32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujipanuposlanciPetruFialovi.Avzhledemktomu,jakýječasdopolednípřestávky,požádámpanakoleguRaise,abyužnevystupovalanechalsisvévystoupenínapokračováníjednání.Myslím,žebytobylonedůstojné,paneprofesore,abychomtímtozpůsobemrozmělnilivášprojevktomutotisku.Přerušímjednánído14.32.Svolávámna13.05organizačnívýbor,kterýjeplánovaný.KolegaSklenákseještěhlásísfaktickou?Ne.Pokračovatbudemepevnězařazenýmbodemve14.30.Děkujivám.Předseda PSP Jan HamáčekVáženépaníposlankyně,váženípániposlanci,paneministře,budemepokračovatvprojednáváníbodu32,cožjevládnínávrhzákona,kterýmseměnízákončíslo111/1998Sb.,ovysokýchškolách.Tentobodbylpřerušenvobecnérozpravě,kdyvystoupilpanposlanecFiala,adalšípřihlášenýjepankolegaRais.TakžedámslovopanuposlanciRaisoviapřipravísepaníposlankyněPutnová.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Karel RaisVáženýpanepředsedající,váženíčlenovévlády,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,jábychnaúvod,byťtadyskoronikdonení,takbychchtělříct,že-zaa)-určitějsemodnikohoneopisoval.PokudkolegyněPutnová,kterájezestejnéfakultyjakjá,tambudepoužívatuvozovky,takjetoshoda.Jetoprostěpodobnostčistěnáhodnáavěci,kterétadybudeteslyšet,sebudouopakovat,protožeužodroku2009tadyproběhlařadamarnýchpokusůotransformovánínašehovysokoškolskéhosystému.Čiliodtohoroku2009,kdybylavydánaBílákniha,jsmesvědkyněkolikavícečiméněpovedenýchpokusůotransformaci.VprvéřadětobylpokusoreformuceléhoterciárníhovzdělávánínazákladěBíléknihy,potomzúženítohoproblémupouzenatransformacivysokoškolskéhovzděláváníapotom,takjakministřipřicházeli,odcházeli,taktobylpokusvlastněnavrhnoutnovýzákonovysokýchškoláchpouzeformounovely.TakženěkteréztěchnovelnebylyaniParlamentemschváleny.Čilivurčitétakovétransformačníbeznadějifungujemedodnesajetoškoda.Myslímsi,žeresortbysizasloužilslušnoutransformačníkomplexnízměnu.Kvalitanašehovysokoškolskéhostudiavmezinárodnímsrovnánítrvaleklesá,toukazujíratingy.Řadadobrýchmyšlenekzněkolikatakzvanýchindividuálníchprogramůnárodních,kterébyzcelajistězlepšilystávajícívysokoškolskýsystémazajistilyhladkýtransfernapříkladinovacízuniverzitdopraxe,zůstávápouzenapředanýchcédéčkáchanebonavytištěnýchpříručkáchatosimyslím,žejesamozřejměškoda,protožetytověcibylyformoupilotníchprojektůodzkoušeny.Předkládanánovela,která"doputovala"doParlamentudneska,jeněkolikaletýmvýsledkemřadyobtížněvyjednanýchkompromisůmezizájmovýmiskupinamivysokoškolskéhovzdělávacíhosystému,atozejménameziČeskoukonferencírektorů,RadouvysokýchškolaMŠMT.Zméhopohledusejednáodostivykostěnéabezzubédílo,jehožpraktickénaplněníbudevelmiovlivněnopodzákonnýminormami,zejménasměrnicemivlády,znichžřadajedneskaneznámá,takjakjsmesespanemministremotomněkolikrátbavili.Zaurčitýdrobnýpokrokoprotidnešnílegislativěpovažujičástečnéposílenípravomocírektoravevztahukfakultám,protožerektormusínavrhnout,kdepravomocichcesvěřitfakultám,samozřejměposouhlasudalšíchorgánůvysokéškoly,toznamenásenátu.Alejistýmzpůsobemtenparagrafznamenáomezeníprávfakultavzrůstcentralizaceřízeníškolydorukourektora.Tosepochopitelněmanagementůmfakultnelíbí.Částečné,zméhopohledumaléposílenípravomocisprávníradyvysokéškoly,kterádlenavrhovanénovelymůžeschválitrozpočet,aleakademickýsenátjimůžepřehlasovat.Takjaktadybylohovořeno,zpřísněnívpůsobenípobočekzahraničníchvysokýchškol,čilizpřehledněnívysokoškolskéhotrhu,tosimyslím,žejekroksprávnýmsměrem.Samozřejměsetonesmípřepísknout,lidověřečeno.Potompovažujizapozitivní,žestudentibudoumocibezpoplatkustudovatdruhýidalšístudijníprogramy,pokudtenpředcházejícístudijníprogramúspěšnědokončí.Tosouvisísexistencímezioborůatakéstím,ževdnešnídoběužnemusístačitjedentypvzdělávánínacelýživot.Ovšemnovelamátakéřadunedostatků.Tenmůjtradiční...Zajedenzvelkýchnedostatkůpovažujifakt,ženovelapředkládanádoParlamentuneníspojenasanalýzoustávajícíhostavu.Posledníkomplexníanalyticképrácebylyprovedenyvletech2004až2006připříležitostispoluprácemezinárodníhoprojektusexpertyOECDatisetakénásledněpodíleliinatvorběBíléknihyterciárníhovzdělávání.Odtédobybylyprovedenydílčípráce,alekomplexnírozbory,kterébybylyvykonány...Tulevoustranutonezajímá.