2013-048-02-044
44. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Janu Zahradníkovi . Nyní dvě faktické poznámky . Pan poslanec Herbert Pavera a potom pan poslanec Michal Kučera . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Herbert Pavera
Děkuji , pane předsedající . Milé kolegyně , kolegové , jenom bych chtěl krátce se vyjádřit také k návrhu té novely . Myslím si , že asi všichni jsme rádi , že alespoň něco máme předloženo , že aspoň některé stavby se budou realizovat . Za sebe můžu říct , že jsem nesmírně rád , že tam v tom seznamu staveb jsou dvě stavby z našeho Moravskoslezského kraje , ať už obchvat Frýdku - Místku , nebo Prodloužená Rudná , protože určitě obě dvě stavby výrazně zkvalitní život občanů v našem kraji . Mrzí mě , že tam nejsou další stavby jako obchvat Krnova či Opavy , ale chápu , že tam nemohly být všechny a že nejsou úplně všechny úplně připraveny tak , jak by měly být . Ale věřím , že Ministerstvo životního prostředí , Ministerstvo dopravy udělají maximum pro to , aby co nejdříve všechny stavby , kterých je více jak sto , pan kolega Kučera říkal sto , ale je jich mnohem více jak sto , těch staveb , které vlastně nebudou teď možná realizovány , takže věřím , že se to brzy podaří tak , aby občané naší republiky , kteří se chtějí dostat z místa A na místo B co nejrychleji , a hlavně naši podnikatelé , mohli využívat kvalitní komunikace . A využiji toho , že tady sedí ještě pan ministr Ťok , kterého se také týká , pan ministr dopravy Ťok , kterého se také týká výstavba silnic a dálnic . Věřím , že tak jak slíbil , že přijde na Hlučínsko řešit přeložku silnice I / 56 , že svému slovu dostojí a že k nám přijede . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Herbertu Paverovi a nyní pan poslanec Michal Kučera . Potom s přednostním právem Zbyněk Stanjura . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Michal Kučera
Děkuji za slovo . Já jenom velmi krátce zareaguji na slova svého předřečníka , kterého si velmi vážím , pana poslance Zahradníka , který říkal , že ekologičtí aktivisté , či jako teroristé zastaví či zastavili výstavbu dálnic a silnic . Chci říct , že v tuto chvíli více než sto staveb za více než 230 miliard nezastavili ani ekologičtí aktivisté , ani ekologičtí teroristé , ale byl to pan ministr Brabec z hnutí ANO . Nevím , jestli ho mám nazývat ekoteroristou či ekologickým aktivistou , ale tentokrát bych vinu ekologickým aktivistům nepřisuzoval . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Nyní pan poslanec Zbyněk Stanjura . Máte slovo , pane předsedo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Hezké odpoledne , pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , pane ministře . Mě tedy od rána udivuje ten oslavný tón . Vy jste řekl ve svém úvodním slově , že pan premiér dnes něco v Bruselu korunoval . No to je velmi odvážné tvrzení a já si s tím slovíčkem dál pohrávat nebudu . Použil jste ho vy . Zkusme si říct fakta . U sta staveb hrozilo , že se bude opakovat EIA . U sta staveb . Vy jste vyjednali , že u čtrnácti , když je to deset úseků , a dejme tomu čtrnácti staveb tak , jak my je známe , jak si identifikujeme v České republice , se EIA opakovat nemusí plnohodnotně podle nového zákona . Tak jestli je to úspěch , tak je to mikroúspěch . Současně když říkáme , že podpoříme čtrnáct staveb , aby to nebylo tak komplikované , tak tím samým hlasováním pohřbíte 86 jiných staveb , kde to komplikované bude a kde dojde ke zdržení . O Pražském okruhu argument , že má mnoho odpůrců - přesný argument bruselských byrokratů . Ano , to je pravda . Už jsem říkal včera na krátké schůzce , za kterou děkuji , na které jsme konzultovali tento návrh zákona , že si myslím , že je to druhá nejdůležitější stavba v ČR . První je R 35 , to si myslím , že druhé dálniční spojení moravských a českých krajů je priorita číslo jedna a druhá nejpotřebnější ne pro Prahu , ale pro ČR je Pražský okruh . A možná bychom neměli říkat úsek 511 , to je takové velmi technicistní a možná v inženýrské branži se ví , o co se jedná , ale je to propojení hradecké a brněnské dálnice . Tak jako úsek , tady se už zprovoznil , propojil brněnskou a plzeňskou dálnici . A mnozí , kteří míří z Moravy nebo i z Čech , z Vysočiny , směrem na Plzeň to umožňuje nezajíždět do Prahy . A to samé nám přinese ten tolik diskutovaný úsek 511 . Je samozřejmě problém ČR , že ještě nemá stavební povolení . Nebo že není připravené . Tomu všemu rozumím . Ale aby toho optimismu nebylo příliš , tak u 86 staveb nehrozí to , že na to nepoužijeme evropské peníze . My je nemůžeme stavět ani z českých národních zdrojů , protože je výhrůžka , že pokud je budeme stavět z českých národních zdrojů a použijeme platné - platné - posouzení vlivu stavby na životní prostředí , nejenom že nám zastaví financování i z operačního programu Doprava 2 , ale zastaví nám financování všech operačních programů . Takže jestli je to mikroúspěch , já nevím . Ono je to spíš velká kapitulace u 86 staveb . A můžeme jenom odhadovat , až čas nás rozsoudí u těch ostatních staveb . U klíčových obchvatů . A je docela úsměvné , když vaši poslanci říkají , jak prosadili dokončení obchvatu např . Chrudimi , které tam není . A mohl bych jmenovat Opavu , Krnov a další města , kde hrozí , že se bude muset EIA opakovat . A teď bude záležet na - tak eufemisticky se tomu říká dotčené veřejnosti , a když si pod tím představíte ekoaktivisty , tak bude záležet na jejich úsilí a na tom , jak velký bude jejich ideologický odpor proti stavbám a o kolik to prodloužíme . A vy těmto lidem zlepšujete podmínky . Usnadňujete ztěžování staveb a říkáte tomu , že vycházíte vstříc veřejnosti . Já jsem vždycky tvrdil , že důležitý je hlas lidí , kteří bydlí v daném území . Ne aby mi aktivisté z Prahy říkali , jak má vypadat cesta v Moravskoslezském kraji a naopak . To platí úplně , úplně stejně . A mnohdy ten odpor je skutečně ideologický . Samozřejmě mnohdy je chyba , já o tom mluvím opakovaně , kdy na straně projektantů , kteří prostě tužkou kreslili trasy příliš jednoduše a lehce a neuvědomovali si , že by někdy stačilo posunout trasu o tři sta , čtyři sta metrů a měli bychom mnohem méně problémů . Ale v okamžiku , kdy už se nějakou cestou vydáte , tak říct uprostřed , že se vracíte na začátek , tak stavby de facto odkládáte skoro na neurčito . A to je problém . A při té oslavě dnešního vítězství nebo mikrovítězství pana premiéra a vás ministrů , tak skutečně stojí za to přečíst si stenozáznamy z toho , když jsme projednávali minulou novelu . Schvalte to , nebo nebudeme čerpat . Když mnozí z nás říkali , když to schválíte , nebudeme moci čerpat , tak jste se tomu smáli . Bohužel jsme měli pravdu . Zase opakovaně říkám , že doprava není typické politické téma , už vzhledem k délce přípravy a realizace stavby se to nemůže , protože čtyři roky po volbách se to absolutně změní , pak se nepostaví vůbec nic . A místo abychom využili situace , která mi není příjemná , kdy vstupuje EU , ať chce , nebo nechce , ať si její lídři myslí , co chtějí , vstupuje do nové etapy , kdy máme šanci vrátit ty kompetence , které patří na národní úroveň , vrátit na národní úroveň , tak se jakoby pořád ptáme - co ten Brusel ? A já zase opakovaně říkám , že my jsme EU . To nejsou oni . A kde je slyšet náš hlas ? Představme si , že bychom v jiné oblasti používali takovou retroaktivitu , kterou po nás Brusel v této konkrétní otázce chce . Kde jsou zastánci jasného odmítnutí principu retroaktivity , ať už pravé , nebo nepravé ? Jak je možné , že se nebráníme ? A máme prostředky , kterými se můžeme bránit . Ano , dneska stav je takový , jak Evropská komise říká . A můžeme se bránit - no , můžeme se bránit , když budeme chtít . Včera jsem říkal panu ministrovi , že nebudeme blokovat jednání tohoto návrhu zákona . Dokonce někteří členové mého klubu zákon podpoří . Především ti , kteří mají to štěstí , že stavby jsou z jejich regionů . A bylo by nesmyslné proti takovému návrhu zákona bojovat . Nemám nic proti doprovodnému usnesení k Pražskému okruhu . Ale mě zajímá , co bude s těmi ostatními stavbami . Chtěl bych , aby se vláda nadále pokoušela princip retroaktivity zvrátit i u ostatních staveb . A podle mě přijdou důležitá rozhodování na evropské úrovni , která budou vyžadovat souhlas všech členských zemí . Tak buďme stejní jako mnozí jiní členové EU . Řekněme si ano , toto podpoříme , pokud vy nám podpoříte například tohle . A myslím , že se shodujeme , že je v českém národním zájmu , abychom stavby stavěli . Abychom my sami měli šanci je připravit , zafinancovat a postavit . A k tomu nepotřebujeme moudra odjinud . Zrovna si myslím , že EIA je věc , která by se mohla řešit na národní úrovni . Nevidím žádný důvod . Samozřejmě , a je to zase otázka zkušeností . Ti , kteří už komunikace silniční postavili , tak si s tím teď hrají a zpřísňují podmínky . Jak byly přísné podmínky , když se stavěly dálnice v západní Evropě ? Jaká EIA tehdy platila ? A proč jsme si vybrali tak přísnou verzi , když už jsme implementovali směrnici ? Proč vždycky musíme být ti první na pásce , že jsme ještě přísnější , než musíme ? To je chyba , která se stala , a dneškem něco málo z chyby odstraníme . Nic víc , nic míň . Je to dobře , ale mysleme i na 86 ostatních staveb . Mysleme na ostatní regiony a ostatní města , která dlouho čekají na své komunikace , na své obchvaty . A v této chvíli to vypadá , že budou muset čekat ne dva tři roky , než seženeme stavební povolení a peníze , ale možná šest nebo osm nebo deset let . To je podle mě úkol , který začíná dneska ihned po schválení tohoto návrhu zákona , abychom se samozřejmě soustředili na ty další . Za ty dva a půl roku jsem slyšel mnohokrát tady z úst ministrů , jak připravují zjednodušení stavebního zákona a povolovacích procesů . Já jsem dneska trošku skeptický , protože říkám , že to je velmi složité . Není to nic jednoduchého . Ale podle mne není uděláno vůbec nic . Neprobíhá komunikace s opozicí o tom , jak v této oblasti se sjednotit a zjednodušit . A pokud chceme - a já s tím nemám problém - umožnit vstup veřejnosti do těch procesů , tak prosím jednou . Ne u toho , když se projednávají zásady územního rozvoje , územní plán , EIA , územní povolení , územní rozhodnutí a stavební povolení . To je pak nekončící proces . Pak vypadáme jako ti , kteří nejsou schopni ty komunikace stavět . Mluvíme především o silnicích , ale jsou ohroženy i některé stavby na železnici , abychom na to nezapomněli v seznamu těch sto staveb . Takže dneškem podle mě ta práce na tom , abychom napravili chybu , která se stala , za kterou podle mě má plnou odpovědnost pan ministr životního prostředí , abychom ji odstranili do budoucnosti . Dneškem nic nekončí , dnešek není nic , dneska nikdo nic nekorunoval . Maximálně přiznal , že byla chyba , a 14 procent , když to řeknu v absolutních počtech staveb , nechci jít do čísel a (nesrozumitelné) investice , se možná spraví . Dneska jsem dostal dotaz , a to byla špatná interpretace od médií , jestli tedy je pravda , že evropské peníze na stavby nám už nikdo nevezme . No , pravda to není . Oni jenom řekli , že máme šanci je dostat . To ještě neznamená , že ty peníze dostaneme . A poslední věc a tím skončím své vystoupení . Už jsem loni a předloni říkal panu ministrovi Ťokovi , že bychom měli začít vážnou debatu o tom , jak budeme po roce 2022 financovat dopravní infrastrukturu v České republice , kdy už nebude nic z Evropské unie , nula eur . Budou nám sice jako možná říkat , jaké máme mít zákony . Nula . A to řešení podle mě se musí domluvit napříč politickým spektrem , protože nebude jednoduché . Předloni to ještě bylo osm let . Dneska je to šest let , možná vám připadá , že to je ještě dlouho . Není to dlouho . Není to dlouho na to , abychom změnili systém financování . A to je druhý úkol , na kterém musíme dělat . A já říkám - společně . Není to věc jedné politické reprezentace , jedné vládní koalice ani jednoho volebního období . Skončím tím , že ten zákon dneska bude schválen . Já věřím , že kolegové v Senátu to projednají rychle . Včera jsem slyšel , že by to mělo platit od 1 . 10 . Já si myslím , že ten termín je zbytečně daleko . Pokud to Senát projedná - já nevím , myslím , že má někdy v polovině července schůzi - tak do konce července to může pan prezident podepsat a může se podle toho zákona začít postupovat . To všechno ostatní platí . Práce nekončí , nic jsme nekorunovali , naopak , práce začíná . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name