2013-048-05-222
222. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Děkuji za dodržení časového limitu . Nyní prosím k mikrofonu řádně přihlášenou paní poslankyni Semelovou . Připraví se pan poslanec Karamazov . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Marta Semelová
Děkuji , paní předsedající . Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , o potřebě změny financování regionálního školství se mluví x let . Stávající systém má totiž řadu nedostatků , nakonec už se tady o tom dnes mluvilo , které se negativně projevují v kvalitě vzdělávání . Honba za žákem , snaha o maximální naplnění tříd , to všechno vede především u středních škol k tomu , že je do maturitních oborů přijímán každý bez ohledu na jeho znalosti , studijní předpoklady a zájem o obor . Pokles nároků na přijímané uchazeče se pochopitelně projevuje i v průběhu studia a také při závěrečném výstupu . Celkový pokles úrovně - a zdůrazňuji , že nejde jen o střední školství , ale i o školy základní - se následně projevuje i na vysokých školách , odkud zaznívají nářky na úroveň přijímaných studentů . Chci v této souvislosti upozornit na to , že nelze za tento stav obviňovat učitele , a to jakéhokoliv stupně . Byli a jsou to právě kantoři a kantorky , kteří přes problémy , zvyšování administrativy a komplikace , které na ně byly kladeny , berou své povolání jako srdcovou záležitost a dávají svým žákům , studentům a učňům maximum . K tomu je třeba připočíst už zmíněné finanční ohodnocení pedagogických a nepedagogických pracovníků škol . Učitelé s vysokoškolským vzděláním jsou , pokud jde o jejich platy , na konci žebříčku zemí Evropské unie a v rámci České republiky dosahují pouhých 50 % mzdy ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců . O nepedagogických pracovnících ani nemluvě . Ti berou často plat ve výši minimální mzdy . Současný systém financování způsobuje také výrazné rozdíly poskytovaných finančních prostředků školám v rámci jednotlivých krajů , i o tom tady dnes byla řeč , které přistupují k jednotlivým školám značně odlišně . Přitom se jedná o srovnatelné školy , ať už jde o druh , stupeň , velikost , naplněnost tříd , skladbu pedagogického sboru a podobně . Stěžují si ředitelé i učitelé , jejichž platy v součtu nárokových i nenárokových složek se liší o tisíce korun měsíčně . Proto podporujeme předložený návrh změny financování tak , aby financování mateřských , základních a středních škol bylo na stejné úrovni na celém území České republiky , nebo bylo stejné , aby byla centrálně nastavena závazná pravidla a kritéria . Kombinovaný systém financování , v němž se zohledňuje nejen počet žáků , ale je nastaven také na třídu učitele a na financování podle odučené práce , podle rámcových vzdělávacích programů . Nutnost změnit stávající systém financování regionálního školství je tedy zřejmá a potvrzuje to i odborná veřejnost . Na dnešním kulatém stolu , o kterém tady mluvil pan poslanec Kořenek , se sešli zástupci asociací , například CZESCHA , asociace ředitelů škol , sdružení učňovských zařízení , základních uměleckých škol , asociace vychovatelů , nadace Depositum Bonum a dále představitelé Svazu měst a obcí , Svazu průmyslu a dopravy , školských odborů , Sdružení místních samospráv či zástupci krajů . Ti všichni se shodli , že změna je potřebná , a předložený návrh podporují . Ocenili snahu ministerstva o diskusi k danému problému a možnost zapojit se od počátku do připravované reformy . Zároveň se však netajili některými výhradami , které se dále diskutují a které by měly být dořešeny v průběhu legislativního procesu . Konkrétně jde například o už zmiňované platy nepedagogických pracovníků škol , o financování školních klubů , jež je podle návrhu v tuto chvíli odlišné od financování školních družin , o řešení spádovosti škol a podílu obcí , kde mateřská či základní škola není , nejen na financování provozu , ale i investic , o problematiku umisťování dvouletých dětí do mateřských škol , o financování a organizaci máločetných oborů a víceoborových tříd a podobně . S většinou těchto připomínek se ztotožňuji , a proto podporuji prodloužení lhůty mezi prvním a druhým čtením , tak aby vznikl dostatečný prostor na prodiskutování a doladění potřebných úprav . Na čem se všichni zástupci asociací a sdružení shodují , to je otázka celkového objemu finančních prostředků určených na vzdělávání . Kritika podfinancování je zde zcela namístě . Zdaleka nedosahujeme procenta hrubého domácího produktu , které vydávají do kapitoly školství vyspělé země . Zatímco průměr podílu školského rozpočtu v zemích Evropské unie na HDP je zhruba 6,1 % , u nás je to něco málo přes 3 % . Pokud nedojde k výraznému navýšení peněz ze státního rozpočtu , nebude možné realizovat žádnou reformu a vládou deklarovaná priorita vzdělávání zůstane jen na papíře . Je bezpodmínečně potřeba upravit střednědobý plán financování školství přijatý minulými vládami , který by v současné podobě stav ještě zhoršil . Podle našeho názoru musí za vzdělávání zodpovídat stát , to znamená i za jeho financování . Proto považujeme návrh na posílení kompetencí Ministerstva školství v této otázce za opodstatněný a naprosto správný . Jak jsme se mohli přesvědčit i na již zmíněné diskusi u kulatého stolu , s tímto návrhem souhlasili i představitelé krajů a dalších subjektů . S tím také souvisí nastavení parametrů financování podle rámcového vzdělávacího programu tak , aby bylo skutečně zaplaceno vše , co se musí odučit , a aby bylo umožněno také dělení tříd v různých vyučovacích předmětech . Tady si však neodpustím poznámku , že mám obavy , zda toto dělení bude na některých především větších školách prostorově a organizačně vůbec realizovatelné vzhledem k celkové naplněnosti a navyšování počtu tříd do té míry , že jako kmenové třídy slouží už i odborné pracovny a další místnosti . Ale jinak samozřejmě dělení tříd podporujeme . Osobní výhradu mám k tomu , že změna financování se má dotknout pouze veřejného školství a soukromé a církevní školy mají zůstat mimo . Podobnou výhradu mají určitě i poslanci z pravicových stran , ale pochopitelně z opačného úhlu pohledu a představy řešení . Podle mého názoru by soukromé i církevní školy měly být až na určité výjimky financovány z vlastních peněz a ne ze státního rozpočtu . Je mi ovšem jasné , že se na tom asi tady neshodneme , a to nejen s pravicovou opozicí , ale i se stranami tvořícími současnou vládní koalici . Závěrem se ještě jednou vrátím k platům ve školství . Všichni víme , že klíčovým prvkem ve výchovně vzdělávacím procesu je učitel , vychovatel , mistr odborné výchovy , prostě člověk . Můžeme vymýšlet kdeco , ale pokud kantory pořádně nezaplatíme , budeme dál řešit , proč absolventi vysokých škol připravující učitele ve velké míře do škol nenastupují , budeme se dál potýkat s problémem , že chybí učitelé prvního stupně , učitelé matematiky , fyziky , chemie , IT , že mistři odborného výcviku odcházejí do důchodu a na jejich místa nikdo nový nenastupuje . Důsledky pak ponesou nejen žáci a jejich učitelé , ale my všichni . To by si mělo při projednávání státního rozpočtu uvědomovat nejen Ministerstvo školství , ale především ministr financí , resp . celá vláda . Jinak za klub KSČM mohu říci , že souhlasíme s tím , aby předložený návrh novely postoupil do druhého čtení , včetně návrhu na prodloužení lhůty projednávání mezi prvním a druhým čtením . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name