16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 614/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniPastuchové.DalšímřádněpřihlášenýmjepanposlanecLudvíkHovorka.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Ludvík HovorkaDěkujizaslovo.Váženýpanemístopředsedo,váženíčlenovévlády,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dovolímsivysvětlit,ocojdevtomtonávrhuzákona.Tentozákondlouhodoběsledujiužodroku2008,kdysevlastněpoprvéobjevil.TehdytyzákonynebylyprojednányveSněmovně.Anejdřívevtépodobě,takjakdneskajeNárodnízdravotnickýinformačnísystémzakotvenvnávrhuzákona,takdošloktomuvroce2011schválenímzákonaozdravotníchslužbách.Systémalenikdynebylfunkčníanebylomožnéposouditjehodopady.Poschválenítohotonávrhuzákonavroce2011byltentozákon,resp.jednačástnapadenaÚstavnímsoudem,konkrétněsejednalooregistrzdravotnickýchpracovníků,Ústavnísoudtutočástzákonazrušil.Jáchcivysvětlit,včemspočívánebezpečnosttohotonávrhu,takjakjepodán.Abystevěděli,coseshromažďuje,takprozpracováníosobníchúdajůvNárodnímzdravotnickéminformačnímsystémupodleodst.1písm.b)ac)sepředávajíbezsouhlasusubjektuúdajů,tzn.bezsouhlasupacienta,pokuddálenenístanovenojinak,údaje,kterýmijsou,je-lisubjektemúdajůpacient:1.údajepotřebnékjehoidentifikaci,atočíslopojištěnce,je-lipřiděleno,neborodnéčíslo,není-litímtočíslemčíslopojištěnce,anebodatumnarození,není-lipřidělenorodnéčíslo,dálenázevobceapopřípaděnázevměstskéčástineboměstskéhoobvodu,adresamístatrvaléhopobytu,ajde-liocizince,adresamístahlášenéhopobytuastátníobčanství;2.údajesouvisejícísjehozdravotnímstavemvevztahukonemocněníajeholéčbě,atozejménaúdajesociodemografickéadiagnostické,osobní,rodinnáapracovníanamnézapacientasouvisejícísonemocněnímvčetněposouzeníjehoaktuálníhozdravotníhostavu,údajeoposkytovanýchzdravotníchslužbáchpacientovi,dáleúdajeovýkonupovolánínebozaměstnání,případněovýkonuslužebníhopoměrupotřebnéproposouzenízdravotníhostavupacienta;3.identifikačníúdajeposkytovatele,kterýzdravotníslužbyposkytoval,včetněodděleníapracoviště;4.identifikačníúdajeposledníhozaměstnavatele,ukteréhopacient,uněhožnemoczpovolánívznikla,naposledypracovalzapodmínek,zakterýchnemoczpovolánívzniká,poskytovatelúdajeuvedenév§74odst.1,zdravotnickýpracovníkúdajeuvedenév§76odst.1aposkytovatelsociálníchslužeb,kterýposkytujezdravotníslužby,aosobaposkytujícízdravotníslužbypodle§20údajeuvedenév§74odst.2.Tojetedypropředstavu,covšechnosesbírá.Národnízdravotnickýinformačnísystém,kterýmábýtcentrálnímúložištěmveškerýchdetailníchinformacíozdravotnímstavu,sociálníchpoměrechazaměstnáníchkaždéhoobčanapacienta.PoschválenítohotozákonavtétopodoběsemajísbíhatúdajezevšechzdravotnickýchregistrůaveškerélékařskézprávyspolusrodnýmičíslynaÚřaduprozdravotnickéinformaceastatistiku.Jásidovolím,paneministře,požádatovysvětlení,pročjenutnoveškerécitlivéúdajenapříkladopsychickýchproblémech,urologických,sexuálníchproblémech,potratech,zkrátkaovšem,cojezaznamenánovezdravotnickédokumentaci,včetněbydlištěarodnéhočísla,posílatdojednohomísta,ajaktytoúdajepomohouřešitkvalitu,dostupnost,bezpečnost,optimalizacipéčeaoptimalizacisítěposkytovatelů,jaksepíševdůvodovézprávě.Kdejevzákoněstanoveno,jakébudepostavenítechnickéhoprovozovatelesystémuajehozaměstnancůastímspojenáochranacitlivýchdat?Jakbudoujednotlivácitlivádatazvlášťlegislativněochráněnapředzneužitím?Jakbudoumítosoby,kterébudoupovolovatpřístupdoregistrů,stanovenupovinnostposuzovatpřiměřenostposkytováníosobníchúdajůjinýmosobámvzhledemkinformačnímusebeurčeníosob?Jakbudoumítosoby-pacientizajištěnpřístupkevšemsvýmosobnímúdajům,kterémajíbýtpodlezákonanynízpracovávány?Totižjetozpracovávánobezsouhlasupacienta,alepodletohonávrhuzákonasektěminformacím,kteréonichjsouvedeny,pacientaninedostane.Pročseneřídízdravotnickýinformačnísystémstejnýmipřísnýmipravidlyjakojinézákladníregistry?Pročseprořízeníekonomikynevyužívajíexistujícídatazezdravotníchpojišťoven?PročjepronovýsystémDRGnutnoveškeréinformaceozdravotnímstavu,sociálníapracovníanamnézespojovatvýhradněsrodnýmičíslyanesjinýmianonymizovanýmiidentifikátory?Pročjenutnoteďrychleapřekotněschválitsněmovnítisk614,propojitmezisebouvšechnydatabáze,ateprvepotédodvouletpřipravitkvalitníspeciálnízákonoNZIStak,jakjepopsánovdopisezÚřadunaochranuosobníchúdajů?Nemyslíte,ževpřípaděNZISmusíbýtúplněstejnýrežimjakoujinýchregistrůpodlezákonaozákladnímregistru?Žemusíbýtoddělenaagendaasprávadat?Zákonozákladníchregistrechurčujedefiniceregistruarozsahshromažďovanýchdat,vazbymeziagendami,evidencipřístupukdatům,správceagendamimojinéivedenízáznamůoudálostechsouvisejícíchsprovozovánímzdravotníchregistrů.Musíbýtzřejmé,kdo,kdy,coazajakýmúčelemvsystémusdatydělal.JájsemmělkdispoziciposudekParlamentníhoinstitutuužvroce2011nazákon,kterýbylpřijatzapanaministraHegera,aužtennávrhbylnegativníabylkněmuvelmikritickýÚřadproochranuosobníchúdajů,sekterýmvůbecnebyltentonávrhkonzultován.JájsemsinechalzpracovatnovýposudekParlamentníhoinstitutuktomuaktuálnímuznění,kteréjsmedostalidoSněmovny.Vněmjepopsáno,vkrátkostivásstímseznámím,jetoodpověďnadotazkústavnostiochranyosobníchúdajůpodlenovelyacelkuzákonaozdravotníchslužbách,atovesvětlenálezuspisováznačkaPl.ÚS1/12,sněmovnítisk614,zpracovalParlamentníinstitut,panídoktorkaJindřiškaSyllová,vlistopadu2015.A.Účelzákonnéúpravy.NovelaměníkomplexníNárodnícelostátní(zdravotnický)informačnísystém,tzv.NZIS.DoposudnebylNZISdopraxeuveden.Popřijetínovelysepředpokládá,žeteprvenyníbudereálněvytvořen.B.PosouzeníNZISjakojednotnéhosouhrnudatzhlediskaochranyosobníchúdajůvčetněcitlivýchúdajů.Jetřebasiuvědomit,žeoddobypotenciálníhovytvořeníNZISvroce2011seústavněprávnísituacepodstatnězměnila.ÚstavnísoudvydalnálezspisováznačkaPl.ÚS1/12,kterýjeproposouzenínovelyzákonavpodstatěurčující.Ústavnísoudvněmshrnujepoznatky,kterévycházejíjakzjehovlastníchvývodů,takzejménazprincipů,podlekterýchjezpracovánasměrniceEvropskéunie,kterájeproČeskourepublikuzávaznáajejímžhlavnímúčelemjezabránitneoprávněnémupropojovánídatvdatovýchsystémech.Ústavnísoudkonstatujezejména,žekaždéjednotlivéomezeníprávanainformačnísebeurčení,kterýmserozumíprávoosoby,tedysubjektuúdajů,disponovatsámsvýmiosobnímiúdaji,musíbýtvýhradnězaúčelemochranyjinéhoústavníhoprávanebodosaženíústavněaprobovanéhoveřejnéhostatku,kterémusíbýtstanovenozákonem,atozpůsobemodpovídajícímnárokůmplynoucímzprincipuprávníhostátu.Současněmusísohledemnasledovanýúčelobstátzhlediskaproporcionality.DálevobiterdictumÚstavnísoudvyslovujenepokrytěskeptickýpřístupapochybnostiohledněNZISsamotného,jakbylupravenvpředchozíverzizákona,článek321.ZávěremtétočástiÚstavnísoudpřipomíná,ževtomtořízenínepřezkoumávalústavnostprávníúpravyNárodníhozdravotnickéhoinformačníhosystémujakocelku,nýbržsezabývaltolikoněkterýmiaspektytěchustanovení,ježsevztahujíkNárodnímuregistruzdravotnickýchpracovníků.Tentonálezprotonadrámectohotopřezkumunezakládávůči§70až78zákonaozdravotníchslužbáchpřekážkuvěcirozhodnuté,atedynicnebrání,abyvedlejšíúčastnícinebojakýkolivjinýoprávněnýnavrhovatelprotitěmtoustanovenímpodalinovýnávrh,vněmžkonkretizujídůvody,prokterésejejichzrušenídomáhají.Ústavnísoudsijevědomtoho,žeshromažďováníazpracováníosobníchúdajůozdravotnímstavupacientůbezjejichsouhlasupředstavujevelmiintenzivnízásahdojejichzákladníchprávaževtomtosměrujetřebanazákonnouúpravuklástzvlášťpřísnépožadavky,atozejménapokudjdeostanoveníúčelů,prokterémajíbýttytoúdajeshromažďoványazpracovávány,rozsahtěchtoúdajů,dáleokruhosob,ježmajímítktěmtoúdajůmpřístup,aúčeltohotopřístupu,období,pojakémajíbýtzpracovávány,azabezpečení,ženedojdekneoprávněnémupřístupunebojejichzneužitívčetněopatřeníknáslednékontrolenakládánístěmitoúdaji.Vtomtosmyslupřitommusítakovátoúpravaobstátvevztahukevšemosobnímúdajům,ježjsoupředmětemzpracování.Jeprotožádoucí,abyzákonpřipřijímánínovéprávníúpravyNárodníhoregistruzdravotnickýchpracovníkůpečlivězvážil,dojakémíryztěchtohledisekobstojíostatníregistry,tedyiostatníregistrytvořícíNárodnízdravotnickýinformačnísystém,asvýmvčasnýmzásahemodstraniljejichpřípadnénedostatky,ježbymohlyvéstkporušováníprávapacientů,zdravotnickýchpracovníkůčijinýchosobnainformačnísebeurčení.Sohledemnatytovývodyjetřebavsoučasnostiposuzovatnoveluzákona.Pokudnovelaotevřeněnedostojívýšeuvedenému,budetoÚstavnísoudpovažovatzaporušenísvýchvývodů,kterésicenejsoupozitivněplatnýmprávem,alemajísvůjneopominutelnýprecedenčnívliv.JevelmiobtížnéposuzovatNZISjakocelek.ZtohotodůvodujetřebavycházetzmetodikystanovenéÚstavnímsoudemskrytépodkonstatováním,žekaždéjednotlivéomezeníosobymusíbýtproporcionálníúčelu,kterýjevzákoněstanoven.Kposouzeníústavnostibylavtomtoposudkuvybránaněkteráosobnídata,kterábudouprostřednictvímNZISzpřístupněnaurčitýmosobám,abylaposouzenajejichochrana,případněúčelnostjejichzpřístupnění.ÚčelyNZISjsoustanovenyv§70odst.1písm.a),odkaznapoznámkupodčarou1.ÚčelemNZISjezjišťovánízdravotníhostavuobyvatel,zjišťováníekonomicky(?)zdravotnickýchzařízení,ovlivňováníúhradzazdravotníslužby,transparentnostaefektivitaposkytovánízdravotníchslužeb,hodnoceníkvalityslužeb.Tytoúčelymusínutněvyžadovatkaždýúdaj,kterýbudevNZISobsaženakterýnebudeposkytnutsesouhlasemsubjektu,atovčetněúdajů,kteréjsoudoNZISposkytnutyjinýmisubjekty,zejménazinformačníchsystémůstátnísprávy,§71.KromětohomůžeNZISúdajezinformačníchsystémůstátnísprávyposkytnoutdalšímsubjektům,např.pojišťovnámatd,§71odst.12,cožmusíbýtvposouzenínezbytnostijednotlivýchúdajůobsaženýchvNZISrovněžzohledněno.Příkladyposouzenívybranýchjednotlivýchúdajů.Prvnípříkladpitvaosoby.Přílohazákona.JeobsaženavNárodnímregistrupitevatoxikologickýchvyšetřeníprováděnýchnaoddělenísoudníholékařství.Obsahujeosobníúdajepotřebnéproidentifikacizemřelého,úmrtíatd.Příloha10zákona.TentoregistrbudesoučástíNZIS.Zákonemavyhláškou116/2012Sb.jestanoveno,kterádatatentoregistruchováváakdyjenutnojepředat.Zákonemanivyhláškounenístanoveno,prokteréúčelyakdomápřístupkosobním,většinoucitlivýmúdajůmztohotoregistru,aniažbudetentoregistrpropojensNZIS.Přitompodlezásadochranyosobníchdatjetřebaukaždéhoúdajezajistit,abybylapředánapříslušnéosobějentehdy,kdyžúčelpředánízhlediskaproporcionalityodpovídávlastnostemposkytnutéhoúdaje.Ochranaúdajeztohotoregistrubudepodlezákonaučiněnaažrozhodnutímstatistickéhoústavu,tedytím,žestatistickýústavosobě,unížneuznáúměrnostúčeluposkytnutíúdaje,dataneposkytne,atopodle§73odst.3.Ochranajeupravenaslovy:Statistickýústavsdělíoprávněnémusubjekturozsahpřístupovýchprávkosobnímadalšímúdajůmvedenýmvpříslušnémzdravotnímregistru.Jestližestatistickýústavpřístupkosobnímúdajůmnezjistí,sdělísubjektu,kterýžádostpodal,důvody,kteréktomuvedly.Zuvedenéhovyplývá,žezezákonanenímožnévyčíst,zajakýchpodmínekakekterémuúčelujeúdajourčitéosobězákonemchráněnazajakýchpodmínekakomujemožnojejpředat.Kromětohosepropojenímsystémupodstatněrozšířípočetosob,kterébudoumítpřímýpřístupbezžádostiktěmtocitlivýmosobnímúdajům,anižbytoúčeldatabázeNZISvyžadoval.Nenídůvodznátosobnídatazemřelých,pokudsesledujezdravotnípolitikaaefektivnostzdravotnictví.Protentoúčelpostačíinformacebezosobníhoúdaje.Druhýpříklad.Adresamístatrvaléhonebohlášenéhopobytuadatanarozenífyzickéosoby.Dataoposkytovateli,ojehožoprávněnírozhodloministerstvo,ustanovení§74odst.3návrhuzákona.OtěchtoúdajíchrozhodlÚstavnísoud,ženesmějíbýtpřímozveřejňovánanainternetovéstránceMinisterstvazdravotnictví.Ochranaposuzovanounovelouzákonajestanovenajednakv§74odst.3,jednakv§73odst.3.Zobojíhovyplývá,žeosobámpodle§73odst.3seposkytujítytoúdajevždy,anižbyotomrozhodovalstatistickýústav.Tovyplývázeslova"přístupný".Ostatnímosobámsetytoúdajeposkytujínažádostpodle§73odst.3.Vznikáotázka,zdapotenciálnípřístupnosttěchtoúdajůvzákoněvpodstatěneomezenémuokruhuosobnenítotéžjakozveřejněnínainternetovýchstránkáchministerstva,cožvšakbylooznačenoÚstavnímsoudemjakoneslučitelné.Pokudsetýkáosob,kterýmseposkytujídatapodle§74odst.3,nenínikdevzákoněstanoveno,žeúdajemusíbýtposkytoványsohledemnaproporcionalituzájmužadatele,anitonenínijakgarantováno,podobnějakovpředchozímpříkladu.Dílčízávěrkpříkladům.Zprozkoumánídvounáhodněvybranýchjednotlivýchosobníchúdajů-jendvou-vyplývá,žezákondostatečněnechráníinformačnísebeurčeníosob,atodokonceanivpřípaděcitlivýchúdajů.Jetozpůsobenotím,žeochranajednotlivýchúdajůnenízpracovánadozákonaspecificky,aležeúdajejsouzcelanevhodnělegislativněsdruženytak,ženemohoubýtjakojednotlivézvlášťlegislativněochráněny,atoaniúdajecitlivé.Rovněžosoby,kterébudoupovolovatpřístupdoregistru,nemajínijakstanovenupovinnostposuzovatproporcionalituposuzováníosobníchúdajůjinýmosobámvzhledemkinformačnímusebeurčeníosob,cožvyžadujeÚstavnísoud.C.PosouzeníkoncepcesprávceaprovozovateleNZISzhlediskavýkonuveřejnémoci.Zezákonanověvyplývá,žesprávcemdatabázeNZISbudeorganizačnísložkastátu,tedyÚZIS,Ústavprozdravotnickéinformaceastatistiku.TabudevykonávatstátnísprávuvoblastiNárodníhozdravotníhoinformačníhosystému.Ztohotohlediskajezákonnovelouzměněnaponěkudzpřesněn,čímžsezpřesňujeokruhosobspřímýmpřístupemkdatům.Nejasnévšakje,atozdůrazňuji,jakébudepostavenítechnickéhoprovozovatele.Vzhledemktomu,žetotonenívzákoněvůbeczmíněno,nemůžebýtochranaohledněprovozovateleaohlednězaměstnancůprovozovatelevtomtoposudkunijakposouzena,protojepovažovánazachybějící.OchranaosobníchúdajůjezákladnímprávemstanovenýmListinou.Omezeníijinámanipulacesezákladnímiprávyjsoumožnépouzezákonemanazákladězákona,jaktostanovíčlánek4odst.2Listiny.Ztohotohlediskajetřebakonstatovat,žebybylovhodné,abybylovzákoněprávnípostaveníprovozovateleajehozaměstnancůspecifikovánotak,jaktovýslovněvyžadujezákonoochraněosobníchúdajů.D.Přístupsubjektukúdajůmovlastníosobě,tzn.opacientovi.Zákonoochraněosobníchúdajůč.101/2000Sb.stanovíozpracovánícitlivýchúdajůnásledující:Jepřípustnézpracovávatcitlivéúdajebezsouhlasusubjektuúdajů,pokudsejednáozpracovánípřizajišťovánízdravotnípéče,ochranyveřejnéhozdraví,zdravotníhopojištěníavýkonstátnísprávyvoblastizdravotnictvípodlezvláštníhozákonanebosejednáoposuzovánízdravotníhostavuvjinýchpřípadechstanovenýchzvláštnímzákonem.Tatovýjimkatedyzdravotnídatabázipokrývávrozsahuzvláštníhozákona.Zároveňnenínutnésubjektúdajůinformovatotom,žejsoujehoúdajezpracovávány,protožeozpracováníúdajů,kterésprávciukládázvláštnízákon,nebojetakovýchosobníchúdajůtřebakuplatněníprávapovinnostívyplývajícíchzezvláštníhozákona,nenínutnosubjektúdajůinformovat.Subjektúdajůalemáprávonapřístupkinformacímozpracováníjehoosobníchúdajů.Tojeuvedenov§12zákona101/2000Sb.Zposuzovanéhozákonanevyplývá,žebymělsubjektúdajů,tedypacient,přístupkevšemsvýmdatům,osobnímúdajům,kteréjsoupodlezákonazpracovávány.Tentoaspektbymělbýtdočástízákona,kteréjejnereflektují,doplněn,jinaknenímožnodostátzákladůminformačníhosebeurčeníosobpodleprincipůzmíněnýchvnálezuuvedenémuvýše.E.Ochranavzhledemktechnickéspecifikaci.Zákonchránícíosobníúdaje,§13anásledujícízákonač.101/2000Sb.,stanoví,žesprávceazpracovateljsoupovinnipřijmouttakováopatření,abynemohlodojítkneoprávněnémunebonahodilémupřístupukosobnímúdajům,kjejichzměně,zničeníneboztrátě,neoprávněnýmpřenosům,kjejichjinémuneoprávněnémuzpracování,jakožikjinémuzneužitíosobníchúdajů.Tatopovinnostplatíipoukončenízpracováníosobníchúdajů.AbymohlabýtdatabázeNZISvytvořena,jetřebazákonempřijmoutparametrytechnickékonkretizaceochranydat,jinaknemůžezákonodárcenijakposoudit,zdajezabezpečenídostatečné.Vokamžiku,kdynenízpůsobzabezpečenízřejmý,jemožnomístotohoaspoňvzákoněuvéstzákladnídosažitelnéparametry,kterébydovolilytechnickouochranuzákonodárcemposoudit.F.Celkovýzávěr.NovelizovanýzákonupravujelépeneždosavadnízněnícelkovýúčelNZIS.Aniponovelevšaknejsouněkteréparametryochranyzákladníchprávinformačníhosebeurčeníosobyvzákonědostatečněspecifikovány,jaktovyžadujevevýšeuvedenémnálezuÚstavnísoud.Zákonzůstávádoznačnémírymálopreciznímrámcem,kterýumožňujevytvořeníjakéhokolivnárodníhozdravotnickéhoinformačníhosystému.Ztohotodůvodujejehozněníurčitýmobcházenímpravomocízákonodárce,kterýjepovinenochranuosobníchúdajů,kterájezákladnímlidskýmprávem,sámvzhledemkListiněgarantovatazákonempozitivněupravit.Kromětohománovelaazákonjakocelekdílčísústavnímpořádkemneslučitelnénedostatky,nakteréjepoukazovánovýše.VzhledemkcitovanémunálezuÚstavníhosoudu,kterýjekNZISimplicitněvelmikritický,doporučujemebuďvýševyjmenovanéaspektypřepracovat,nebopřipravitzvláštnízákonopřípravěNZIS,kterýbyumožnilprácenavytvořenísystémuanaspecifikacijehoochrannýchprvkůakterýbypřitomneohrozilosobníúdajedotčenýchosob.Povytvořeníkostrydatabázebymohlbýtpřijatdefinitivnízákon,kterýbyochranuvzákoněpodrobněupravilaumožnilsystémnaplnitbezohroženízákladníholidskéhopráva.TentolegislativnípostupbybylbezpečnějšíiprozpracovateleNZIS,kterýjevzhledemknedostatkůmzákonavsoučasnostivystavennebezpečí,žeNZISneboněkterájehočástbudeÚstavnímsoudemzrušena.Naprotitomujezřejmé,ževzhledemkestanovenémuúčelujecelkovýzáměrNZISzhlediskadoporučeníÚstavníhosouduoveřejnýchstatcíchpotřebnýažecelkovýzáměrzavedenísystémuparametryústavníslučitelnostinevykazuje.Aletojezáměr,nikolivprovedenízákona.(V sále je obrovský hluk.)JájsemdostalistanoviskozdravotníchpojišťovensdruženýchveSvazuzdravotníchpojišťoven,kteréjektomutonávrhunegativní.Vzásadějsembylujištěn,žezdravotnípojišťovnybylyúčastnypřipomínkovéhořízení,přestosevšakzdravotnípojišťovnyvyjádřily,ženenítřebavytvářetnovoudatabáziažejemožnévyužítúdaje,kteréjsouvezdravotníchpojišťovnách,ažeministerstvo,případněÚZIS,sitytoinformacemůžeztěchtopojišťovenvzít.Nenídůvodvytvářetnovoudatabázianavícjispojovatsrodnýmičísly.PronovýsystémDRGnenípotřebnéspojovatkonkrétnízdravotnickéúdajesrodnýmičísly.Klinickéinformaceproklasifikacipřípadu,prozařazenídoDRGskupiny,zdejsousdatovýmzdrojemdatapředávánadozdravotníchpojišťoven,takzvanék-dávky.Dáleekonomicképarametryvybranýchreferenčníchnemocnicpronastavenírelativníchvah.Toje,cojenutnépronovýsystémDRGrestart.Jásepokusímshrnout,cojsemsevámzdesnažilříctzcitace.UÚstavníhosoudumusípřípadnýstěžovatelvyhrátsjasnýmargumentem,žezákonmusíochranuskutečněupravovat,nemůžetobýtpopsánonapříkladvevyhláškáchnebovjinýchpodzákonnýchpředpisech.Jetoochranaparlamentuajehopravomocí,tosiprosím,váženékolegyněaváženíkolegové,uvědomte.Pokudzákonschválíte,umožnítevznikjakékolivdatabáze,jakékolivpodobynárodníhozdravotnickéhosystému.Pokudzákonnabudeúčinnosti,dojdekpropojenídatabázísrodnýmičísly,anižbybylozřejmé,jakjezajištěnaochranadatsevšemirizikypro10milionůobčanů.Zákon,vekterémjeNárodnízdravotnickýinformačnísystémvsoučasnédobězakotven,siceplatíod1.dubna2011,alevpraxitentosystémnefunguje,takžeochranadatnemůžebýtposouzena,kdyžnení.Kdyžnenípropojenýsystém,neníanijehoochrana.MojedoporučeníSněmovně,vpodrobnérozpravěnavrhujisněmovnítisk614zamítnout.Nemohujižvrátitpředkladatelikdopracování,tobylomožnépouzevprvnímčtení.Codálsezáměrem?Přepracovatstávajícíčástzákonač.372/2012Sb.,oNZISazdravotnickýchregistrech,sohledemnadůslednouochranulékařskéhotajemstvíasoukromípacientůinformačníchspolečností,atovespoluprácisČeskoulékařskoukomoroujakoprofesníorganizacídbajícínaetikuvýkonulékařsképrofese.Zatřetí.Pokudjdeoúhradovýregistr,nenítřebazvláštníprávníúprava.LzevyužítustanoveníokontrolečinnostizdravotníchpojišťovenMinisterstvemzdravotnictvíaMinisterstvemfinancí.Jeto§7zákonač.280/1992Sb.,ozaměstnaneckýchpojišťovnách,§8zákonač.551/1991Sb.,oVZP.Zdejedánapovinnostpojišťovenpředávatoběmaministerstvůmúhradovádata.Ktomujemožnovyužítinformacíonákladechpéče,referenčníchcenáchlékůčipřístrojů,kterépřisprávnímřízenímůžeMinisterstvozdravotnictvísnadnozjistitzčinnostisvýchpřímořízenýchnemocnicčizjinýchveřejnýchnemocnic.Tatodatajsoudostatečnáasnadnodostupná.VminulostisnimipracovalonejenMinisterstvofinancíČeskérepubliky,aletéžNárodníreferenčnícentrum,1.LFUKčiInstitutpostgraduálníhovzdělávánívezdravotnictví.Začtvrté.Pokudbyiúhradovýregistrvyžadovalomezenémnožství-říkámomezenémnožství-neanonymníchdat,napříkladopohybupacientůmezijednotlivýminemocnicemi,lzeprotovytvořitpříslušnézákonnézmocnění.Tovšakmůžebýtpodstatněužší,atedyvýrazněménězasahovatdolékařskéhotajemstvínežvšezahrnujícívariantanavrženávesněmovnímtisku614.Tolikmévyjádřeníktomutonávrhuzákona.Jásepotompřihlásímvpodrobnérozpravěknávrhunazamítnutí.Prosilbych,kdybypanministrmohlzodpovědětotázky,kteréjsemvzneslužnainterpelacíchvečtvrtekanyníjsemjevlastnězopakoval.Prosímojejichzodpovězení.Děkuji.