2013-027-08-009
9. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, zrušuje zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, a zrušují nebo mění některé další zákony /sněmovní tisk 376/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Leoši Hegerovi i za dodržení času . Nyní tedy paní poslankyně Pavlína Nytrová . Připraví se pan poslanec Miroslav Opálka . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Pavlína Nytrová
Děkuji . Dovolte mi , abych podala bližší informace ke svému pozměňovacímu návrhu . Návrh zákona o podmínkách pro zápis statusu veřejné prospěšnosti do veřejného rejstříku podle občanského zákona , neboli zákon o statusu veřejné prospěšnosti , je v rozporu se závěry dosaženými při tripartitních jednáních . Českomoravská konfederace odborových svazů proto požadovala provedení úprav v daném zákoně , které by zajistily , že návrh zákona bude plně respektovat dohody mezi představiteli Českomoravské konfederace odborových svazů , sociálními partnery České republiky , Ministerstva spravedlnosti , Ministerstva práce a sociálních věcí a panem předsedou vlády a zároveň bude v souladu se závazky České republiky vyplývajícími z ratifikované Úmluvy Mezinárodní organizace práce číslo 87 , o svobodě sdružování a ochraně práva organizovat se . V současném stavu musí nově vznikající odborová organizace absolvovat tři soudní řízení , aby mohla vykonávat činnost , za jejímž účelem byla založena , za standardních daňových podmínek , k jejichž přiznání ještě do konce roku 2013 nemusela absolvovat žádné soudní řízení a k nimž stačila pouze poměrně neformální procedura zápisu do rejstříku vedeného Ministerstvem vnitra . Je zřejmé , že tak rozsáhlou agendu nebudou české soudy s ohledem na současný extrémně pomalý způsob vyřizování případů evidence odborových organizací schopny zvládnout . Je nutné zdůraznit , že ode dne nabytí účinnosti zákona o statusu veřejné prospěšnosti získají v průběhu přípravy této právní úpravy takové příznivé zacházení pouze právnické osoby , které budou mít status zapsán ve veřejném rejstříku , tj . existuje vážné riziko , že díky neprovázání zákona s daňovou úpravou všechny neziskové organizace a organizace zaměstnavatelů dnem nabytí účinnosti zákona o statusu veřejné prospěšnosti přijdou o dosavadní daňová zvýhodnění , která slouží k podpoře jejich činnosti . Navíc jde o zbytečnou proceduru směřující ve svém důsledku k nepřípustnému zásahu do koaliční svobody garantované mnoha mezinárodními smlouvami , které Česká republiky ratifikovala . Na jednání s panem předsedou vlády s panem Bohuslavem Sobotkou , ministryní Ministerstva práce a sociálních věcí paní Marksovou a ministrem spravedlnosti panem Pelikánem , které se uskutečnilo dne 14 . května tohoto roku , bylo rozhodnuto doplnit ustanovení přiznávající uvedeným organizacím status veřejné prospěšnosti do novely zákoníku práce nad rámec navrhovaných změn . Podala jsem proto pozměňovací návrh , ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Nytrové za její vystoupení . Nyní vystoupí pan poslanec Miroslav Opálka , připraví se paní poslankyně Radka Maxová . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Miroslav Opálka
Děkuji , pane místopředsedo . Vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , vidíte , když se otevře v souvislosti s jedním zákonem jiný zákon , jakou to spustí hned reakci . Já bych se vrátil k zákonu o úrazovém pojištění , kvůli kterému vlastně tento tisk byl Poslanecké sněmovně předložen . Jde mi o to , o čem zde již bylo hovořeno i v souvislosti s jednáním hospodářského výboru , a to je část 11 , která zrušuje zákon o úrazovém pojištění zaměstnanců . Já rozumím tomu , že po všech těch legislativních zásazích , to znamená obnovení situace spojené se zákoníkem práce , nezbývá z původního zákona , který projednávala vláda na základě předložení ministra Škromacha a následně Parlament České republiky , téměř nic , takže za paní ministryně Marksové zde máme návrh , aby tento zákon byl zcela zrušen . Zákon , o jehož účinnost jsme se tady přeli několik let a vždy posunovali tuto účinnost , protože bylo řečeno nejenom , že je to nutné , ale že i Evropská unie chce mít jistotu , že jsme v té oblasti někam pokročili . My jsme sice nepokročili , ale vždycky jsme měli v ruce argument - ten zákon je , jenom má odloženou účinnost a Česká republika se s tím nějakým způsobem vypořádá . Musím říci , že při své návštěvě , když jsem vedl delegaci výboru pro sociální politiku v závěru minulého volebního období v Ženevě a diskutovali jsme ten problém s Mezinárodní asociací sociálního zabezpečení , tak ani oni nevěděli , jak vlastně ta situace v České republice vypadá , a bylo evidentní , že jsou ne zcela přesně ze strany ministerstva informováni . Já tedy chci říci , že mám problém se zrušením toho zákona , to znamená s částí 11 předlohy , a to proto , že to je jediná kotva , která nám vlastně ukládá , kdy musíme ten problém vyřešit . A protože víme , že ten zákon už vlastně není schopný realizace , tak je to i termín , kdy je postaveno ministerstvo , resp . vláda , před úkol , že do roku 2017 musí předložit řešení jiné . Když tu 11 . část zrušíme , tak vlastně ten termín se nám rozvolní . Podíváme - li se na současnou situaci , tak ministerstvo připravilo pro vládu RIA , ve které vyhodnocuje jednotlivé alternativy řešení a navrhuje pro vládu určité řešení . Po té RIA přijde teprve věcný záměr , po věcném záměru přijde paragrafované znění , vnitřní i vnější připomínkové řízení , vypořádání připomínek a konečná verze předložená do Poslanecké sněmovny . Když si vezmeme , že jsme v polovině roku 2015 a zákon by měl platit podle posledního odkladu zákona , který chceme zrušit , od roku 2017 , tak vidíme , že čas je hodně napnutý , a že pokud všechno tak půjde a část 11 bude schválena , tak vlastně se tím dostaneme do situace , že nebudou ani ministerstvo ani vláda honěny nějakým termínem . To je ten důvod , proč mám problém s částí 11 . Ale mám totiž problém i s RIA , která je připravena pro vládu , a to ze dvou důvodů . Jeden důvod je , že v RIA je zcela zamlčeno usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky číslo 353 z 20 . 6 . minulého roku , kdy parlament žádá vládu o to , jakým způsobem má být úrazové pojištění zaměstnanců řešeno . Já vím , že toto usnesení není závazné , ale myslím si , že takový materiál , který vyhodnocuje problematiku z různých úhlů pohledu , by neměl zamlčovat , že bylo většinové stanovisko Poslanecké sněmovny takové , jaké bylo . Kladu si tedy otázku , jakou váhu mají usnesení Poslanecké sněmovny směrem k vládě , směrem k ministerstvům , kdo ta usnesení vlastně kontroluje , jak se k nim staví , kdo je vyhodnocuje , jestli tedy jde opravdu jenom o formální stránku , nebo určitý akt zákonodárného sboru . A druhý problém , který vidím , je , že jsou tam zamlčeny skutečnosti , a to problémy při plnění odškodňovacích událostí ze strany současných správců , čili těch pojišťoven , a těch problémů není málo . Řešíme je ve svých kancelářích , řešíme je někdy při interpelacích , obracím se na Státní úřad inspekce práce . I tam si myslím , že by ministerstvo našlo nemálo příkladů . To je také jeden z důvodů , který je třeba v RIA uvést , protože pokud se bude rozhodovat , kdo toto bude spravovat , tak nám se jasně ukazuje v současné realitě , kam to vede , když ani pojišťovna nerespektuje nález či usnesení soudu . Tolik stručně co jsem považoval za nutné poznamenat k tomuto tisku , i když ho chápu spíše jako technickou novelu . Se zásadami , které jsou vraceny do zákoníku práce , problém nemám . Mám tedy jenom problém s tím , jak bude situace s úrazovým pojištěním řešena v budoucnu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name