|

2013-033-04-008

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ukončení důchodového spoření /sněmovní tisk 494/ - druhé čtení

Date2015-10-09
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/008
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b17500801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová 8. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ukončení důchodového spoření /sněmovní tisk 494/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, jak jsem uvedl u sněmovního tisku číslo 493, návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ukončení důchodového spoření, tj. tzv. doprovodný zákon, obsahuje nezbytné změny u ostatních dotčených předpisů. Součástí předkládaných návrhů na změny zákonů v souvislosti s ukončením druhého pilíře jsou i návrhy na dílčí změny ve třetím pilíři. Ty se zejména týkají umožnění vstupu do systému i pro děti a uvolnění některých investičních limitů za účelem umožnění vyššího zhodnocení prostředků účastníků. Další změny ve třetím pilíři se budou realizovat na základě pokračující práce odborné komise pro důchodovou reformu. Dovoluji si vás tedy požádat o projednání předloženého návrhu zákona ve druhém čtení. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 494/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Roman Kubíček, informoval nás o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo. Poslanec Roman Kubíček Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vás seznámím s usnesením rozpočtového výboru z 27. schůze ze dne 2. září 2015 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ukončení důchodového spoření, sněmovní tisk 494. Po úvodním slově náměstkyně ministra financí paní Lenky Juroškové, zpravodajské zprávě poslance Romana Kubíčka a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ukončení důchodového spoření schválila bez připomínek, za druhé zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které mám dvě přihlášky - pana poslance Zavadila a poté pana poslance Votavy. Poslanec Jaroslav Zavadil Děkuji vám, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo částečně, dovolte mi, abych pár slov řekl k sedmi pozměňovacím návrhům, které jsem připravil někdy v červnu a kterých se laskavě ujal předseda rozpočtového výboru kolega Votava a který je zanesl do systému, a abych vysvětlil nějakou tu genezi. V žádném případě těchto sedm pozměňovacích návrhů nemělo ambici, abychom systém dostali do úplně jiné roviny. Ambice těchto sedmi pozměňovacích návrhů je částečně zatraktivnit třetí pilíř. To je naprosto jasně řečeno a to zatraktivnění potom z jednotlivých pozměňovacích návrhů vyplývá. se pokusím o velice krátké expozé do toho. První návrh znamená komplexní úpravu limitu nezdanitelné části základu daně z příjmu fyzických osob ve vztahu k tvorbě úspor na stáří a metody výpočtu částky - v současné době je tam 30 tis., my navrhujeme 50 tis. s tím, že tento pozměňovací návrh by měl platit od 1. 1. 2017, aby nedopadl do státního rozpočtu, který je vlastně připraven na rok 2016. Jinak dopad do státního rozpočtu pro rok 2017 by byl zhruba asi 150 mil. . To jenom pro upřesnění. Ty ostatní nemají žádný vliv na státní rozpočet. Je tam jedna z věcí, která vrací fixní věk 60 let, dneska je tam 65. Ono to nemá logiku, protože jestliže je dneska fixní věk postaven na 65 let a ve stejném věku dneska vzniká nárok na dávku, myslím ve stejném věku 60 let, to je nárok u penzijního připojištění, tak by ten člověk ve své podstatě musel pět let čekat, než by si na ty peníze sáhl. Proto ta úprava 60 let. Je tam třetí věc, která umožňuje dítěti, kterému je umožněno , aby mu rodiče střádali na penzijní připojištění od nula věku, tak aby v 18 letech si mohlo částečně vybrat, je tam navrhováno 30 %, finanční prostředky, které ovšem budou spočívat jenom v jeho prostředcích, které tam vkládá, protože prostředky do systému jdou ze tří zdrojů. Jeden zdroj jsou zaměstnavatelé, pokud přispívají, státní příspěvek, ten je, a pak je tedy vklad klienta. Tady se navrhuje, aby to byl jenom vklad klienta a jenom tedy výše 30 %, přičemž nárok nebo spoření tam probíhá dál, ale umožní se mu v 18 letech, dejme tomu na studium nebo na takovéto věci, prostředky vybrat. Pak je tam úprava zákonného limitu pro provize. Tady je zajímavost. Ti z vás, co se zabývají provizemi dealerů u různých typů produktů, tak vědí, že s výjimkou právě tohoto produktu všechny ostatní nemají žádný strop. Tam není žádný strop, tam si můžou dealeři nasmlouvat s pojišťovnou jakoukoliv odměnu. Tady u tohoto produktu je v současné době částka 880 korun a tady se navrhuje 1 760. Chci říct, že se to týká jenom vztahu dealer a pojišťovna. Takže jestliže máme chtít, aby nám neubývali klienti, jestliže máme mít zájem na tom, aby dealeři také tento produkt nabízeli, vedle těch ostatních, stavební spoření a životní pojištění atd., tak samozřejmě asi by bylo vhodné, a pojišťovny tomu také tak rozumějí, aby se uvolnila ta částka na tu částku, kterou jsem tady definoval. To znamená částka, která se rovná číslu 1 760 . Naopak je tady ještě další pozměňovací návrh. Pro osoby oprávněné nabízet a zprostředkovávat penzijní připojištění a doplňkové penzijní připojištění se navrhuje administrativní úleva ve formě prodloužení platnosti registrace ČNB. Dnes je to dvanáct měsíců a vlastně každých dvanáct měsíců se registrace musí obnovovat, což zase není u žádného jiného doplňkového spoření. Tak tady se navrhuje na 24 měsíců. Myslíme si, že by to mělo být částečné srovnání s ostatními produkty. Pak je tam šestý pozměňovací návrh, který upravuje zákonné limity pro úplatu z transformovaného fondu. Tady je jediná věc, která se trošičku dotkne klienta. Pro naprostou objektivitu, klienta by to stálo, ta úprava, zhruba asi 80 za rok. Ale zase to rozvolní jakoby ruce fondům v jejich možnosti hospodařit s penězi a posílit jakousi obezřetnost a výnosnější investice pro klienty v transformovaných fondech. Takže jestliže na jedné straně říkáme ano, dotýká se to částkou osmdesáti korun, tak pokud by se skutečně potvrdila výnosnost, tak by se jim to vrátilo zpátky tímto. A pak je tady jedna věc, která tady byla zmíněna, myslím, kolegou Bendou, že se navrhuje oprávnění zákonného zástupce k uzavření nebo ke změně smlouvy za nezletilého účastníka bez souhlasu soudu. Což logiku, protože samozřejmě to je vazba i na občanský zákon a tam si myslím, že by s tím snad neměl mít vůbec nikdo problém. Udělal jsem víceméně několik jednání s různými kluby zde přítomnými, s předsedy klubů, jednal jsem s Ministerstvem financí. S tím jsem jednal dokonce třikrát. Musím říci, že první jednání nebylo úplně nejšťastnější. Po jednání s panem ministrem Babišem došlo ještě k dalšímu jednání, kde se to posunulo. Doufám, že i tam nakonec dojdeme ke shodě, že naplníme to, co je ve vládním prohlášení, že by se měl třetí pilíř zatraktivnit. Nic jiného tam není. Takže znovu říkám, není to ambice, aby se prostě zlepšil výrazným způsobem důchodový systém, to chci předejít. Ale určitými kroky se skutečně podle mého názoru zatraktivnit třetí pilíř, aby byl více atraktivní pro naše klienty a pro mladé lidi. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name