2013-039-09-017
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
17 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 611 / - druhé čtení Projednávání tohoto tisku bylo přerušeno včera ve středu 10 . února , a to v obecné rozpravě . U stolku zpravodajů již zaujala své místo paní ministryně Valachová a zpravodajka výboru paní poslankyně Bohdalová . Nyní budeme pokračovat v přerušené rozpravě . Prosím k mikrofonu přihlášenou paní poslankyni Semelovou . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Marta Semelová
Děkuji . Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , kolegové , směr , kterým se ubírá vládní návrh novely školského zákona , by mohl být správný a mohl by vést ke zkvalitnění vzdělání . Nárok na místo v mateřské škole a povinné předškolní vzdělávání v posledním roce před vstupem na základní školu , jednotné přijímací zkoušky na střední školy , záměr podpořit technické vzdělávání mj . úpravou modelu a hodnocení maturitních zkoušek , zřízení Národní rady pro vzdělávání jako poradního orgánu ministra školství - s těmito změnami se dá souhlasit . Kdyby ovšem byly všechny dotažené a nezůstaly na půl cesty . Konkrétně . Povinné vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy . Ano , souhlas . Předškolní vzdělávání má velký význam pro osobnostní a sociální vývoj , pro vyrovnání nerovnoměrností , usnadnění vstupu do základní školy , ke snížení odkladů , jejichž počet dosahuje zhruba 20 % populačního ročníku . Zvyšuje tedy vzdělávací šance a přispívá k rovnosti šancí ve vzdělávání . Význam vlivu předškolního vzdělávání na úspěšnost žáků v dalším vzdělávání potvrzují i výsledky analýz v rámci mezinárodního šetření PISA , z nichž vyplynulo doporučení víc podporovat kvalitní předškolní vzdělávání , přičemž za nejvýznamnější opatření je považováno zavedení posledního ročníku mateřské školy jako ročníku povinného . Také ve většině evropských zemí je uzákoněn nárok na umístění dítěte , v devíti státech Evropské unie je účast v předškolním vzdělávání povinná . V dalších začíná povinná školní docházka ve věku čtyř nebo pěti let věku . V téměř všech zemích Evropské unie probíhá povinná docházka v předškolním vzdělávání ve školských zařízeních , jen v menšině zemí je možná i ve skupinách vedených rodiči nebo vyškolenými osobami . Je pravda , že v České republice už dnes navštěvuje víc jak 90 % pětiletých dětí mateřskou školu . Ale zbývá 10 % , které zůstávají mimo . Některým se věnují rodiče , a jistě s plnou péčí , někteří tuto péči nemají . A právě ti potřebují kvalitní předškolní vzdělávání nejvíc . A mělo by být ne od pěti , ale už od tří let . Jedná se často o děti ze sociálně znevýhodněných rodin z vyloučených lokalit , které jsou kvůli tomu ve své vzdělávací dráze oproti svým vrstevníkům hendikepovány . Mimo jiné 70 % romských dětí mateřskou školu podle zveřejněných údajů nenavštěvuje . Právě jim by docházka do mateřské školy výrazně pomohla . Plní totiž nejen funkci vzdělávací , ale také výchovnou a sociální a stále častěji supluje rodinu . Nerozumím proto tomu , proč je se zaváděním povinného předškolního vzdělávání v posledním roce před základní školou zároveň navržena možnost individuálního vzdělávání . Tyto děti tak dál zůstanou doma . Stačí , když se dostaví k zápisu , tam jen oznámí , že bude dítě vzděláváno doma , a vše je vyřízeno . Výsledek - vlk se nažral a koza zůstala celá . Co se tedy vlastně mění ? Nárok pětiletého dítěte na místo v mateřské škole je v zákoně zakotven už nyní . Povinné vzdělávání se zavádí a zároveň nezavádí , sankce nebo povinný nástup do mateřské školy , pokud se zjistí , že rodiče s dítětem doma nic nedělají , v zákoně zakomponovány nejsou . Takže k čemu vlastně ten humbuk ? V této podobě návrh naprosto ztrácí smysl . Je formální - a bohužel se v předložené novele nejedná o jedinou formalitu . Předkládám proto pozměňovací návrh , který tento návrh ve smyslu mého vystoupení upravuje . Další polovičatost je u návrhu na jednotné centrálně zadávané přijímací zkoušky na střední školy . Záměr určitě dobrý . Souhlasí i kraje , Asociace ředitelů základních škol i většina ředitelů středních škol , konkrétně víc než 87 % ředitelů gymnázií , 72 % ředitelů středních odborných škol a 36 % ředitelů středních odborných učilišť s maturitní zkouškou . Dnes značná část škol přijímací zkoušky vůbec nekoná a žáci jsou přijímáni jen na základě hodnocení z posledních dvou ročníků základní školy , přičemž vypovídající hodnota známek je velice nízká . Na maturitní obory se tak dostávají uchazeči , kteří na to prostě nemají , a učební obory zejí prázdnotou . Kantorům na střední škole pak nezbývá nic jiného než snižovat nároky , protože jinak by do čtvrtého ročníku málokdo prolezl . Pochopitelně jsou výjimky . Na nízkou úroveň studentů si pak logicky stěžují i na vysokých školách . Povinné přijímací zkoušky však vítají i učitelé základních škol , protože deváťáci se budou muset trochu déle učit a posílí se i kázeň . Centrálně stanovené přijímací zkoušky - ano . Ale je potřeba , aby byla Ministerstvem školství také stanovena nepodkročitelná hranice , tedy kdy ještě může být uchazeč na střední školu přijat a kdy už ne . A to v zákoně není . Tato kompetence je dál na řediteli školy . A když se podíváme na to , jak jsou školy financovány - jednoduše co žák , to peníze pro školu - , tak je jasné , že se ředitel bude snažit naplnit třídy na plný počet bez ohledu na znalosti , předpoklady a zájem o obor jednotlivých uchazečů . Ptám se : Jakou to má logiku ? Záměr posílit kvalitu přijímaných studentů , resp . vzděláváním tímto polovičatým návrhem naplněn není . Předkládám proto pozměňovací návrh , aby laťku stanovilo Ministerstvo školství . Zároveň vyzývám ministerstvo , aby urychleně předložilo návrh na změnu financování regionálního školství . I když , jak dnes bylo řečeno , tak tento návrh už je připraven a půjde do vnějšího připomínkového řízení . Pokud jde o úpravu maturitní zkoušky , věřím , že je to vydiskutované se školskými reprezentacemi , a považuji to za rozumný kompromis . Zavedení povinné matematiky od roku 2021 , tedy čtyři roky po jednotných přijímačkách , ale i to , že se bude postupovat s ohledem na úpravu hodinové dotace matematiky v jednotlivých studijních oborech , si myslím , že je seriózní vůči studentům . Zároveň však musí být věnována pozornost výuce matematiky již na základních školách . V důvodové zprávě se můžeme dočíst , že Ministerstvo školství připravuje různá opatření na podporu aktivizujících forem výuky matematiky a přírodovědného a technického vzdělávání , včetně podpory polytechnické výchovy v mateřské a základní škole . To je určitě správné . A předpokládám , že tato podpora zahrne i znovuobnovení školních dílen , jejich vybavení , řešení toho , jak zafinancovat materiál , dál vyjednávat s pedagogickými fakultami přípravu učitelů . Nyní dovolte pár slov k mým pozměňovacím návrhům , které jsou zavěšeny v systému a k nimž se v podrobné rozpravě přihlásím . První návrh už jsem částečně zmínila . Jedná se o vypuštění možnosti individuálního vzdělávání v posledním roce předškolního vzdělávání před vstupem na základní školu . Ale také navrhuji zrušit tento způsob vzdělávání na prvním stupni základní školy . Pochopitelně klub KSČM nezvedne ruku pro návrh paní poslankyně Putnové , která přichází s opačným návrhem , tedy na rozšíření individuálního vzdělávání i na druhý stupeň základní školy . Své výhrady k umožnění individuálního vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy jsem už dnes vysvětlila , proto se vyjádřím pouze k základní škole . Vzdělání je zde poskytováno kvalifikovaným pedagogem , který absolvoval odborné , metodické , didaktické a psychologické studium tak , jak je stanoveno v zákoně o pedagogických pracovnících . Příprava učitelů prvního stupně zahrnuje i základní průpravu v oboru speciální pedagogiky , takže je schopen včas rozpoznat speciálně pedagogické potřeby dítěte a zajistit potřebnou podporu . Dále si žák na základní škole osvojuje sociální gramotnost , učí se žít s ostatními , učí se toleranci , diskutovat , argumentovat , prosazovat své názory a respektovat či přijímat názory druhých . Učí se vyhrávat i prohrávat , pomáhat si navzájem , prostě připravuje se na život . To vše je v domácím prostředí omezeno . Rodič - středoškolák bez potřebných znalostí může i při nejlepší snaze vývoji dítěte ublížit . Pokud jde o návrh na rozšíření individuálního vzdělávání na druhý stupeň základní školy , to snad už vůbec nemůže být myšleno vážně . Sáhněte si do svědomí a upřímně si řekněte , kdo z vás by byl schopen podat kvalitní výuku opřenou o potřebné znalosti a s dovedností správného didaktického podání a vysvětlení obsahu učiva přiměřeně věku svého potomka ve všech předmětech , které se na druhém stupni vyučují . Český jazyk a literatura , matematika , dějepis , chemie včetně pokusů , to samé platí o fyzice , dál dva cizí jazyky , biologie , botanika , geologie , výchova tělesná , hudební i výtvarná včetně dějin umění . Jestli tohle někdo z vás dokáže , nebo z rodičů vůbec , tak to je na Nobelovu cenu . Docházka do školy je velmi významná vůbec . Žák se zde setkává s různými postupy , jak vyřešit problém . Účastní se rozličných projektů , pracuje v týmu , ve skupinách , pracuje v odborných učebnách . Škola je také takovým prvním záchytným bodem ve chvíli , kdy je s dítětem něco v nepořádku , kdy může dojít k zanedbávání , k týrání . Proto návrh na rozšíření individuálního vzdělávání nemůže klub KSČM podpořit . Ano , role rodiny při výchově dítěte , při jeho rozvoji je nezpochybnitelná . Ale za kvalitu , financování a dostupnost vzdělání musí nést odpovědnost stát . Je to v zájmu rozvoje a konkurenceschopnosti České republiky , ale také v zájmu samotného dítěte . Druhý můj pozměňovací návrh se týká jednotných přijímacích zkoušek na střední školy a stanovení nepodkročitelné hranice pro přijetí ne ředitelem školy , ale Ministerstvem školství . Důvody tohoto mého návrhu jsem už sdělila . Třetí pozměňovací návrh má za cíl zrušit poplatky za pobyt v mateřské škole , ve školních družinách a zrušit i školné na vyšších odborných školách . V České republice je mnoho rodin na hranici nebo pod hranicí chudoby . Tisíce dětí nechodí na školní obědy , protože na to rodiče nemají . Mnozí si nemohou dovolit zájmovou činnost , lyžařský kurz nebo školu v přírodě . Přitom právo na vzdělání je jedno ze základních práv , kterému by neměly být kladeny překážky , zvlášť reformě financí . Proto tento pozměňovací návrh . Posledním pozměňovacím návrhem navrhuji posunout účinnost § 16 , tedy tzv . společného vzdělávání nebo inkluze , chcete - li , a to o dva roky . To znamená , že by se platnost posunula z 1 . září 2016 až na 1 . září 2018 . Už samotný pojem společné vzdělávání je poněkud zavádějící . Jaké společné vzdělávání , když jsou z něho vyloučeni ti , kteří absolvují vzdělávání individuální , když jsou z tohoto společného vzdělávání vyloučeni ti , kteří odcházejí na víceletá gymnázia , na školy soukromé , církevní a podobně ? Ale k samému pozměňovacímu návrhu . Jsem přesvědčena , že pokud vstoupí i inkluze letos v září v platnost , tak jak je už dříve schváleno , destabilizuje to školský systém , poškodí to žáky i pedagogy všech škol , pracovníky školských poradenských zařízení , posílí to soukromé školství , kam budou žáci z běžných škol odcházet . Dojde k výraznému oslabení speciálního školství a snížení kvality vzdělání vůbec . Podle mého názoru Ministerstvo školství zbytečně a příliš podléhá nátlaku různých neziskových organizací a Bruselu . Namísto toho , aby jednoznačně podpořilo fungující kvalitní systém speciálních škol , které poskytují vzdělání podle potřeb jednotlivých žáků , namísto toho , aby předložilo těmto kritikům jasné argumenty , které prokazují opodstatněnost existence těchto škol , hází jim klacky pod nohy . V běžné škole je až 30 žáků , v praktických je ve třídě maximálně 14 žáků . Děti s lehkým mentální postižením zde zažívají pocit úspěchu . Myslíte si , že ho budou zažívat v narvané třídě , kde budou spolu s dětmi s různými specifickými poruchami učení a chování , s dalšími , které budou mít různý stupeň a druh postižení , nějaké to mimořádně nadané a pak žáci běžní ? Díky speciálním školám není v České republice prakticky - na rozdíl od států , které nám tak nezištně radí - negramotnost . Žáci dokončují vzdělání a mohou se vyučit , což jim umožňuje najít uplatnění na pracovním trhu . Základní školy samostatně zřízené pro žáky s LMP , tedy lehkým mentálním postižením , bývají velmi dobře vybavené demonstračními učebními pomůckami a didaktickou technikou . Pro vzdělávací oblast člověk a svět práce mívají k dispozici odborné učebny , kovodílnu , dřevodílnu , pracovny pro šití a pletení , cvičné kuchyňky , univerzální dílny , pozemky , skleníky , kde probíhá praktická příprava žáků . To na základních školách chybí . Učitelé základních škol praktických a dalších speciálních absolvovali ne nějaký rychlokurs za pár hodin , ale pětileté studium speciální pedagogiky . Abych byla správně pochopena , v žádném případě nesnižuji kvalitu učitelů na školách hlavního proudu . Naopak . Jsou to vynikající profesionálové , ale mají jinou specializaci . Nejsou méně vzdělaní , ale jsou jinak kvalifikovaní , nemají vzdělání a praxi v oboru speciální pedagogika . A bohužel Ministerstvo školství ani vzdělávací instituce včas nezareagovaly na zvýšenou potřebu speciálních pedagogů a psychologů . Asistent pedagoga to nespasí . Za prvé jsou tak mizerně placeni , že se do této práce nehrnou , za druhé je jich naprostý nedostatek a za třetí požadavky na jejich vzdělání neodpovídají tomu , co by mělo být náplní její činnosti . Ke střední škole mají jen doplňkové pedagogické minimum . Na školy také dolehne další administrativa . Vzroste počet individuálních vzdělávacích plánů . A poradenská pracoviště ? Pokud se nepodaří přijmout další poradenské odborníky , bude hrozit kolaps poradenství , nestíhání zákonných termínů , formalismus , který logicky zasáhne i školy . Už teď tím , jak jim narostl počet úkolů , objektivně nestíhají a pracují na hranici možností . Nedivím se , že se někteří chystají odejít . A to tu ještě není spuštění tohoto nepromyšleného kroku . Takže na závěr . S inkluzí od září 2016 nesouhlasí kraje , školy , speciální pedagogové , pracovníci poraden a speciálních center a ani velká část rodičovské veřejnosti . Rizik je příliš mnoho . Navíc nebyl dán žádný čas na pilotní ověření nového systému vzdělávání ani na zpracování nově upravených školních vzdělávacích plánů . Základní školy praktické stejně jako další speciální školy tady přitom mají své místo . Uvést celý fungující vzdělávací systém do právní , finanční a odborné nejistoty je hazardem se vzdělaností a povede to k devalvaci veřejného školství . Proto vás , vážení kolegové , vážené kolegyně , žádám o podporu mých pozměňovacích návrhů , zvláště pozměňovacího návrhu na odložení § 16 o dva roky , aby byl alespoň čas na pilotní ověřování a jeho zajištění personální , odborné i ekonomické . Děkuji . (Potlesk poslanců KSČM.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name