|

2013-054-03-291

291. Ústní interpelace

Date2017-01-12
Meeting2013/054
Agenda Item2013/054/291
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/bqbs/b10929101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   033 < Page 034 > 035

Předseda PSP Jan Hamáček Prosím pana poslance. Poslanec Zdeněk Soukup jsem nicméně očekával, že to bude takové, řekl bych, vychýlení nějaké nadšené stoupenkyně jiných myšlenek, jaké jsou prospěšné dneska. Nicméně přesto bych si položil otázku. jsem si vždycky myslel, že škola vybavit budoucího občana potřebnými vědomostmi a ho také vybavit schopností orientovat se v tom dnešním světě, což je v pořádku. Tady bych připustil, že seznamování s jinými kulturami je prospěšné. Ne připustil, to je naprosto jasné. Ale proč rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání ani jednou větou, a jsem si ho pečlivě přečetl, neukládá také třeba výchovu k vlastenectví. Je to zakázané slovo? Předseda PSP Jan Hamáček Paní ministryně. Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Co se týká vlastenectví, tak podle mého soudu to rozhodně zakázané slovo není. A vím, že právě v rámci multikulturní výchovy, jak je obsažena v rámcovém vzdělávacím programu, a jsem to tady také proto přečetla, samozřejmě je posilováno sebeuvědomění dětí směrem k sociokulturnímu prostředí, ze kterého vycházejí, včetně toho uvědomění národnosti, jsem to zmiňovala, a to je samozřejmě jinými slovy vyjádřeno posilování vlastenectví. jsem, přiznám se, prostřednictvím pana předsedajícího pane poslanče, nepochopila úplně tu poznámku, co jste čekal. jsem tady zmínila na začátku, zcela bych řekla otevřeně a upřímně, to, že sama jsem někdy konsternována tím, co se člověk může dočíst na sociálních sítích. Nebyla bych ráda, kdyby se něco podobného stávalo i vám. Protože z mého pohledu tady končí veškerá legrace, a různé nálepkování, osočování atd. jenom proto, že nezastávám názory, bych řekla, extremistické, tak aby byla ministryně školství osočována ze šíření islamismu. Jsou to lži. Bohužel mi došla trpělivost a také jsem zveřejnila, že se budu systematicky obracet na orgány činné v trestním řízení, protože jiným způsobem se bohužel na podobné útoky reagovat nedá. Nemrzí to ani tak z pohledu osoby nebo ministerstva, nejsem úzkoprsá, mrzí to z pohledu škol. Školy si zaslouží bezpečí, klid právě na vzdělávání, výuku, tak jak jste to zmínil, a neměli bychom podle z mého pohledu přilévat olej do ohně tam, kde žádný oheň neexistuje. Sama jsem se setkala a vy asi také prostřednictvím sociálních sítí s tím, a doteď je pranýřována jedna základní škola ze Zlínského kraje, která je tady představována jako jakýsi zdroj šíření islamismu. Jenom bych tady chtěla poslancům a poslankyním říct, že se jednalo o trapné vzdělávání ve smyslu toho, že existují různá náboženství a jejich porovnávání. Takže jestli chceme popřít (upozornění na čas), že existuje islám, možná můžu dát jakousi paralelu s vlastenectvím - ano, může vzniknout seznam zakázaných slov, ale myslím si, že to potom nebude o přemýšlení a vzdělávání.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name