2013-048-05-222
222. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Já děkuji , pane poslanče , a prosím k mikrofonu paní poslankyni Putnovou , připraví se paní poslankyně Dobešová .
Poslankyně Anna Putnová
Dobré odpoledne vážená paní předsedající , vážená paní ministryně , dámy a pánové . Dovolte mi , abych učinila několik obecných poznámek k financování regionálního školství a na závěr přednesla jednu naléhavou prosbu , která je možná realizovatelná bez legislativních změn . Paní ministryně předložila novou koncepci financování regionálního školství . Je to zcela legitimní pokus . Musím říct , že TOP 09 bude podporovat návrhy , které přinesou vyšší zdroje do financování regionálního školství . Tady vidím první úskalí . Bavíme se o tom , jak by mělo financování vypadat , ale neznáme rámec , finanční rámec , ve kterém by se ty změny realizovaly , takže pro nás je to stále do určité míry virtuální reality . Budeme rádi , pokud budeme moci konkrétně se zabývat jednotlivými kroky v rámci změny a budeme - li znát ten finanční rozpočet , rámec , ve kterém se budeme pohybovat . Čili to je jedna základní připomínka . A teď takové malé ohlédnutí , resp . poznámka k tomu současnému stavu . Když v roce 2000 vznikly kraje , nebylo , jaké náplně jim nabídnout . A tak se nabízelo školství a silnice druhých a třetích tříd . Nikdo v té době nepředpokládal , že nastanou velké kompetenční spory mezi Ministerstvem školství a jednotlivými kraji . Ten způsob financování , tak jak dnes běží , a máme k němu řadu výhrad a víme , že potřebuje změny , je svým způsobem velmi spravedlivý , transparentní a jednoznačný . Dává na každého žáka v určité věkové kategorii jednoznačně normativ , který Ministerstvo školství přeposílá . Jak je možné , že jsou rozdíly ve financování na jednotlivých krajích tak dramatické ? Jak je možné , že za 16 let - to není teď nic proti paní ministryni - za 16 let si nedokázalo Ministerstvo školství vyjasnit kompetence tak , aby ten normativ , který garantuje Ministerstvo školství , na toho žáka skutečně doputoval ? Jak je možné , že jednotlivé kraje financují z rozpočtu základních škol přebujelou síť středního školství ? Proč se v některých krajích povedla optimalizace středního školství , v jiných se o to ani nepokusili , v jiných se tápe ? Protože nám chybí jednotná školská politika . Jednotná školská politika , která bude zaručovat , že zdroje , které jsou definovány normativy Ministerstva školství , na toho žáka skutečně doputují . Pokud chceme nějakou změnu , je možnost mluvit o nových parametrech . Samozřejmě že ty korektivy , které by bylo třeba udělat v normativním financování , po letech užívání dnes už vlastně zvykového práva je velmi obtížné měnit . Je možná jednodušší skutečně připravit novou metodu financování než měnit tu zaběhanou . Ale musíme si také říct , co to bude znamenat pro kraje . Kraje v tuto chvíli nebudou - nebo v situaci , kdy se přijme podoba , kterou navrhuje paní ministryně , nebudou už dále zodpovědné za školskou politiku . Budou mít na starosti evidenci , kontrolu , družiny . Školská politika už nebude krajským tématem . To je potřeba , abychom si také jednoznačně řekli . Další otázkou je kvalita , která vyplývá z kvality učitelů . Myslím , že v této souvislosti bychom měli znovu mluvit o tom , jak budou financovány učitelské fakulty a učitelské obory . My jsme opakovaně nabízeli a opakovaně jsme žádali , aby koeficienty ekonomické náročnosti byly pro tyto učitelské obory stanovené tak , aby si nemusely přivydělávat přijímáním množství studentů , kteří vůbec nemají v úmyslu směřovat do pedagogiky . Čili to jsou témata , která jsou nepochybně s financováním spojená . Chtěla bych nabídnout jednu variantu , která by usnadnila práci školám , a to v horizontu kratším , než je předpokládaná účinnost této novely . Je to sjednocení mzdových a neinvestičních výdajů tak , aby školy měly možnost s těmito prostředky nakládat . Velmi by to snížilo stres při sestavování jejich rozpočtu . Před několika lety to vzniklo na vysokých školách , osvědčilo se to , nezneužil toho nikdo . A ten rozpočet dává větší variantu a větší svobodu v rozhodování . To by byl ten konkrétní drobný návrh , kterým jsem chtěla přispět v rámci příštího školního roku k většímu pohodlí ředitelů a vedení škol . TOP 09 nebude bránit propuštění této novely do druhého čtení . Nicméně podotýkáme , že spousta otázek zůstává otevřených a budeme samozřejmě v průběhu času do druhého čtení a v druhém čtení žádat vysvětlení , komentáře a také podzákonné normy , které by zpřesnily a definovaly současně navrženou podobu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name