Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji.Paníministryně,jáváspožádámoodpověď.Prosím.Ministryněškolství,mládežeatělovýchovyČRKateřinaValachová:Váženápaníposlankyně,váženíposlanciaostatnípaníposlankyně,váženýpanepředsedající,dovoltemi,abychodpověděla.Cosetýkápředestřenésituace,taksamozřejměodmítámpodezření,kterávzniklaupaníposlankyně.Cosetýkátoho,covládaschválila,jednaloseomateriálpředloženýministremprolidskápráva.Jednáseoschválenípodnětu.Toznamená,nenítoschváleníkonečného,finálníhořešení.Nacopaníposlankyněreaguje,jetedymediálnísdělení,protožejájsemužnajednánívládyvzneslavýhradu,ževžádnémpřípaděnenímožnépodřaditpodkompetenceMinisterstvapráceasociálníchvěcídiagnostickéavýchovnéústavy.Ateďvčemvidímtenrozdíl.Jdeoto,žejezcelajasné,ževpřípadědiagnostickýchavýchovnýchústavůjsouděti,kterémajíužmnohemzásadnějšípotřeby,kterésouvisejístím,žejezcelanezbytné,abyvzdělávacíedukačnífunkcebylaunichzohledněna.Dásetedyříci,ženesouhlasímstím,žebysejednaloostejnédětisestejnoumíroupodporyjakoutakzvaněvuvozovkáchohroženýchdětí,protoževpřípaděMinisterstvapráceasociálníchvěcítakovýmidětmijsoutedyzejménaděti,kteréztratilyzázemírodinyzdůvodůsociálníchčibytovýchanacházejísevinstitucionálnívýchově.Utěchtodětí,kteréztratilyzázemírodinyajsouvinstitucionálnívýchově,toznamenávdětskýchdomovech,ajsoutedyvrámciústavnívýchovyslovyprávaajetakzesociálníchabytovýchdůvodůčiněno,takplněpodporuji,abybylapodpořenajejichrodina,popřípaděabybylazvolenajejichnáhradnírodinnápéče.Podotýkám,žetakovýchdětíjevnašichzařízeních8%.Covšakodmítám,žejetovinaMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovynebosnadředitelůdanýchzařízení.Naopak,zpracovalijsmepozičnímateriálMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovy,kterýjevelmipodrobný,odeslalibudoucímugestorovitransformace,toznamenáMinisterstvupráceasociálníchvěcí,avněmjeshrnutaanalýza,žesejednáoselháníorgánůsociálně-právníochranydětí,protožesamozřejmětytodětivůbecdoinstitucionálnívýchovynepatří.Rozhodněodmítám,žebychnenaslouchalajednakzřizovatelům,jednakředitelůmdanýchzařízenínebožebychnebylaseznámenasestanoviskemAsociacekrajů.Domnívámsevšak,žejepotřebarozlišittytodvěskupinydětíodsebe,atotojsemnajednánívládyvznesla.Kolegovéakolegyněhlasovalisvědomímtohotoméhostanoviska.Chtělabychubezpečit,ževšichniministři-atadysenesmízapomínataninaministrazdravotnictví-budoupostupovatvnejlepšímzájmudětí.Jednáseozačátekprocesu.Samozřejměbudezáležetnanávrhu,jakhopředložíMinisterstvopráceasociálníchvěcí.Bezpochybybudeprobíhattatodebatazaúčastiširokéodbornéveřejnosti.Ministerstvoškolství,mládežeatělovýchovymázaposlednírokzpracoványdetailníanalytickéinformaceosituacivinstitucionálníchzařízeníchavrámciústavníochrannévýchovy,včetnětoho,jaksevyvíjejísoudnírozhodnutí,protoževíme-aprotojsemzdůrazniladůležitostdiagnostickýchústavůavýchovnýchústavů-,žesenaopakzvyšujedramatickýmzpůsobemmírasoudníchrozhodnutí,kteráudětísezávažnýmiporuchamichovánínařizujíjakoalternativnítrestyústavnívýchovunebopřistupujíkochrannévýchově,anaopakutěchtodětíjekapacitanašichvýchovnýchústavůadiagnostickýchústavůnedostatečná.StejnětakbyloanalýzouMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovyzjištěno,žedotěchtozařízeníjsouumísťoványdětibezdiagnostiky.AletotakénenízáležitostMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovy.Totovtutochvílisloužíjakozáchrannásíťprotakovétoděti.Toznamená,žesamozřejmězasvýmikolegystojím.Znovuchcialezdůraznit,žeplněpodporuji,abychomokamžitězačaličinittakovékroky,abytyděti,cojsouvinstitucionálnívýchovězbytovýchnebozesociálníchdůvodů,okamžitěbylypodpořeny,bylypodpořenyjejichrodinyaabychomhledalijinýzpůsobpodpory,nežjeinstitucionálnívýchova,protožejetotaksprávné.