25. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení
Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujipanuministrovianynívystoupípanposlanecFrantišekLaudát,připravísepanposlanecRomanSklenák.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec František LaudátVáženýpanemístopředsedo,dámyapánové,myslímsi,žepanministrJiříDienstbierzačaltímnejhoršímzpůsobem,kterýmzačítmohl.Vašehootcejsemznaljakoobrovskéhogentlemana,předkterýmjsemsmekal,ajemnělíto,ževyjsteúplnějiný.Jásimyslím,žeslovavydírání,nesmysl,hloupostpotompátečnímextemporebymělabýtpoužívánaveveliceomezenémrozsahu.MyjsmespolečněsODSpřišlisnějakýmipodmínkaminebopožadavky,stím,žeočekáváme,žespeciálněvyapanpremiérSobotkaustoupíztohonaprostotvrdéhostanoviska,kterémediálněprezentujete,askutečněbudetejednat.Tentozákon,aopakuji,padlototadyužtisíckrát,prostěpřesahujehorizontjednohovolebníhoobdobí,můžezásadnímzpůsobemznemožnitpředstavyvždyvítěznéstranynebokoalice,jakchcete,jakspravovattutozemi,atudížto,kčemujstevyvyzývalinásvminulosti,žemusíbýtdosaženokonsensuupenzijníreformy,alezároveňjstenavšechnynávrhyříkaline,bylyrůznéskupiny,vyjednávacítýmy,taktovbrutálnípodoběpředvádítevy.Jájsemzaznamenalsignály,žeskutečněvtomtojsteosamoceni.Zaznělotadyizvlastnísociálnídemokracie,ženěkterépožadavkyjsoukdiskusi.Užjenomzpůsobprosazovánítohotoklíčovéhozákonanámpřijdenaprostoneuvěřitelnýakrajněnešťastný.Panprezidentvéřesestavovánívládyřeknevítězovivoleb,žealespoňněcomusíprojítprvnímčtením,tadyposlanciproženouprvnímčtenímnaprostýnesmysl,ktomuvzniknevedruhémčteníněcozcelajiného.Nemyslímsi-zpravodajůmaautorůmmateriálu,kteřítopodepsali,tozjevněněkdonapsal.Nevěřímtomu,žesisedliataksložitouzákonnounovelubylischopninapsatsami.Vnastalémdivnémprojednávánínikdoanineřekl,kekterémuzákladusenačítajípozměňovacínávrhy,cožznovamůžebýt-samozřejměvěcnělzedohledat,jestlitobylokzákonu,kterýbylpředloženvprvnímčtení,nebovedruhém-nicméněprotaktodůležitounormudalšípřípadněilegislativníproblém,byťseasidápřekonat.To,cojeúdajnětedyvydíránímODSaTOP09:zrušeníinstitutugenerálníhoředitelství.Nejvyššímúředníkemnakaždémúřadujestátnítajemník.Státnítajemníkjejmenovánaodvolávánvládounanávrhministra.Úřadvládyudělujeakreditaceuniverzitámkúřednickýmzkouškámavzdělávání.Játedyosobnětotozavydíránínepovažuji.Samozřejměvtomsebudemezásadnělišit.2.Otevřenoststátníslužbynavšechúrovníchproúředníkysamosprávyizástupceakademickéasoukromésféry,zapodmínkysloženíúřednickézkouškyaodpovídajícípraxevdanémoboru.3.Zachovánínáměstkůjakořídicíhostupněslužebníhoúřadu.Zrušenífunkcenáměstkůprořízenísekceaponecháníjednohotypunáměstků,nakterésenebudevztahovatslužebnízákon,alebudoumítřídicíkompetence.4.Zajištěnípersonálníkontinuityastability.Ochrana,kterouzákonposkytuje,sebudevztahovatnaúředníky,kteřípracujíveveřejnésprávědélenežčtyřiroky.Jásedomnívám,žekdokolivzažilnajakémkolivstupni,aťtobylonaúrovniobce,krajeneborepubliky,chováníúředníků-některých,podotýkám-státnísprávy,taksemusínutněvtěchtopožadavcíchvidět.Mynestavímetytopožadavkyjakoultimátum,alejakopodkladprojednánívšechpolitickýchstranveSněmovně,takabysejejichlídřipokusilinajítkompromisnířešení.Možná,žehonenajdou.Paktosamozřejměbudejednánínasílu,alemátetéměřústavnívětšinu,taksepředveďte.Nicméněvásvyzývámetímtonávrhemkvyjednávání.Ktomu,cotadyzaznělozEvropskéunie.BuďchceteideályEvropskéunienaplňovatdefacto,paksepodletohochovejte,anebodeiure-budetedělatprázdnágesta,jakojetomuufiskálníodpovědnosti,fiskálkompaktuapodobně,anebojenaplňujte.Evropskáuniestanoviskem,kekterémujsmesedostalidříveúdajněnežpanministrDientsbier,myslím,jednoznačněříká,žepreferujekvalitupředkvantitou.Vzhledemktomu,žepanministrnámtadyzaseříká,žepožadavkynarychléschváleníjsoutvrdší...Myjsmenedostalinastůljedinýpapír.TovámskutečněSněmovnanestojízato,abystestanoviska,aťužvoriginále,nebovpřekladutadynastůlrozdaliutakzásadnívěci,kdyžříkáte:nevyjednáme,nestihneme,neumíme?Nevím,kjakémunávrhusevyjadřovalapředběžněEvropskáunie,mnějejichpožadavky,doporučení,názorvžádnémpřípaděnevedouktomu,žebysemělojednatovydírání.Vzhledemktomu,žetadynaněnebylozareagováno-obecnétvrzení,žejetamvšechnozapracováno,neberu,odmítámho,protožepokudbybylozapracováno,přecebysektomunevyjadřovalaspřipomínkami.Nebomáte,paneministře-ikdyžbytadyzatentozákonmělbojovat,obhajovatho,ministrvnitra,nikolivpanministrDientsbier,otomjsemhlubocepřesvědčen,protoževnitrojezkompetenčníhozákonazodpovědnézastátnísprávu.Stejnějetadyještějednoupřečtu.1.Rozsahpůsobnosti1.1.Článek1vymezujeorgányazaměstnanceveřejnésprávy,nakterésezákonvztahuje(všichni zaměstnanci, administrativní složky státu podle jiných právních předpisů a jiní zaměstnanci).Článek2vymezujezaměstnancevyňatézpůsobnostitohotozákona.Zásadabymělabýttaková,ževšechnyorgányvykonávajícístátníslužbubezohledunajejichprávnístatusbymělyspadatdopůsobnostizákona,všechnypřípadnévýjimkybymělybýtodůvodněny.Vzájmuzvýšenítransparentnostibyseznamorgánůazaměstnancůvyňatýchzpůsobnostizákonamělbýtzveřejněn.Přijdevámtotojakovydírání?Bod1.2.Jakkolichápeme,žemnohosprávníchorgánůnejsouformálněvzatoadministrativnísložkystátu,vkaždémpřípaděsejednáorozpočtovénebopříspěvkovépolorozpočtovéorganizace,právnickéosobystátníhoorgánu,obvykleministerstva.Tytoorgánybydopůsobnostizákonamělyspadat.Napříkladsezdá,ženaCentrumregionálníhorozvojesesoučasnénávrhyzákonanevztahují.Zase.Prohlasovalijstetadyvprvnímčteníprováděcízákon.Kdozvássijejistýdopadytoho,jakézářezytoudělá-zaznělototadyodpanaposlanceBendy-dotakovýchinstitucí,kterépotřebujínezávislost?Organizacenaochranukrajiny,fondyatakdále.1.3.Nezávislostorgánůbynemělabýtapriorizdůvodněnímpronepoužitízákona.Vtomtosmyslusesoučasnásituace,kdysenačástzaměstnancůuplatňujepouzezákoníkpráce,nezdábýtdostačujícíavyhovující.1.4.Vnávrhuzákonajeustanovení-článek11-žeoběkategoriezaměstnanců-vizkomentář1.1.-sebudouříditstejnýmislužebnímipředpisyvydanýmiGenerálnímředitelstvímstátníslužby-nebylodosudvytvořeno-,kterébymělyzajistitzákladnísouladmezitěmitodvěmakategoriemi,atopouzepokudjdeoorganizačnístránku.Jakkoliobsahslužebníchpředpisůvtomtookamžikunelzehodnotit,neboťteprvemajíbýtpřijaty,doporučujese,abysenadruhoukategoriivztahovalynejenorganizačníaspekty,aletakéostatnídůležitéaspektyzmíněnévčlánku1-služebnívztah,odměňování,hodnoceníatd.1.5.Navícdokonceivorgánechstátnísprávynenídruhákategoriezaměstnancůjasnědefinovaná-vizčlánek2,písmenoj).Jetřebapoznamenat,žejakkolinejsoustátnímizaměstnancideiure,defactovykonávají,plnífunkcistátníneboregionálnísprávy.1.6.Zákonvyjímázesvépůsobnostinejenpoliticképředstavitele,alerovněžty,kteříproněpracují,tedyrovněžosobypracujícípropolitickénáměstky.Znamenátovynětívýznamnéčástiúředníkůplnícíchúkolyveřejnéslužby.Nejsouposkytnutyžádnépodrobnějšíinformaceopravidlechvztahujícíchsenatytoúředníky,tedydoporučenástrukturaminimální/maximálnípočetnáměstkůnebojejichspolupracovníků,takžešířivýjimeknelzeposoudit.Vkaždémpřípaděbypočettohototypuúředníkůmělbýtomezennato,cojepřísněvzatonezbytné.1.7.Regionálníradyjsouvyňatysodkazemnatvrzenílegislativníchomezení,přičemžřešeníneslučitelnosti,rozporumezizákonemokrajskýchúřednícíchč.332/2002Sb.azákonaostátníslužběnejsoupředstavována.1.8.Článek79upravujepovinnostiúředníkůzhlediskaetikyaosobníintegrity.Bylobyvhodnézahrnoutrovněžvýslovnýodkaznazákladníprincipyahodnotystátníslužby,jakojeintegrita,nestrannost,objektivita,úctakprávnímustátu,efektivita;tedysituaci,kdystátníúředníkobdržípříkaz,kterýpovažujezanesprávnýnebopravděpodobněvedoucíkvážnýmpotížím.Tutopřipomínkupovažujizajednuzklíčovýchpřipomínek.Jestliženechcetetvrděvázatetickýkodex,nebojenedostatečněvázánsezákony,jakpotomchceteřešitkonfliktmeziúředníkemstátnísprávyapolitiky,kteříbudoutlačitúředníkydokoutaavyžadovatnanichvěci,kteréjsouvrozporusetickýmkodexem,sjejichvnitřnímpřesvědčením,sezákonytétozemě?Slyšelijstetadynikolizústpravicovéopoziceněcookašlánínanormynebopředpisy.Nevím,jaktominulýtýdenzaznělopřesně.1.9.Neníjasné,pročjsouvčlánku5konkrétnězmíněnypouzeněkteréoblastijakovýzkum,civilníochrana,zatímcočetnéjinénikoli-zaměstnanost,vzdělání,životníprostředí.Podrobnějšíspecifikacetěchtooblastímábýtnavícvymezenapodzákonnýmpředpisembezjakéhokolipředstavenéhodatanabytíúčinnosti.1.10.Právníúpravaochranyinformátorů,whistleblowers,sejevínedostatečná.Rovněžopatřenínapředcházenístřetůmzájmůbymělabýtpodrobnějizpracovánaarozvedena.Skupinapřipomínekdruhá-Implementační,realizačníplán,přechodnéobdobí.2.1.Plánovanénabytíúčinnostik1.lednu2015jevšeobecněvítáno.NicméněKomisevždyzdůrazňovala,žerychlostbynikdynemělabýtnaúkorkvalitypředpisů.Navícvzhledemkvíceneždvouletémupřechodnémuobdobíjejasné,ženěkteréčástipředpisůvstoupívúčinnostažpozákoněsamotném.Tadybychsepřecejenomtrochuzastavil.Tadyjezjevnýrozpormezitím,cojevtomtostanoviskunebovpředběžnémnázoru,stím,cojstetadyslyšelizústministraJiříhoDienstbiera.Jásiskutečněmyslím,ževšichniposlancizlevadopravamajíprávonapravdu.Toznamenánadokladovanoupravdu,zdaskutečněEvropskáuniektomutosejižzávazněvyjádřilaajestlitedyplatíto,coříkápanministr,aneboto,cojevtomtopředběžnémnázoru.Osobnějsemzažilsituaci,kdynaMinisterstvupromístnírozvoj...(Odmlčuje se a pohledem se obrací k předsedajícímu.)