2013-010-05-030
30. Návrh poslance Petra Fialy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 146/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
30 . Návrh poslance Petra Fialy a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 253 / 2008 Sb . , o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 146 / - prvé čtení Stanovisko vlády bylo doručeno Poslanecké sněmovně jako sněmovní tisk 146 / 1 . Požádám , aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan Václav Votava , který je zpravodajem , a zástupce navrhovatelů pan Petr Fiala se ujme slova . Pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Petr Fiala
Děkuji , vážený pane předsedající . Dámy a pánové , já bych rád obrátil vaši pozornost k dobrému návrhu Občanské demokratické strany , kterým chceme posílit nezávislost takzvané finanční rozvědky , tedy Finančního analytického útvaru na Ministerstvu financí . Formálně jde , jak vidíte na tabuli , o změnu zákona č . 253 / 2008 Sb . , o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu . Větší nezávislost Finančního analytického útvaru , který legalizuje nebo monitoruje dění a peněžní toky v české ekonomice a politice , chceme dosáhnout tak , že mu vytvoříme lepší podmínky , a ty lepší podmínky mu vytvoříme konkrétně dvěma cestami . Za prvé navrhujeme , aby ředitele Finančního analytického útvaru jmenovala a odvolávala vláda jako kolektivní orgán na návrh Ministerstva financí . Dosud , jak asi víte , tohoto ředitele jmenuje sám ministr financí . Náš návrh jinak zachovává stávající uspořádání , kdy Finanční analytický útvar je odborem Ministerstva financí . FAÚ , jak asi také dobře víte , prověřuje podezřelé finanční transakce a disponuje poměrně rozsáhlými pravomocemi a hlavně také disponuje velmi cennými informacemi . Útvar je také součástí mezinárodní sítě finančních zpravodajských jednotek , které mají bránit praní špinavých peněz nebo rozkrývat financování terorismu . Dále hraje také významnou roli , pokud jde o odhalování daňových úniků . Přístup k těmto informacím má samozřejmě ministr financí , pod jehož kontrolu útvar spadá . Pro to , aby nemohlo docházet k jednoznačnému zneužívání nebo jednostrannému využívání těchto informací , by za jmenování a odvolávání ředitele tohoto odboru měla odpovídat celá vláda . Tím druhým konkrétním krokem , kterým chceme napomoci lepší činnosti Finančního analytického útvaru , je to , aby Poslanecká sněmovna zřídila samostatný kontrolní orgán pro dohled nad činností Finančního analytického útvaru , podobně jako je tomu při kontrole zpravodajských služeb , například Bezpečnostní informační služby nebo Vojenského zpravodajství . Tento kontrolní orgán by se podle našeho návrhu skládal ze sedmi členů . Členem kontrolního orgánu by mohl být pouze poslanec Poslanecké sněmovny , a jak asi tušíte , na to není potřeba měnit znění žádného z dalších zákonů . Dovolte mi ještě připomenout , že obdobný návrh předkládala Občanská demokratická strana již v minulém období jako vládní návrh , ale vzhledem k pádu vlády a k rozpuštění Sněmovny už nebylo možné jej projednat . Tedy není to v žádném případě účelová změna , není to poprvé , kdy se tímto zabýváme , jde nám o systémovou změnu , nikoliv o jednorázové opatření . Já ale nepopírám , opravdu to nepopírám , že tento náš návrh je i určitou šancí pro pana ministra financí Andreje Babiše , protože mu nabízíme způsob , jak vyřešit jeho permanentní střet zájmů , ve kterém se ocitá jako ministr financí a jako majitel jedné z největších soukromých společností v České republice zároveň . Tedy my jsme s tímto systémovým opatřením vystupovali už v minulosti , ale nyní ho považujeme s ohledem na stávající situaci za ještě aktuálnější . Dámy a pánové , vláda pana premiéra Sobotky při svém projednávání našeho návrhu konstatovala nesouhlas a vyslovila dvě hlavní výtky . První výtkou bylo , že návrh neřeší problematiku v kontextu ostatních ustanovení zákona a není v souladu s aktuálně projednávanou novelou služebního zákona . Druhá výtka byla , že náš návrh nevymezuje , jaké činnosti Finančního analytického útvaru mají být kontrolovány . Myslím , že ani jedna z těchto výtek není příliš závažná . Pokud jde o první , tak je potřeba konstatovat , že vládní návrh služebního zákona , ke kterému by vláda ráda vztáhla náš návrh , se neustále mění a je trochu nepřehledný , a také kdybychom chtěli , tak nejsme schopni náš návrh dát s tímto do souladu . Ale nemyslíme si , že je to nepřekonatelná věc , jistě při projednávání ve výborech bude pro to prostor , a pokud vláda splní svůj slib a přizve opozici k jednání o služebním zákoně , tak se můžeme bavit i o tomto souladu . Pokud jde o druhou výtku vlády , tam bych rád připomněl , že ani jiné kontrolní orgány ve Sněmovně , pokud jde třeba o kontrolu BIS nebo Vojenského zpravodajství , nemají přesně vymezený rozsah činnosti . Ale zase , i toto je věc , o které jsme připraveni diskutovat , a jsme připraveni jasněji vymezit účel a způsob kontrolní činnosti . Toto pokládám přesně za ten typ výtky , který lze vyjasnit mezi prvním a druhým čtením v rámci diskusí a projednávání ve výborech . Dámy a pánové , já vás s tímto odůvodněním žádám , abyste zákon propustili do druhého čtení a abyste ho podstoupili k projednání ve výboru .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name