2013-056-06-019
19. Návrh poslanců Stanislava Polčáka a Věry Kovářové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 249/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
19 . Návrh poslanců Stanislava Polčáka a Věry Kovářové na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 249 / - druhé čtení Předložený návrh uvede navrhovatelka paní poslankyně Věra Kovářová . Pan kolega Kořenek už je u stolku zpravodajů . Takže paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Věra Kovářová
Vážené kolegyně , vážení kolegové , předstupuji dnes před vás jako předkladatelka už docela vousatého návrhu zákona - byl předložen před téměř třemi lety - , který má za cíl reagovat na některá nesmyslná trestní stíhání komunálních a regionálních politiků , k nimž v posledních letech podle nás vinou zavádějící právní úpravy dochází . Zpravidla jde o situace , kdy obec upřednostnila určitý dlouhodobý veřejný zájem před prostou , z ekonomického pohledu krátkodobou racionalitou a následovalo trestní stíhání jejich představitelů . Naše novela usiluje o to , aby k takovým popotahováním už nedocházelo . Do § 38 odst . 1 zákona o obcích proto vkládáme ustanovení , které zní : Porušením povinností stanovených ve větě první a druhé není takové nakládání s majetkem obce , které sleduje jiný důležitý zájem obce , který je řádně odůvodněn . Novelizované ustanovení ve svém celku by pak podle našeho přesvědčení mělo znít následovně : § 38 odst . 1 . Majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti . Obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku . Porušení povinností stanovených ve větě první a druhé není takové nakládání s majetkem obce , které sleduje jiný důležitý zájem obce , který je řádně odůvodněn . Obec vede účetnictví podle zákona o účetnictví . Jak píšeme v důvodové zprávě , explicitním zakotvením kritéria jiného důležitého zájmu obce se otevírá prostor pro zohlednění mimoekonomických aspektů přijímaných rozhodnutí . Typickým případem je posouzení konkrétní dispozice s ohledem na její účelnost pro rozvoj obce nebo význam pro řešení sousedských vztahů . Požadavky vyplývající právě z tohoto kritéria přitom mohou být s požadavky opírajícími se o úzce ekonomicky chápaná kritéria hospodárnosti a účelnosti v rozporu , přičemž nelze rozumně tvrdit , že by druhá kritéria měla v případě územních samosprávních celků s ohledem na jejich ústavně garantovanou samosprávu převládnout . Závěrem svého úvodního vystoupení bych na tomto místě ráda poděkovala kolegovi Kořenkovi , jehož pozměňovací návrh rozšířil původní předlohu o ustanovení týkající se rovněž hlavního města Prahy a krajů , tedy všech úrovní a typů územní samosprávy v českém právním řádu . Tento pozměňovací návrh byl schválen výborem pro veřejnou správu a má také moji podporu . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové . Návrh jsme v prvém čtení přikázali výboru pro veřejnou správu , regionální rozvoj jako výboru garančnímu . Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 249 / 2 . Prosím zpravodaje výboru pro veřejnou správu pana poslance Petra Kořenka , aby nás o jednání výboru informoval a pozměňovací návrhy odůvodnil . Pane zpravodaji , máte slovo .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name