3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - druhé čtení
Předseda PSP Jan Hamáček3.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.458/2000Sb.,opodmínkáchpodnikáníaovýkonustátnísprávyvenergetickýchodvětvíchaozměněněkterýchzákonů(energetický zákon),vezněnípozdějšíchpředpisů,adalšísouvisejícízákony/sněmovnítisk351/-druhéčteníJetobod,kterýbylvčerapřerušen.ProsímpanaministrMládkaapanazpravodajeMilanaUrbana,abyzaujalisvámísta,abudemepokračovatvpřerušenéobecnérozpravě,dokterémámosmpřihlášek.Slovodostanepaníposlankyně-omlouvámse,dostáváminformaci,žepaníposlankyněHnykovájižproneslasvůjpříspěvek.SlovobudemítpanposlanecFiedleraponěmpanposlanecLank.Paneposlanče,prosím,máteslovo.Poslanec Karel FiedlerDobrédopoledne,děkujizaslovo,panepředsedající.Nežpřednesusvůjpříspěvek,ještěbychnavázalnavčerejšíprojednávánítady.Jsoupřítomniobaustolkuzpravodajů,jakpředkladatel,takzpravodaj.Jájsemtadyvčeravzneslotázku,kamsprojednávánímtohotozákonatakspěcháme,anedostaljsemnanidoposudžádnouodpověď.Dovolímsihnednaúvodtutootázkuzopakovat.Pročtakspěchámesprojednávánímtohotozákona,kekterémumámetolikvýhrad,žetamjemnohoproblematickýchmíst?Věřím,žesednesdočkámodpovědinatutosvojiotázku.RádbychnynívyjádřilkezprávěNejvyššíhokontrolníhoúřadu,zejménakekontrolnímuzávěru,kdejsouněkteráskandálníodhalení.NapomocsivezmustanoviskojakNKÚ,takEnergetickéhoregulačníhoúřadu.Kontrolnízprávapoukazujenaněkolikzásadníchskutečností,kterépřispělyktomu,žeČeskárepublikazaplatízapodporuobnovitelnýchzdrojů1bilionkorun,tedytisícmiliard.BylotozpůsobenovelminehospodárnýmaneefektivnímsystémempodporyzestranyČeskérepubliky,kterývedl,atakjakjenastaven,stálepovedekplýtvánífinančníchprostředkůvybranýchodkonečnýchspotřebitelů.Předseda PSP Jan HamáčekKolegyně,kolegové,prosímoklid,abypanposlanecnebylrušennadměrnýmhlukem.Poslanec Karel FiedlerDěkuji.Zákonnýmigarantynastavenítohotosystému,atedyplnáodpovědnostzavýsledek,padánaMinisterstvoprůmysluaobchoduanaminulévedeníEnergetickéhoregulačníhoúřadu.ZávěryNKÚjasněpopisují,cosevlastněvoblastipodporovanýchzdrojůpodepsalonadnešnímstavu.JetovelmišpatnálegislativaúpravysystémupodporyobnovitelnýchzdrojůvČR.Dovolímsitadyvsuvku.Mytuvelmišpatnoulegislativutadychcemeudržovattím,žebudemespěchatspřijetímtohotozákona.Chybějícízákonnémechanismykpružnémuomezenípodporyvpřípaděnadměrnéhonekontrolovatelnéhorůstuvýrobyzobnovitelnýchzdrojůenergie,cožužsetakéunásdělo,katastrofálnínesoučinnostsubjektůpodílejícíchsenasystémupodporyaplošnýsystémzavedenípodporybezohledunanákladyspojenéspodporouavhodnostvyužitídanéhozdrojevpodmínkáchČeskérepubliky.PříčinounehospodárnostipřivyplácenífinančníchprostředkůnapodporuobnovitelnýchzdrojůenergiejepodleNKÚvelmišpatnězpracovanálegislativa,kterájižpřisvémvznikuináslednýchnovelizacíchvelminezodpovědněalehkovážněnedefinovalamožnárizikaadopadydovícenákladůspojenýchstímtosystémempodpory.Změnynavrženýchustanovenívzákoněkpodpořeobnovitelnýchzdrojůbylyupravoványvýhradněveprospěchvýrobcůnamístozakomponovánínástrojůkmožnostipružnéregulacevýrobyobnovitelnýchzdrojů,resp.rostoucíchnákladůsvýrobouspojených.Stejnětakvyhlášky,zejménapakvyhláškačíslo475/2005Sb.,svýmvelmiextenzivnímvýklademzákona,kterýpřekračovalzákonnézmocnění,umožňovalystanoveníprovoznípodporynavýrazněvyššícenovéhladině,nežsamotnýzákonpředpokládal.TotopodezřenípotvrdilinezávislýauditspolečnostiBDOkestanovenívýkupníchcenprofotovoltaickéelektrárny.Přijímanézměnyspíšenežstrategickékoncepceaakčníplányovlivňovalazájmovásdruženíalobbypolitickýchpředstavitelů.Obávámese,žetatosituacepokračujeivsoučasnostiaúčastnísejítisamílidé,sjejichžnásledkyrozhodovánísevypořádávámedoposud.ZprávaNKÚtaképoukazujenanekoncepčnostpodpory,kdyakčníplányčistrategienereflektujívývojlegislativyanaopak.NajednéstraněČeskárepublikahovoříonárůstuvýrobyzurčitéhodruhuOZE,nastranědruhépakkonstatuje,žebezekonomicképodporynenírozvojmožný,přičemžlegislativapodporuomezuječizastavuje.Neméněpodstatnýmviníkemjetakéfatálníselhánípřikoordinaciaspoluprácijednotlivýchorgánůveřejnésprávy.Typickýmpříkladembudižnaprostonepochopitelnévyplácenídotacíformouzáruknaprojektyfotovoltaickýchelektrárenvroce2009až2010,kdyjižbyloznámo,žedojdekvýznamnépřekompenzacipodporyprotatozařízenípouzeztituluposkytnuténadměrnéprovoznípodpory.Ministerstvoprůmysluaobchodu,kterébylomnohokrátjasněavčasupozorňovánonamožnostsolárníhoboomuakteréjakoprvnímělopřijmoutveškeráopatřeníkzamezení,neboalespoňkorekcitohotosystémovéhoselhání,sechovalopřesněnaopakasolárníboompodporovalo,kdyžvletech2009až2010navícposkytovalodalšíneprovoznípodporupro299fotovoltaickýchelektrárenvcelkovémobjemupřes4,5miliardykorun,jakuvádízprávaNKÚ.Jenomdíkytomutonaprostonezodpovědnémupřístupubylopostaveno299fotovoltaickýchelektráren,jejichžprovoznípodpora,kteroudnesplatíkonečnízákazníci,násběhemdvacetiletbudestátodhademdalších30miliardkorun.Nezohledněnísouběhuinvestičníchaprovozníchpodporjednoznačněvýznamnouměroupřispělokvelmiznačnémuplýtváníveřejnýmifinančnímiprostředky,aumožňujetakdosahováníneoprávněnýchziskůvýrobců.TouvádízprávaNKÚ.Jenaprostoběžné,žezveřejnýchprostředkůbudevýrobazadobuposkytovánípodporyuhrazenavýrobcihnedněkolikrát.Nejsouvýjimkouanipřípady,kdyzvýšeuvedenýchdůvodůjevýrobazaplacenajižzapětlet.Obdobnousituacilzepozorovattakévsoučasnédobě,kdydocházíkalokováníznačnéhomnožstvífinančníchprostředkůurčenýchproinvestičnídotacedoobnovitelnýchzdrojůbezkoordinovanéspolupráceorgánůpodporuposkytujících.PřestožecenovérozhodnutíEnergetickéhoregulačníhoúřaduurčitýmzpůsobemzohledňujesouběhinvestičníaprovoznípodpory,nelzevzhledemkindividuálnímuposkytováníinvestičnídotacekonkrétnímusubjektunastranějednéaplošnémuvypsáníprovoznípodporynazákladěreferenčníhomodelunastranědruhéjednoznačněvyloučiturčitoumírunadměrnékompenzacepropříjemcepodpory.Vsouvislostispřijetímzákonačíslo165/2012,kterýnahradilpůvodnízákončíslo180/2005Sb.,došlopodnovýmvedenímúřadukřaděnápravnýchopatřenívjehokompetencitak,abysedobudoucnamaximálněvyvarovalvýšeuvedenýchchyb.Chtělbychzdeocenitčinnostúřadupodnovýmvedenímzato,žeiniciovalozastavenífinančníprovoznípodporypronovéobnovitelnézdrojezdůvodujejichneudržitelnéhofinancování.Zasadiloseomaximálnílimitnapodporypodporovanýchzdrojůenergiehrazenýchkonečnýmispotřebiteli.Stanovilovýšipodporyplněvsouladusezmocněnímadikcízákona.Zavedlokrácenívýšeprovoznípodporynazákladěobdrženénevratnéinvestičnídotace.Nechalovypracovalauditkestanovenívýkupníchcen,jehožzávěrypředalopříslušnýmorgánůmaseznámilosnimiširokouveřejnost.Doprobíhajícínovelynavrhloopatřenívedoucíkomezenídopadůnepřiměřenépodporyanávratnostikezvýšeníschopnostikontrolyoprávněnépodpory,přičemžjedenznávrhůbylvprůběhuprojednávánízákonavyjmutadruhýčelípozměňovacímnávrhům,díkykterýmsemůžestátnaprostonepoužitelnýazbytečný.IpřesvšechnyvýšeuvedenésnahyERÚzůstáváfaktem,žedosavadníschémapodporybudouextrémnězatěžovatekonomikustátuještěpomnoholet,přičemžvrámcilegislativnímzměnzatímnedošlokzjednánínápravy,přestožeERÚsvýminávrhyotosoustavněusiluje.Prodlouženíplatnostinesprávněnastavenéhosystémupodporyvycházejícíztoho,ženejsoupodporoványnejefektivnějšízdrojeanejsouzohledněnyveškeréfaktory,povedevesvémdůsledkukdalšímuzhoršenídanéhostavu.Vkontextunávrhunovelizaceenergetickéhozákonaazákonaopodporovanýchzdrojíchenergielzeuvést,žesituacesebudedálezhoršovat,neboťdalšímzásahemnedocházíkestabilizaciprostředíavytvořenírovnovážnéhostavunaenergetickémtrhu,alespíšenaopak,navozujesedalšíobdobíobtížněpředvídatelnéhovývoje.TolikpárpostřehůkezprávěNejvyššíhokontrolníhoúřaduanějakézávěryktomu.Akdyžužjsemtadyustolkuřečníků,chtělbychještěreagovatnato,cotadyzaznělovčerajakovýhradyvůčinekonáníERÚ.Jámámtadykopiidopisuzedne29.května2013,kterouzaslalEnergetickéregulačníúřadtehdejšímupředsedovihospodářskéhovýboruPoslaneckésněmovnypanuIng.MilanuUrbanovi,kdeupozorňujenaproblémyaktuálníhostavu.Dalpodnětkprošetření,zdanedošlokespáchánítrestnéhočinu,očemžinformovaljakvláduČeskérepubliky,takihospodářskývýborPoslaneckésněmovnyParlamentuČeskérepubliky.Událostiroku2013jsouznámé,coseodehrálopotomvlétě,tovíme.Aletatoinformace,kteráodešlazERÚ,jistěvhospodářskémvýborujestálekdispozici.Návrhřešeníjepodáníústavnístížnostiaktivnělegitimovanýmsubjektem.Energetickýregulačníúřadnemáaktivnílegitimacikpodáníústavnístížnosti.PředmětemústavnístížnostibybylnávrhnazrušenísoučasnýchúčinnýchustanovenícenovéhorozhodnutíEnergetickéhoregulačníhoúřadu.Jájsemzvědav,jestlinatotodostanuodpověď,kdyžobapánové,kterýchsetotýká,asineposlouchají,coprávěpředčítám.Rádpotompřednesuještějednou.Děkujizapozornost.