvapromístnírozvoj,vtutochvílijižpřijalozhruba80zaměstnancůzúzemí.Mnozíznichjsoubývalýmizaměstnanciregionálníchrad.Zpohledupředkladatelevládníhonávrhunovelypodporujipozměňovacínávrhy,kteréjsouobsaženyvusnesenígarančníhovýboruproveřejnousprávuaregionálnírozvojč.120z25.schůzekonanédne10.června2015.Návrhyvýboruaktualizujívládnípředlohuvevěcech,kterénebylyvdobějejíhoschválenídostatečněznáméaupřesněné.KpozměňovacímnávrhůmuvedenýmvusnesenígarančníhovýboruproveřejnousprávuaregionálnírozvojsevztahujítaképozměňovacínávrhypaníposlankyněFischerové.Jednáseodvaklíčovépozměňovacínávrhy,kekterýmbychsezderádavyjádřila,ještěnežproběhneobecnározprava.Vprvnímznich,označovanémjakoB1,jenavrhovánozrušitbod2usnesenígarančníhovýboru,kterýhovoříoukončeníčinnostiregionálníradypoté,kdyEvropskákomiseuvědomíČeskourepublikuouzavřeníregionálníhooperačníhoprogramu.Tentonávrh,azdebychvelmirádazdůraznila,veznění,kterébylopředloženo,veznění,kterébylopředloženopaníposlankyní,nemohupodpořit.Jehopřijetímtotižbybylsoučasněnavrhovánkeschválenínovelizačníbod8vládníhonávrhuzákona,toznamená,žebychomsepřijetímtohotopozměňovacíhonávrhudostalizpětktomu,žeregionálníradyjsouvtomtozákoněuvedenyjakozprostředkujícísubjektIntegrovanéhoregionálníhooperačníhoprogramu.VedruhémpozměňovacímnávrhupaníposlankyněFischerové,označovanémjakoB2,jenavrhovánovbodu6usnesenígarančníhovýboruzrušitv§18odstavec17,kterýupravujeodpovědnostměstazaškoduzpůsobenoupřivýkonučinnostízprostředkujícíhosubjektuoperačníhoprogramu.Zdemusímzdůraznit,žerozsahazpůsobvýkonutétopřenesenépůsobnostivčetněvazebnačinnostivykonávanévsamostatnépůsobnostiměstanejsoupředevšímsohledemnapřímopoužitelnéúpravy,kteréjsouobsaženyvnařízeníchEU,srovnatelnéspřenesenoupůsobnostízabezpečovanouměstyvjinýchagendáchstátnísprávy.Podleúpravyobsaženévpozměňovacímnávrhumámítměstoprostřednictvímjímustanovenéhozprostředkujícíhosubjekturozhodujícíúlohupřivýběruprojektů,knimžvydávázávaznéstanoviskoprořídicíorgánydanýchprogramů.Současněovšembudeměstonositelem,zpracovatelemakoordinátoremnaplňováníintegrovanéstrategie,tedyreferenčníhodokumentu,vevztahukněmužmábýtposuzovánapřijatelnosthodnocenéhoprojektu.Městosamobudetaképříjemcemdotacíprovlastníprojekty.(Hluk v sále.)Rozsahazpůsobzapojeníměstadoadministraceintegrovanéhonástrojemůževéstkevzájemnémuovlivňovánívrámcirůznýchpůsobnostíakestřetůmzájmů.Městovefunkcizprostředkujícíhosubjektumusíprotojednatsplnouodpovědnostísvědomím,ženetransparentníanekorektnípostupbypřivýběruprojektůmohlvesvýchdůsledcíchvéstikeškodámvzniklýmvdůsledkumožnéhoneproplaceníčástivýdajůEvropskouunií.Jábychzdevelmirádazdůraznila,žetotojeobdobabývalénovelytohotozákona,kdePoslaneckásněmovnapřiprojednávánínovelyzákona248předněkolikaletyvypustilavětu,žezaregionálníoperačníprogramyseneseodpovědnostakdojinese.Zdejenutné,abysetatosituaceneopakovala.Tedypokudexistujezprostředkujícísubjekt,atojeměsto,kteréjenositelemtzv.ITI,taktentozprostředkujícísubjektneseodpovědnostzazajištěnísouladutétostrategiesestrategiemioperačníchprogramů.MinisterstvavrolíchřídicíchorgánůbudoumítvsouladusprávníúpravoupřijatounaúrovniEvropskéuniesvoučinnostomezenouprimárněnakontrolusprávnostipostupůměstbezmožnostizásahůdovýběruprojektů.BeznavrhovanéúpravybyČeskárepublikanemělakdispozicidostatečnýprávnízákladprovymáháníškodyaveškerénedostatkynásledněbyneslstát.PozměňovacínávrhoznačenýjakoB2protojakopředkladatelnemohupodpořitzvýšeuvedenýchdůvodů.Děkuji.